تنظیمات
تصویر
مشخصات خبر
اندازه فونت :
چاپ خبر
شاخه : استان‌ها
لینک : econews.ir/5x3730355
شناسه : 3730355
تاریخ :
پیدایش آثار معماری دوره صفوی در دولتخانه صفوی قزوین اقتصاد ایران: قزوین- مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان قزوین از پیدایش آثار معماری دوره‌های صفوی، قاجار و پهلوی اول و دوم در مرحله جدید کاوش‌های باستان‌شناسی مجموعه دولتخانه صفوی خبر داد.

ﺑﻪ ﮔﺰارش ﺧﺒﺮﮔﺰاری اﻗﺘﺼﺎداﯾﺮان

به گزارش خبرگزاری مهر، علیرضا خزائلی با اشاره به اجرای کاوش‌ها به‌منظور آغاز فاز سوم مرمت بنای موسوم به رواق صفوی در این مجموعه گفت: این فصل از کاوش‌های دولتخانه صفوی با هدف شناسایی لایه‌ها و توالی دوره‌های تاریخی و عناصر معماری و حفاظت از بقایای بنای صفوی واقع در این مجموعه هم‌راستا با طرح مرمت آن از اواسط تیرماه سال جاری آغاز شد.

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان قزوین اظهار کرد: نتایج حاصل از کاوش در این محدوده بیانگر آثار معماری از دوره‌های صفوی، قاجار و پهلوی اول و دوم شامل کف، دیوار و فضاهای معماری است که بنابر کاربری‌های مورد نیاز در دوره‌های مختلف تقسیم‌بندی فضایی صورت گرفته‌است.

او افزود: کاربری فضای مربوط به دوران صفوی شامل یک تالار پنج‌دری است که نیمه شرقی آن با جهت شمالی جنوبی پابرجاست و شواهد قرینه آن نیز در نیمه غربی با جهت شمالی‌جنوبی به‌دست آمده‌است.

خزائلی ادامه داد: همچنین کف‌فرشی آجری که در عمق ۱۴۵ سانتی‌‎متری نسبت به تراز حیاط استخر قرار گرفته در این کاوش‌ها شناسایی شده‌است.

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان با اشاره به یافته‌های دیگر حاصل از این مطالعات ادامه داد: فضاهای دیگر معماری شامل صندوقه‌چینی‌های دوران بعد از صفوی و پنج دوره کف‌فرش آجری با تلفیق آجر و قلوه سنگ نیز در این کاوش‌ها نمایان شده‌اند.

خزائلی تصریح کرد: بدیهی است برای مشخص شدن پلان تالار پنج‌دری صفوی و فضاهای پیرامونی آن نیاز به بررسی‌های باستان‌شناختی بیشتری در فصول آینده کاوش‌ها است.