تنظیمات
تصویر
مشخصات خبر
اندازه فونت :
چاپ خبر
شاخه : اقتصاد سلامت
لینک : econews.ir/5x3730311
شناسه : 3730311
تاریخ :
لکه های پوستی که با افزایش سن ظاهر می شوند اقتصاد ایران: شرایط پوستی زیر با افزایش سن در ارتباط هستند؛‌ برخی از آنها را می توان با دارو درمان و یا کنترل کرد. در شرایط جدی تر پزشک ممکن است جراحی را پیشنهاد دهد.

ﺑﻪ ﮔﺰارش ﺧﺒﺮﮔﺰاری اﻗﺘﺼﺎداﯾﺮان

به گزارش سلامت نیوز به نقل از وب ام دی، شرایط پوستی زیر با افزایش سن در ارتباط هستند؛‌ برخی از آنها را می توان با دارو درمان و یا کنترل کرد. در شرایط جدی تر پزشک ممکن است جراحی را پیشنهاد دهد.

کراتوز اکتینیک

اشعه ماوراء بنفش خورشید یا منبع مصنوعی مانند تخت برنزه باعث ایجاد این زائده های برجسته و پوسته شده می شود. اکثر آنها قرمز می شوند، اما برخی می توانند مایل به قهوه ای یا صورتی باشند. در صورت مشاهده آنها به پزشک خود مراجعه کنید و فراموش نکنید که در صورت عدم درمان می توانند به سرطان تبدیل شوند. پزشک ممکن است یک کرم تجویز کند، آنها را با جراحی درمان کند یا آنها را منجمد می کند.

کراتوز

بیشتر بدانید: تصاویر انواع لکه های پوستی و روشهای درمان آنها

کراتوز سبورئیک

این لکه های برنزه یا قهوه ای می توانند تقریباً در هر نقطه از بدن شما ظاهر شوند، به خصوص بعد از میانسالی. آنها معمولا بی ضرر هستند، اما می توانند مانند غده های پیش سرطانی یا سرطان پوست به نظر برسند، بنابراین از پزشک خود بخواهید آنها را بررسی کند. اکثر مردم نیازی به درمان ندارند، اما اگر این مشکل شما را آزار می دهد یا برای آزمایش سلول های سرطانی، پزشک ممکن است آنها را بررسی کند.

کراتوز سبورئیک

لکه های سنی

این لکه‌های کوچک تیره اغلب در مکان‌هایی مانند صورت، دست‌ها، شانه‌ها و بازوها ظاهر می‌شوند که در معرض آفتاب هستند. اگر بیش از 50 سال دارید، این لکه های پوستی شایع‌تر هستند، اما اگر جوان‌تر هستید و زمان زیادی را بیرون می‌گذرانید، می‌توانید به آن‌ها دچار شوید. آنها نیازی به درمان ندارند، اما پزشک شما ممکن است آن را نمونه برداری کند تا مطمئن شود که سرطان نیست. پزشکان می توانند آنها را با محصولات سفید کننده روشن کنند یا در صورت تمایل آنها را حذف کنند. برای پیشگیری از آنها از ضد آفتاب استفاده کنید و از آفتاب دوری کنید.

لکه سن

آنژیوم گیلاسی

این برجستگی‌ها یا زائده‌های کوچک قرمز می‌توانند در هر جایی از بدن شما ظاهر شوند، اما بیشتر روی سینه، شکم و پشت یا در نزدیکی آن دیده می‌شوند. آنها درد ندارند، اما در صورت ضربه یا خراشیده شدن ممکن است خونریزی کنند. آنها معمولا دردسرساز نیستنند، اما اگر ظاهر آنها را دوست ندارید، پزشک می تواند آنها را با لیزر حذف کند.

بیشتر بدانید:‌علت های ظاهر شدن لکه های قرمز روی پوست

آنژیوم گیلاسی

برچسب های پوستی

این برچسب های کوچک به وسیله نوعی ساقه از پوست شما آویزان می شود. معمولاً آنها روی سینه، پشت، گردن، زیر بغل یا اطراف کشاله ران ظاهر می شوند. آنها خطرناک نیستند، اما اگر لباس یا جواهرات شما به آنها ساییده شود، ممکن است تحریک شوند. اگر این مشکل شما را آزار می دهد، پزشک ممکن است آن را بردارد، منجمد کند یا با جریان الکتریکی یا لیزر بسوزاند.

تگ پوستی


الاستوز خورشیدی

آسیب طولانی مدت خورشید می تواند پوست شما را زرد کند و باعث برآمدگی ها و برجستگی های عمیق شود. این وضعیت روی افراد با هر رنگ پوستی تاثیر می گذارد، اما برروی پوست های روشن بیشتر مشهود است. آفتاب فقط بر لایه بالایی پوست شما تأثیر می گذارد، اما دود تنباکو باعث آسیب بیشتر به پوست شما می شود. اگر این وضعیت را دارید، سیگار نکشید و از آفتاب دوری کنید.

