تنظیمات
تصویر
مشخصات خبر
اندازه فونت :
چاپ خبر
شاخه : استان‌ها
لینک : econews.ir/5x3730338
شناسه : 3730338
تاریخ :
خرما محصول مزیتی استان بوشهر/ صنایع تبدیلی و فرآوری گسترش یابد اقتصاد ایران: بوشهر- خرما از مهمترین محصولات کشاورزی استان بوشهر است که کمبود صنایع تبدیلی و فرآوری یکی از مهمترین چالش‌های عرضه این محصول در استان است.

ﺑﻪ ﮔﺰارش ﺧﺒﺮﮔﺰاری اﻗﺘﺼﺎداﯾﺮان

خبرگزاری مهر، گروه استان‌ها: استان بوشهر به عنوان یکی از قطب‌های تولید خرمای کشور محسوب می‌شود و این محصول به عنوان یکی از مهمترین محصولات کشاورزی استان بوشهر شناخته می‌شود.

یکی از مهمترین مشکلات و چالش‌های پیش روی نخل داران طی سال‌ها و دهه‌های اخیر، فروش محصول بوده است و در برخی از سال‌ها کشاورزان مجبور می‌شوند با کمترین قیمت محصول خود را به فروش برسانند.

در شهریور و مهرماه که زمان برداشت محصول خرما است، یک‌باره حجم بسیار زیادی خرما به بازار وارد می‌شود که همین موضوع تناسب عرضه و تقاضا را از بین برده و باعث می‌شود قیمت به کمترین میزان خود برسد.

در صورتی که نخل داران فضایی برای ذخیره سازی محصول خود داشته باشند و یا شرکت‌های بزرگ صنایع تبدیلی و فرآوری خرما ایجاد و راه‌اندازی شوند، می‌توان زمان ورود خرما به بازار را تنظیم کرد و تناسب بهترین ایجاد کرد.

بخش عمده خرمای نخل داران استان بوشهر به صورت خام و در باغ از آنها خریداری می‌شود و علت آن هم این است که کشاورزان امکان برداشت و ذخیره‌سازی محصول خود را ندارند و مجبورند خرما را به تجار یا واسطه‌ها تحویل دهند.

توسعه صنایع تبدیلی و فرآوری خرما می‌تواند نقش مهمی در بهبود بازار فروش آن داشته باشد و باد با ارائه تسهیلات ویژه و همراهی و همکاری مسؤولان در این زمینه، صنعت خرما گسترش یابد.

طی سال‌های گذشته اقدامات بسیار زیادی به منظور ایجاد سردخانه‌های نگهداری خرما انجام شده است که بخشی از خرما را می‌تواند در خود جای دهد ولی نیازهای استان بیش از این است و باید سردخانه‌ها افزایش یابد.

خرما محصول مزیتی استان بوشهر/ صنایع تبدیلی و فرآوری گسترش یابد

توسعه صنایع فرآوری و صنایع تبدیلی خرما در استان بوشهر یکی از نیازهای اساسی در حوزه نخل و خرمای استان است که می‌تواند باعث ایجاد ارزش افزوده برای این محصول شود.

اقداماتی برای توسعه صنایع فرآوری و صنایع تبدیلی خرما در استان بوشهر انجام شده است ولی کافی نیست و باید در این زمینه اقدامات اساسی بیشتری صورت گیرد.

تولید ۱۷۰ هزار تن محصول از نخل‌ها استان بوشهر

معاون تولیدات گیاهی جهاد کشاورزی استان بوشهر در گفت‌وگو با خبرنگار مهر اظهار کرد: در استان بوشهر ظرفیت‌های بسیار مهمی در حوزه نخل و خرما وجود دارد و حدود ۱۵ درصد از کل خرمای کشور در این استان تولید می‌شود.

۸۳ واحد سردخانه به منظور نگهداری رطب و خرما با گنجایش ۷۶ هزار تن در استان فعال است کبری توکلی از فعالیت ۱۷ هزار بهره‌بردار در بخش نخل‌ها در استان بوشهر خبر داد و بیان کرد: سالانه ۹۰ هزار نفر به‌صورت مستقیم و غیرمستقیم در بخش خرما اشتغال دارند.

وی با اشاره به تولید سالانه ۱۷۰ هزار تن محصول از ۳۴ هزار هکتار از باغ‌های نخل استان بوشهر اضافه کرد: ۶ میلیون اصله نخل در استان بوشهر داریم که کبکاب به عنوان مهمترین واریته محسوب می‌شود.

