تنظیمات
تصویر
مشخصات خبر
اندازه فونت :
چاپ خبر
شاخه : سیاسی
لینک : econews.ir/5x3730374
شناسه : 3730374
تاریخ :
توان احزاب در انتخابات زودهنگام محک خورد اقتصاد ایران: احزاب و تشکل‌های سیاسی در انتخابات زود هنگام با تمام توان و قوا به میدان آمدند و خود را محک زدند و از فرصت استثنایی و ویژه این دوره از انتخابات برای آزمایش ضریب نفوذ خود در جامعه بهره بردند.

ﺑﻪ ﮔﺰارش ﺧﺒﺮﮔﺰاری اﻗﺘﺼﺎداﯾﺮان

به گزارش خبرنگار مهر، انتخابات زود هنگام ریاست جمهوری در شرایطی رخ داد که کشور در بهت و غم از دست دادن خادم جمهور و یاران او به سر می‌بُرد. حادثه تلخ و سقوط بالگرد حامل رئیس جمهور و همراهان او شرایطی را رقم زد که اجرای اصل ۱۳۱ قانون اساسی تنها راه ادامه امور اجرایی کشور بود، رهبری در همان روز نخست حادثه با وجود تلخی رویداد، بسیار مستحکم و با صلابت اعلام کردند که امور کشور بدون وقفه انجام خواهد شد؛ پیامی مهم و مؤثر. در ادامه امو کشور به طور منظم پیش رفت؛ این یک شرایط خاص بود که همه مسئولان و مردم در گذر از آن موفق شدند، اما احزاب و تشکل‌های سیاسی، اجتماعی و حتی فرهنگی که برای انتخابات زود هنگام آماده نبودند و قرار بود طبق تقویم، انتخابات ریاست جمهوری دوره چهاردهم در سال ۱۴۰۴ برگزار شود، به طور فوق‌العاده فعالیت خود را شروع کردند. این خود یک آزمون مهم و حساس بود تا بتوانند ظرفیت خود را برای فعالیت سیاسی مهمی در سطح ریاست جمهوری به منصه ظهور برسانند. از احزاب قدیمی و با تشکیلات وسیع تا جبهه‌ها و یا تشکل‌های نوپا، دولتی و کم سابقه؛ همه پای کار انتخابات آمدند، در این میان دو موضوع مهم می‌توانست از نظر جامعه مورد توجه باشد. اول آن‌که ببینند که احزاب و شخصیت‌های سیاسی از جناح‌های فکری مختلف کدام نامزد انتخابات را مورد حمایت قرار می‌دهند و دوم آن‌که دریابند کاندیدای مورد نظر تا چه میزان قرار است خواسته‌های آن‌ها را محقق کند، در چنین شرایطی احزاب هم به نوبه خود به موضوع مشارکت حداکثری در انتخابات و تشویق مردم برای آن‌که از ظرفیت قانونی خود برای انتخاب رئیس جمهور استفاده کنند، توجه داشتند.

تحقق مطالبات مردم لزوماً پول نمی‌خواهد

سیدمصطفی میرسلیم، عضو شورای مرکزی حزب مؤتلفه، ۲۸ خرداد در مورد وعده‌های نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری برای جلب آرا مخاطبان گفته بود: هر وعده‌ای که داده می‌شود توقع آفرین است و همواره باید به یاد داشت که تحقق آنها آسان نیست؛ راه درست در عدم استفاده از نیرنگ وعده برای وسوسه کردن، قبل، در حین و بعد از انتخابات است. مردم به طور عمده سه دسته مطالبه دارند، مطالبات و حقوق عمومی مثلاً در مورد محیط زیست، بهداشت، آموزش، و تأمین اجتماعی؛ مطالبات و حقوق گروه‌های اجتماعی مثلاً درباره بازنشستگان، کارگران، بانوان، نخبگان، جوانان… همچنین مطالبات و حقوق اساسی افراد، مثلاً آزادی بیان، انتخاب شغل، گرایش سیاسی از درخواست‌های مردمی است. هر وعده‌ای لزوماً قابل تحقق نیست مگر الزامات و امکانات آن فراهم شود.