الاستوز خورشیدی

رگهای واریسی

رگ های خونی ضعیف می توانند شروع به متورم شدن و پیچ خوردن یا برآمدگی کنند. آنها بیشتر روی پاها شما ظاهر می شوند و معمولاً نشان دهنده یک مشکل جدی نیستند، اما می توانند به وریدهای ملتهب مرتبط شوند که منجر به لخته شدن خون سطحی می شود و اغلب درد می کنند. پزشک ممکن است به شما یک جفت جوراب فشاری بدهد تا فشار بیشتری ایجاد کند و به کنترل آنها کمک کند. اگر این روش جواب نداد، ممکن است جراحی را پیشنهاد کنند.

رگ های واریسی

رگهای عنکبوتی

این دسته های کوچک از رگ های خونی شکسته اغلب روی پاها، مچ پا و شاید حتی صورت شما ظاهر می شوند. علل آن عبارتند از ذخیره خون، تغییرات هورمونی یا آسیب دیدگی. این وضعیت به یک مشکل عمده سلامت اشاره نمی کند، اما می توانند سوزش داشته باشند. سعی کنید جوراب‌های فشرده تنگ بپوشید. اگر کمکی نکرد، پزشک ممکن است یک روش جراحی جزئی را پیشنهاد کند.

رگ های عنکبوتی

زخم های پا

مشکلات جریان خون باعث می شود که پوست ساق پا و پای شما به راحتی آسیب ببیند. اگر باکتری وارد پوست شکسته شود، کل ناحیه ممکن است عفونی شود. اگر یک بیماری مانند دیابت دارید که باعث کندتر شدن روند بهبودی شما می شود، ممکن است با یک زخم باز مواجه شوید. پزشک زخم را تمیز نگه می‌دارد و در بیشتر موارد به آن ناحیه فشار وارد می‌کند. اگر زخم ها از بین نرفت ممکن است نیاز به جراحی داشته باشید.

زخم


درماتیت تماسی

این وضعیت خارش دار و دردناک به دو شکل ظاهر می شود:

  • آلرژیک، پس از دست زدن به چیزی مانند برگ پیچک سمی یا استفاده از یک محصول لباسشویی معطر
  • محرک، که ناشی از مواردی است که پوست شما را آزار می دهد، مانند رطوبت(به ترک لب یا بثورات پوشک روی نوزاد فکر کنید)

با افزایش سن، این بیماری ممکن است به درمان های معمولی پاسخ ندهد. کرم های دارویی که برای مشکلات پوستی مرتبط با افزایش سن استفاده می کنید نیز می توانند باعث واکنش شما شوند. پزشک شما علت را پیدا خواهد کرد تا بتوانید از آن اجتناب کنید و احتمالاً داروهایی برای تسکین خارش تجویز خواهد کرد.

درماتیت تماسی

کبودی

هنگامی که رگ های خونی ریز نزدیک سطح پوست شما شکسته می شود، دچار کبودی می شوید. با افزایش سن، پوست نازک‌تر می‌شود و چربی از دست می‌دهد که می‌تواند باعث شود زودتر از گذشته کبود شوید. معمولاً جای نگرانی نیست، اما می‌تواند نشانه‌ای از مشکلی جدی‌تر باشد. برخی از داروهای رقیق کننده خون نیز می توانند کبودی های بیشتر یا بزرگتر شوند، بنابراین در مورد داروهایی که مصرف می کنید به پزشک خود اطلاع دهید.

کبودی

چین و چروک

چین و چروک با افزایش سن خود را نشان خواهد داد، اما ممکن است بتوانید با غذای سالم، خواب زیاد و ورزش منظم این روند را کاهش دهید. از خود در برابر نور خورشید محافظت کنید و مراقب صابون های قوی باشید که روغن های طبیعی را از پوست شما پاک می کند. سیگار نکشید که چین و چروک پوست شما را بدتر می کند. چین و چروک ها برای شما بد نیستند، اما اکثر مردم در مورد ظاهرشان بی تفاوت نیستند. لایه برداری شیمیایی، تزریق، لیزر درمانی و جراحی می تواند برخی از آنها را از بین ببرد.

چین و چروک

افتادگی پوست

اولین جایی که متوجه افتادگی پوست می شوید، اغلب خط فک و گردن شماست.کرم های ضد آفتاب و مرطوب کننده می توانند به حفظ آن کمک کنند و تمرینات مربوط به عضلات گردن، فک و گلو نیز ممکن است کمک کننده باشد. جراحی و سایر درمان ها می توانند کمک کنند این وضعیت را درمان کنید.

افتادگی پوست

سرطان پوست

سلول های آسیب دیده پوست می توانند خارج از کنترل رشد کرده و سرطانی شوند. یکی از دلایل اصلی اشعه ماوراء بنفش (UV) ناشی از سال ها قرار گرفتن در معرض آفتاب یا تخت های برنزه است. اما در جاهایی که خورشید نمی تابد ممکن است به سرطان مبتلا شوید. این بدان معناست که ژن ها و سموم در دنیای اطراف شما نیز نقش دارند. پزشک ممکن است ضایعات سرطانی را با کرم، تزریق، قرص، جراحی، لیزر درمانی یا پرتودرمانی درمان کند. بسته به نوع سرطان پوست، ممکن است به شیمی درمانی یا انواع دیگر درمان نیز نیاز داشته باشید.

سرطان پوست