معاون تولیدات گیاهی جهاد کشاورزی استان بوشهر با پیش‌بینی برداشت حدود ۶۰ هزار تن خارک و رطب از نخلستان‌های استان خاطرنشان کرد: ۴۰ هزار تن برای تازه خوری وارد بازار می‌شود و ۲۰ هزار تن نیز در سردخانه‌ها نگهداری و با توجه به درخواست‌ها کم‌کم به بازار فرستاده می‌شود.

وی مهمترین گونه‌های خارک استان را برحی، بریمی و حاج باقری دانست و ادامه داد: سالانه حدود ۱۱۰ هزار تن خرما نیز از نخلستان‌های استان بوشهر برداشت می‌شود که حدود ۶۷ درصد از آن را کبکاب تشکیل می‌دهد.

توکلی صنایع مرتبط با خرما را یکی از نیازهای اساسی در استان بوشهر دانست و تاکید کرد: ۸۳ واحد سردخانه به منظور نگهداری رطب و خرما با گنجایش ۷۶ هزار تن در استان فعال است.

لزوم توسعه صنایع تبدیلی خرما

یکی از فعالان حوزه خرمای استان بوشهر در گفت‌وگو با خبرنگار مهر اظهار کرد: با توجه به حجم بالای تولید خرمای استان بوشهر و البته در دیگر نقاط کشور، لازم است که نگاه ویژه‌ای به صنایع تبدیلی و فرآوری خرما صورت گیرد.

حبیب بنافی تاکید کرد: توسعه صادرات خرما یکی از راهکارهای مهم است که با توسعه صنایع تبدیلی و بسته‌بندی و ایجاد بازارهای جدید بین‌المللی می‌توان عرضه و تقاضای خرما در استان بوشهر را تنظیم‌تر کرد.

وی تاکید کرد: دولت باید با حمایت مناسب از سرمایه‌گذاران بخش خصوصی زمینه تقویت سردخانه‌های نگهداری، صنایع بسته‌بندی، صنایع تبدیلی و فرآوری محصول خرما را فراهم سازد.

خرما محصول مزیتی استان بوشهر/ صنایع تبدیلی و فرآوری گسترش یابد

افتتاح ۲۳ واحد بسته‌بندی و فرآوری خرما

معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار بوشهر در گفت‌وگو با خبرنگار مهر اظهار کرد: خرما یکی از محصولات مزیتی حوزه کشاورزی استان بوشهر است که نگاه ویژه‌ای به فعالان این حوزه داشته‌ایم.

در دولت سیزدهم ۲۳ واحد بسته‌بندی و فرآوری محصول خرما با سرمایه‌گذاری ۱۶۵ میلیارد تومان با ظرفیت ۳۸ هزار و ۶۰۰ تن در استان بوشهر افتتاح شد علی باستین با اشاره به اینکه استان بوشهر از استان‌های برتر در تولید خرما است ادامه داد: در قالب طرح‌ها و برنامه‌های مختلف حمایت از کشاورزان و نخل داران استان را در دستور کار داشته‌ایم که از تولید و برداشت تا بسته‌بندی و فرآوری و صادرات در کنار کشاورزان هستیم.

وی توسعه صنایع تبدیلی خرما در استان بوشهر را یک اولویت بسیار مهم دانست و تصریح کرد: در این راستا ضمن ارائه تسهیلات مناسب به سرمایه‌گذاران، زمینه تسهیل در صدور مجوزها و همکاری با واحدها نیز فراهم شده است.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار بوشهر با اشاره به اقدامات دولت برای توسعه صنایع مرتبط با خرما، از افتتاح ۲۳ واحد بسته‌بندی و فرآوری محصول خرما با سرمایه‌گذاری ۱۶۵ میلیارد تومان با ظرفیت ۳۸ هزار و ۶۰۰ تن در استان بوشهر در دولت سیزدهم خبر داد.

باستین از صدور ۶۱ پروانه بهره‌برداری واحد صنایع فرآوری کشاورزی با سرمایه‌گذاری ۶۹۰ میلیارد تومان با ظرفیت تولید ۲۲۱ هزار و ۸۰۰ تن در سه سال دولت شهید رئیسی خبر داد و بیان کرد: از همه ظرفیت‌ها برای توسعه بخش کشاورزی استان بوشهر استفاده می‌شود.

انتظار می‌رود با توسعه صنایع مرتبط با خرما در استان بوشهر، زمینه رونق بازار این محصول بیش از فراهم شده و شاهد راهیابی این محصول به بازارهای مختلف خارجی باشیم که سود آن برای کشاورزان خواهد بود.