وی در همین رابطه گفته بود: تحقق مطالبات جامعه گاهی با امکانات مالی و بودجه‌ای رخ می‌دهد ولی وقتی صحبت از امکانات می‌شود نباید آن را در امور مالی و بودجه‌ای خلاصه کرد. سرمایه‌های میهنی شامل معادن تجدیدناپذیر و اهمیت توجه به ضرورت بهره‌برداری صیانتی از آنها و ضرورت استفاده از عوائد خالص آنها برای سرمایه‌گذاری مورد نیاز رشد اقتصادی و حفظ اصل آنها به‌عنوان سرمایه بین نسلی در تحقق مطالبات مردم نقش مهمی دارند.

حزب مؤتلفه با ۶۰ سال سابقه در ۳۱ استان کشور فعال است

اسدالله بادامچیان، دبیرکل حزب مؤتلفه اسلامی نیز در ۲۹ خرداد با اشاره به اینکه حزب مؤتلفه اسلامی به طور جدی پیگیری مسائل انتخابات است و اصولاً حزب از مردم برخاسته است، بیان کرده بود: ا نامزدهای تأیید شده در تماس بودیم و حتی برای اینکه آن‌ها را به هم نزدیک کنیم، صحبت‌هایی انجام دادیم و پیگیری‌هایی داشتیم. گزارش فعالیت‌هایمان که پیرامون انتخابات ریاست جمهوری در ابعاد مختلف صورت گرفته است را در زمان مناسب به اطلاع مردم خواهیم رساند. هر حزبی باید برای اعضا و طرفداران خود تکلیف را مشخص کند، در حال بررسی کاندیداها هستیم تا در هفته آینده نظر حزب را اعلام کنیم. حزب مؤتلفه با ۶۰ سال سابقه و فعالیت در ۳۱ استان کشور قطعاً به صدور یک بیانیه از نامزد مورد نظر خود اکتفا نمی‌کند و اعضا و افراد فعال در این حزب، به طور طبیعی در حمایت از آن نامزد مورد نظر فعالیت‌های انتخاباتی خواهند داشت. مردم و خواص جامعه نسبت به حزب مؤتلفه اسلامی توجه دارند؛ ما نیز باید این اعتبار و اعتماد حزب را حفظ کنیم و امیدواریم کسی را که تأیید می‌کنیم در آینده نیز در بین مردم کاملاً موجه و مورد قبول واقع شود.

احزاب مردم را پای صندوق‌های رأی بکشانند

قدرتعلی حشمتیان، رئیس خانه احزاب ۳۰ خرداد در مورد نقش احزاب در مشارکت حداکثری مردم در چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری، گفته بود: همه مردم ایران را دعوت می‌کنم در انتخابات مشارکت فعال داشته باشند. امیدوارم بتوانیم انتخابات پرشوری داشته باشیم. احزاب برای انتخاب بهترین فرد به مردم نظر کارشناسی دهند. از همه احزاب تقاضا داریم مردم را به پای صندوق‌های رأی بکشانند چرا که هر میزان آرا مردم و مشارکت در انتخابات بالا رود، به نظرات مقام معظم رهبری توجه کردیم و ارزش واقعی مردم در سطح جهان بالاتر خواهد رفت.

امیدوارم اجماع نیروهای انقلاب محقق شود

محسن رضایی عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام در مورد تحقق اجماع در چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری بین کاندیداهای جبهه انقلاب در گفت‌وگو با خبرنگار مهر در تاریخ ۳۰ خرداد گفت: خیلی امیدوارم هم اجماع ملی با مشارکت گسترده مردم صورت بگیرد و هم اجماع نیروهای انقلاب محقق شود. نظرخواهی و نظر مردم همچنین نظرسنجی‌های انجام شده برای کاندیداهای انتخابات ریاست جمهوری مهم است. رقابت میان آن‌ها جدی است و امیدوارم اجماع در چارچوب رقابت‌ها صورت بگیرد. اجماع یک گفتمان است. از رسانه‌ها و مطبوعات تقاضا داریم که این اجماع را به صورت یک رویکرد جدی در جامعه گسترش دهند.

احزاب باید مسئولیت کاندید خود را بپذیرند

محسن هاشمی عضو شورای مرکزی حزب کارگزاران سازندگی ایران ۳ تیر ماه، گفت: در کشور ما طوری وانمود شده است که گویا احزاب نمی‌توانند کارایی داشته باشند. همان‌طور که می‌دانید در کشورهای دیگر، فعالیت حزبی یک شغل تمام وقت محسوب می‌شود و دبیرکل یک حزب سیاسی شغل دیگری ندارد. کسی که دبیرکل یک حزب است و کاندیدای آن‌ها در انتخابات پیروز می‌شود به‌عنوان نخست وزیر انتخاب می‌شود. قدرت را در دست می‌گیرد و یا با دولت حاکم ائتلاف می‌کند. تربیت نیرو باید بر عهده احزاب باشد.

