تنظیمات
تصویر
مشخصات خبر
اندازه فونت :
چاپ خبر
شاخه : استان‌ها
لینک : econews.ir/5x3730295
شناسه : 3730295
تاریخ :
آماده باش مراکز درمانی هرمزگان برای پذیرش افراد دچار گرما زدگی اقتصاد ایران: بندرعباس- معاون درمان دانشگاه علوم هرمزگان ضمن هشدار نسبت به افزایش دما در روزهای پیش رو و احتمال گرمازدگی از آماده باش مراکز درمانی این استان خبر داد.

ﺑﻪ ﮔﺰارش ﺧﺒﺮﮔﺰاری اﻗﺘﺼﺎداﯾﺮان

به گزارش خبرگزاری مهر، منوچهر کمالی با اشاره به پیش بینی‌های سازمان هواشناسی مبنی بر گرم شدن هوا در روزهای آینده اظهار کرد: تمام مراکز درمانی استان برای پذیرش افراد گرمازده و بیماران پرخطر در حالت آماده باش قرار دارند.

وی با بیان این توضیح که گرمازدگی، عدم توانایی بدن در دفع گرما و افزایش دمای درون بدن به حدود چهل درجه سانتی‌گراد است که به دلیل فعالیت شدید یا گرمای هوا ایجاد می‌شود، هشدار داد: گرمازدگی در اثر نرسیدن آب کافی به بدن در گرمای بالا، منجر به نقص در سیستم کنترل درجه حرارت بدن می‌شود.

کمالی درباره نشانه‌های گرمازدگی، اضافه کرد: ضعف و خستگی، کشیدگی و درد عضلات، تهوع و استفراغ، سرگیجه و ضعف، سردرد و اسهال از جمله نشانه‌های گرمازدگی هستند و در صورت بروز گرمازدگی باید به سرعت به نزدیک‌ترین مرکز بهداشتی و درمانی مراجعه شود.

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان افزود: با رعایت برخی نکات ساده به راحتی می‌توان از ابتلاء گرمازدگی جلوگیری و پیشگیری کرد چنانچه اگر در محیط گرمی قرار گرفتید که احتمال گرمازدگی در آن وجود داشت به صورت منظم و زمانی که هنوز تشنه نشده‌اید باید آب بنوشید.

وی با این توصیه که در این فصل گرم، بهتر است از وسایل محافظتی برابر نور خورشید مانند سایبان یا کلاه استفاده کنیم، تاکید کرد: افراد در روزهای گرم سال به ویژه کودکان زیر ۴ سال، افراد بالای ۶۵ سال و افراد پرخطر همچون بیماران قلبی، دیابتی، دارای فشار خون و بیماران خاص بهتر است تا حد امکان بین ساعات ۱۱ تا ۱۶ از منزل خارج نشوند.

کمالی در ادامه با اشاره به نکات تغذیه‌ای که در گرمازدگی باید رعایت شود گفت: لازم است از نوشیدنی‌های بسیار شیرین دوری کنیم زیرا این نوشیدنی‌ها در واقع موجب از دست دادن مایعات بدن می‌شوند ضمن اینکه باید از نوشیدن مایعات بسیار سرد نیز خودداری کنیم، پ زیرا می‌توانند موجب مشکلات گوارشی شوند.

وی با بیان اینکه فعالیت‌های شدید بدنی نیز در روزهای گرم می‌تواند موجب بروز گرما زدگی شود، ادامه داد: از نوشیدن مایعات دارای کافئین مانند قهوه، شکلات‌های کاکائویی، نوشابه و چای پررنگ خودداری شود چرا که این خوراکی‌ها موجب کم آب شدن بدن می‌شوند.

کمالی با اشاره به اینکه مصرف میوه‌ها و به ویژه سبزی‌ها می‌تواند به تأمین آب بدن کمک شایانی کند، گفت: در روزهای گرم سال از میوه و سبزی‌ها در برنامه غذایی خود بیشتر استفاده کنیم.

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان با تاکید بر اینکه نخستین اقدام در مواجهه با گرمازدگی این است که باید فرد را از محیط گرم به سرعت خارج و به محیط خنک یا زیر سایه منتقل کرد، خاطرنشان کرد: در صورت پیدا شدن نشانه‌های شدید گرمازدگی، باید فرد سریعاً به مراکز بهداشتی و درمانی منتقل شود.