وی همچنین گفته بود: به نظرم باید احزاب جدی‌تر گرفته شوند و شرایط ویژه گذاشته شود تا تعداد احزاب زیاد نباشد. احزاب قوی و مقتدر در جامعه با تفکرات مشخص شکل بگیرد، با سابقه کافی و تیم و نیروی کارشناسی مجرب فعالیت کنند، تا وقتی که در عرصه‌های انتخابات و مدیریت کشور وارد سیاست‌ورزی می‌شوند، واقعاً بتوانند کشور را اداره کنند و هر کجا مشکلی پیش بیاید، دبیرکل و اعضای شورای مرکزی و کمیته‌های تخصصی آنها مسئولیت بپذیر باشند و و اگر نتوانستند کارنامه مشخصی را ارائه دهند این حزب باشد که دچار مشکل شود نه یک فرد.

مطهری: حضور مردم در انتخابات به نفع کشور است

علی مطهری نماینده اسبق مجلس و عضو حزب صدای ملت در روز انتخابات در تاریخ ۸ تیرماه گفت: میزان مشارکت مردم نشان دهنده حمایت آنها از نظام جمهوری اسلامی است و جایگاه ایران را در دنیا را نشان می‌دهد و می‌تواند در حل مشکلات اقتصادی و سیاسی ما مؤثر باشد. صرف نظر از اینکه چه کسی به عنوان رئیس جمهور انتخاب می‌شود این اتفاق به نفع کشور خواهد بود.

حدادعادل: مشارکت در انتخابات حتماً سبب انتفاع مردم خواهد شد

غلامعلی حدادعادل، رئیس شورای ائتلاف نیروهای انقلاب اسلامی نیز در دور اول انتخابات گفت: مردم در سرنوشت خود موثرند و نسبت به سرنوشت شأن بی‌تفاوت نیستند. همانطور که رهبر معظم انقلاب فرمودند «رأی مردم حق الناس است» که باید حفظ شود. بر همین اساس مردم در تعیین سرنوشت خود شرکت می‌کنند و قطعاً تأثیر حضورشان در این انتخابات سبب تعیین آینده کشور می‌شود.

جهانگیری: انتخابات ریاست جمهوری یکی از مهمترین انتخابات کشور است

اسحاق جهانگیری، رئیس شورای مرکزی حزب کارگزاران سازندگی نیز گفته بود: انتخابات ریاست جمهوری یکی از مهمترین انتخابات کشور است رئیس جمهور مقام مهم تعیین کننده در همه سیاست‌های کشور است. حضور مردم پشتوانه اصلی رئیس جمهور در تصمیم گیری هاست و هر چه این حضور قوی‌تر و مشارکت بالاتر باشد رئیس جمهور قاطع‌تر می‌تواند تصمیم بگیرد. در مسائل داخلی، سیاسی، اجتماعی و هم در مسائل بین المللی و منطقه نیاز داریم رئیس جمهوری با پشتوانه بالا انتخاب شود تا بر مشکلات غلبه پیدا کنیم.

ابتکار: گروه‌های سیاسی تابع قانون باشند

معصومه ابتکار فعال سیاسی اصلاح طلب نیز در روز انتخابات گفت: آنها که دنبال تغییر هستند دنبال نامزد و گزینه‌ای هستند که حرف دلشان را بزند و به نظر می‌رسد در این دوره این اتفاق رخ داده است. امیدواریم که پیروزی و عزتش برای مردم ایران باشد و همه پای کار بیایند. گروه‌های سیاسی تابع قانون باشند و به قانون عمل کنند.

هاشمی رفسنجانی: شرکت در انتخابات یک وظیفه ملی مذهبی است

محمد هاشمی رفسنجانی نیز بیان کرد: با انتخابات مردم می‌توانند نظر خودشان را بدون اینکه کسی بداند، اعلام کنند و کسی را که می‌خواهند انتخاب کنند. بنابراین در جامعه ما شرکت انتخابات یک وظیفه ملی مذهبی است. مرحوم هاشمی رفسنجانی قبل از فوتشان جمله‌ای با این مضمون گفت که «من الان خیالم راحت شده و می‌توانم راحت بمیرم و دلیلش هم این است که مردم با صندوق آشنا شدند و می‌توانند نظر خودشان را به صندوق بریزند». از این رو اهمیت و ضرورت شرکت در انتخابات احساس می‌شود.

تشکیل دولت مقتدر نتیجه مشارکت بالای مردم در انتخابات

محمود واعظی عضو هیئت مؤسس حزب اعتدال و توسعه در گفتگو با خبرنگار مهر پیرامون چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری بر اهمیت مشارکت مردم در تشکیل دولت آینده تاکید کرد و گفت: دولتی که با مشارکت بالای مردم تشکیل شود، می‌تواند با قدرت، بسیاری از مسائل کشور را حل کند چه در حوزه مسائل داخلی و چه در حوزه مسائل خارجی و مردم باید بدانند که مشارکت آنها در انتخابات و تشکیل دولت بسیار مهم است. در این رابطه تا حدودی مردم ناامید هستند و باید این موضوع برطرف شود. اگر رئیس جمهوری بیاید که صدای مردم را بهتر می‌شنود و مردم احساس بکنند که دولت خودشان است، به آینده امیدوار می‌شوند.

با مناظره‌ها نیاز جامعه به احزاب برای شناخت نامزدها، کاهش پیدا کرد

حمید رضا ترقی قائم مقام حزب مؤتلفه اسلامی در گفت‌وگو با مهر ۱۱ تیر نسبت به نقش احزاب در افزایش مشارکت مردم در دور دوم انتخابات ریاست جمهوری را کمرنگ خواند و توضیح داد: احزاب از انتخابات مجلس تقریباً از حیز انتفاع خارج شدند، انتخابات مجلس با شیوه‌ای که صدا و سیما اتخاذ کرد و فعالیت تبلیغاتی را از طریق شبکه‌های تلویزیونی دنبال کرد، تقریباً گرایش مردم به لیست‌ها را از بین بُرد و نیاز جامعه به احزاب برای شناخت نامزدها، بسیار کاهش پیدا کرد. لذا الان با بضاعت کمی که احزاب از نظر سرمایه اجتماعی و همچنین امکانات مالی دارند، نمی‌توانند نقش مؤثری را در افزایش مشارکت مردم داشته باشند.

باهنر: نامزدها اخلاق انتخاباتی را رعایت کنند

محمدرضا باهنر، دبیرکل جامعه اسلامی مهندسین ۱۱ تیر در گفت‌وگو با خبرنگار مهر، مسئله اخلاق مداری و رعایت شئونات انسانی و اخلاقی، مخصوصاً از سوی کسانی که در حد و اندازه ریاست جمهوری ظاهر می‌شوند مسئله بسیار مهمی است، انشاالله هر دو کاندیدای محترم اخلاق انتخاباتی را کاملاً رعایت کنند. سرمایه‌های اجتماعی برای کشور ما بسیار مهم است.

احزاب می‌توانند به مشارکت در انتخابات کمک کنند

محسن هاشمی عضو شورای مرکزی حزب کارگزاران سازندگی ایران در گفت‌وگو با خبرنگار مهر گفت: احزاب قطعاً می‌توانند به مشارکت بیشتر مردم در دور دوم انتخابات کمک کنند و ما در حزب کارگزاران هم اکنون فعال هستیم.

رعایت اخلاق انتخاباتی مردم را به صحنه می‌آورد

سید حسین موسوی تبریزی دبیرکل مجمع محققین و مدرسین حوزه علمیه قم گفت: همین که نامزدها در مناظره اخلاق را رعایت کنند و درست صحبت کنند و خدایی نکرده از یکدیگر بدگویی نکنند، مردم در این شرایط به صحنه می‌آیند و کمک می‌کنند به همین موضوع اعتماد مردم را افزایش می‌دهد و این‌طور منافع کشور حفظ می‌شود.

رقابت‌ها در انتخابات درون نظام شکل می‌گیرد

محمد عطریان‌فر، عضو شورای مرکزی حزب کارگزاران بیان کرد: در انتخابات، رقابت‌ها درون نظام شکل می‌گیرد. همه نحله‌های فکری بر اساس تأمین منافع مردم خدمت بهتر به خلق خدا و شهروندان رقابت می‌کنند. وقتی رقابت‌ها به پایان می‌رسد، ظرفیت‌های موافق و مخالف؛ رقیب و پیروز، هر گروهی که به قدرت می‌رسد باید در فرآیند تمام‌عیار تأمین مصالح و منافع ملتی به کار برود که در عصر رقابت‌ها راجع به آن، شعارهای جذابی بیان می‌کردند.

وی نسبت به جریان شکست خورده انتخابات، گفت: احساس نکنند که اتفاق ویژه‌ای رخ داده است بلکه دو فرد با یکدیگر رقابت کرده‌اند و یک نفر پیروز شده، یک نفر مدعی اداره کشور بوده که خوب بود و دیگری که پیروز شده است، خوب‌تر بوده است و باید موجب افتخار دیگری نیز باشد.

فعالان سیاسی برای تحقق راهبردها به رئیس جمهور کمک کنند

سید کمال سجادی، سخنگوی جبهه پیروان خط امام و رهبری در گفت‌وگو با خبرنگار مهر در مورد اتمام رقابت‌های انتخاباتی و مشخص شدن رئیس جمهور منتخب، گفت: رئیس جمهور ایران باید طبق رهنمودهای رهبری عمل کند و باید همه نهادها، دستگاه‌ها، فعالان سیاسی و اجتماعی همکاری کنند تا راهبردهای اساسی جمهوری اسلامی چه در ابعاد داخلی نظیر اقتصاد و معیشت مردم و چه در ابعاد جهانی بین‌المللی در ارتباط با جهان، محقق شود.

رئیس جمهور باید به همه خدمت برساند

لاله افتخاری عضو ارشد حزب مؤتلفه اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار مهر گفت: رئیس جمهور باید در برابر همه مردم مانند پدر برخورد کند همانطور که یک پدر نمی‌گذارد یکی از فرزندانش بدون غذا بماند، بدون بدون لباس باشد. رئیس جمهور طبق سوگندی که یاد می‌کند باید برای همه مردم رئیس جمهور باشد. رئیس جمهور منتخب باید همه همت خود را به کار بگیرد، تا به همه مردم ایران خدمت برساند.

کوهکن: فعالیت اکثر احزاب در انتخابات فقط در حد صدور اطلاعیه بود

محسن کوهکن عضو جبهه پیروان خط امام (ره) و رهبری در گفت‌وگو با خبرنگار مهر، نقش اعضا و تشکل‌های سیاسی را در چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری بررسی کرد و حزب مؤتلفه اسلامی را تنها حزبی معرفی کرد که از مجموعه همه احزاب به معنی واقعی کلمه فعالیت‌های حزبی دارد و ادامه داد: حزب باید فعالیتی مبتنی بر خرد جمعی داشته باشد؛ اکثر احزاب در زمان انتخابات به نفع یک داوطلب اطلاعیه صادر می‌کنند و فعالیتشان در همین محدوده تمام می‌شود. آرزوی من این است که یک زمان در کشورمان حداقل ۲ و یا سه حزب قدرتمند داشته شناسنامه‌دار باشیم که این‌ها خط و مشی خودشان را مشخص کنند.

صف بندی حزبی در انتخابات مشخص بود

حسین کنعانی مقدم، دبیرکل حزب سبز ایران در گفت‌وگو با خبرنگار مهر از فعالیت احزاب در انتخابات اخیر ریاست جمهوری به عنوان تعقل حزبی یاد کرد و گفت: در این انتخابات صف‌بندی احزاب کاملاً مشخص و شفاف بود. به طور کامل از ابتدای فعالیتشان در انتخابات مشخص می‌کردند با صدور بیانیه خود که از چه کسی حمایت می‌کنند و و در جبهه کدام یک از جناح‌های سیاسی فعال هستند. در این دوره احزاب کمتر به تخریب یکدیگر پرداختند و برای تشکیل کابیته می‌توانند نقد خود را مشفقانه و آگاهانه ارائه می‌دهیم. اما نباید احزاب در این مسیر سهم خواهی کنند.

احزاب پایِ‌کار انتخابات بودند

حسن بیادی، دبیرکل جمعیت آبادگران جوان ایران اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار مهر فعالیت احزاب در چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری را مثبت ارزیابی کرد و افزود: اکثر احزاب فعال کشور تمام قد، پایِ‌کار انتخابات بودند و پیگیر فعالیت‌ها و فضای رقابتی پیش از برگزاری انتخابات بودند. با وجود جایگاه نامناسب و امکانات کم احزاب ایثارگرانه در انتخابات برای جلب مشارکت مردم تلاش کردند به احزاب در انتخابات ریاست جمهوری نمره ۲۰ می‌دهم.

منتجب‌نیا: نقش احزاب در انتخابات مهم بود

حجت‌الاسلام رسول منتجب نیا، دبیرکل حزب جمهوریت در گفت‌وگو با خبرنگار مهر نقش احزاب در چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری را مهم خواند و گفت: احزاب می‌توانند در تمام ایام سال نقش حلقه رابط میان مردم و مسئولان را ایفا کنند و ضروری است احزاب تقویت شوند تا فعالیت آنها رونق و رواج بیشتری پیدا کند، به این ترتیب مردم در مشارکت و اداره امور کشور احساس مسئولیت بیشتری می‌کنند و مسئولان نیز تحت نظر آنها وظایف خود را انجام می‌دهند.

وی در رابطه با فعالیت احزاب از جناح‌های مختلف در انتخابات اخیر ریاست جمهوری، بیان کرد: فعالیت جناح اصلاحات در انتخابات اخیر را به همراه برخی از چهره‌های سیاسی قابل توجه بود.

اکرمی: احزاب می‌توانند انتخابات را آسیب‌شناسی کنند

حجت الاسلام سید رضا اکرمی، عضو شورای مرکزی جامعه روحانیت مبارز تهران در گفت‌وگو با خبرنگار مهر پیرامون نقش احزاب در چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری، گفت: احزاب می‌توانند مشکلات جامعه را ابراز کنند از جمله آنکه بررسی کنند چرا ۶۰ درصد واجدین شرکت در انتخابات، مشارکت نداشتند و انتخابات به دور دوم کشید و در دور دوم هم ۵۰ درصد مردم شرکت نکردند با وجود آنکه مردم کشورشان را دوست دارند و می‌خواهند در آن زندگی کنند. مردم می‌بینند که احزاب جمع‌بندی ندارند، آسیب شناسی نمی‌کنند و به همین تناسب راه حلی ارائه نمی‌دهند. احزاب مشکلات جامعه را تا حصول نتیجه پیگیری نمی‌کنند لذا نوعی دلسردی نسبت به احزاب وجود دارد.

کرباسچی: احزاب برای اداره کشور در انتخابات برنامه‌ای ارائه نکردند

غلامحسین کرباسچی، دبیرکل سابق حزب کارگزاران سازندگی ایران در گفت‌وگو با خبرنگار مهر در رابطه با عملکرد احزاب در چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری بیان کرد: زمانی می‌توانیم بگوییم احزاب در انتخابات فعال بودند که برنامه‌ای برای اداره کشور ارائه دهند، این را اعلام کنند که قرار است در کشور چه اتفاقی را در اقتصاد، فرهنگ، سیاست داخلی و سیاست رقم بزنند. همچنین افرادی را معرفی کنند که قرار است این برنامه‌ها را محقق کنند. به طور کلی نقش احزاب در چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری در هر دو مرحله کمرنگ بود.

احساس نیاز به ساختار و تشکیلات منسجم حزبی

رضا طوسی تحلیلگر مسائل سیاسی و گفت‌وگو با خبرنگار مهر، در رابطه با نقش احزاب در برگزاری انتخابات زود هنگام چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری، بیان کرد: انتخابات اخیر با یک شوک همراه بود و سطح آمادگی سیاسی برای برگزاری انتخابات با توجه به بازه زمانی مقرر در قانون به طور کلی در عرصه سیاسی در سطح مورد انتظار نبود.

وی با اشاره به این‌که کارایی و گردش کار احزاب در سال‌های اخیر چندان چشمگیر نبوده است، ادامه داد: ساختارهای ایجاد شده حزبی کشور ما بیشتر تحت عنوان گروه‌های سیاسی فعال وجود دارند، اما در عین حال در این انتخابات نیاز به کارکرد احزاب و صورت‌بندی آن‌ها به نمایش گذاشته شد.

به نظر می‌رسد توجه به احزاب و نقش و جایگاهی که باید در انتخابات داشته باشند، موضوعی کلیدی و حساس است و این اهمیت را می‌توان در سخنان و اشارات مقام معظم رهبری نیز یافت، اما رسیدن احزاب به جایگاهی حقیقی آن‌ها، تلاشی دوسویه از جانب احزاب برای ارتقا و تقویت کنش‌گری حزبی و نهادهای حاکمیتی در خصوص ایجاد بسترهای لازم برای فعالیت، نیاز خواهد داشت.