تنظیمات
تصویر
مشخصات خبر
اندازه فونت :
چاپ خبر
شاخه : اقتصادی
لینک : econews.ir/5x3730288
شناسه : 3730288
تاریخ :
لزوم پایبندی دولت چهاردهم به تکمیل طرح‌های مسکن باقی‌مانده اقتصاد ایران: عضو کمیسیون عمران مجلس گفت: از آنجا که طرح‌های مسکن قبلی همگی جزو تعهدات دولت‌ها بوده است، دولت جدید طبق قانون مکلف به تداوم و تحویل واحدهای طرح نهضت ملی مسکن و مسکن مهرهای باقی‌مانده است.

ﺑﻪ ﮔﺰارش ﺧﺒﺮﮔﺰاری اﻗﺘﺼﺎداﯾﺮان

به گزارش خبرنگار مهر یکی از اقدامات مهم دولت در حوزه مسکن در دو دهه‌ی اخیر، طرح مسکن مهر بود که از سال ۱۳۸۴ کلید خورد. علی‌رغم اینکه این طرح، گام خوبی در مسیر خانه‌دار شدن تعداد زیادی از هم‌وطنان برداشته است؛ طبق آمار رسمی همچنان پس از گذشت بیست سال صدهزار نفر از شهروندان، در انتظار تکمیل پروژه‌ی مسکن مهر خود هستند و گزارش‌ها می‌گوید برخی از این واحدها هنوز در حد سازه فلزی هستند. از طرفی طرح نهضت ملی مسکن که در دوره شهید رئیسی پایه‌گذاری شد نیز تعهداتی از جانب دولت نسبت به تأمین مسکن مردم ایجاد کرده است و تغییر ناگهانی دولت در میانه راه این طرح، سرنوشت تکمیل خانه‌های مردم را در هاله‌ای از ابهام رها کرده است. در چنین شرایطی است که عموم مردم می‌خواهند بدانند دولت چهاردهم قرار است چه سیاست‌هایی را در قبال طرح‌های مسکن مهر و نهضت ملی مسکن به کار ببندد و در دولت جدید تکلیف خانه‌های مردم چه خواهد شد.

دولت چهاردهم موظف به تکمیل طرح نهضت ملی مسکن است

شب گذشته محمد منان رئیسی، عضو کمیسیون عمران مجلس، در برنامه‌ی تلویزیونی «پایش» حاضر شد و از لزوم پایبندی دولت چهاردهم به وعده‌های مسکن دولت‌های پیشین خبر داد. او در پاسخ به سوالی مبنی بر نگرانی مردم از عاقبت خانه‌های خود گفت: از آنجا که طرح‌های قبلی همگی جزو تعهدات دولت‌ها بوده است، دولت‌های بعدی از جمله دولت چهاردهم موظف و مکلف هستند تا این پروژه‌ها را بطور جدی پیگیری کنند. بنابراین جای نگرانی نیست و دولت جدید طبق قانون مکلف به تکمیل این طرح‌ها و تحویل خانه‌های مردم است.

۵ برابر مساحت تهران به ظرفیت سکونتگاهی کشور اضافه می‌شود

رئیسی در ادامه با اشاره به لزوم اجرای قانون برنامه هفتم توسعه برای افزایش ظرفیت سکونتگاهی کشور گفت: واگذاری زمین و افزایش محدوده سکونتگاه‌ها از اصول سیاست‌های مطرح شده در برنامه هفتم پیشرفت کشور است. در برنامه هفتم توسعه مصوب شده است که ۰.۲ درصد به مجموع اراضی ظرفیت سکونتگاهی کشور افزوده شود. این مقدار حدوداً معادل ۳۳۰ هزار هکتار است. برای درک بهتر این مقدار باید گفت که این مقدار حدوداً ۵ برابر مساحت کل کلان‌شهر تهران و حدوداً معادل ۲۵ برابر کل کلان‌شهر قم است.

۸۰ درصد قیمت مسکن، بر دوش زمین

منان رئیسی ضمن اشاره به این موضوع که تحقق این امر تأثیر قابل توجهی روی شکسته شدن قیمت زمین و به‌تبع آن مسکن خواهد داشت؛ توضیح داد: طبق آمارهای رسمی که اخیراً اعلام شده، قیمت متوسط هر متر مربع مسکن در تهران نزدیک به ۱۰۰ میلیون تومان است. درحالی‌که ساخت هر متر مربع در سطح متوسط، حدوداً معادل ۱۵ میلیون تومان می‌شود. حال در نظر بگیرید از ۱۵ میلیون تا ۱۰۰ میلیون تومان چقدر اختلاف است. این بدین معناست که ۸۰ الی ۸۵ درصد قیمت تمام‌شده‌ای که به دست مصرف‌کننده می‌رسد، نه هزینه‌ی ساخت است و نه هزینه‌ی خدمات و نه مصالح. این هزینه مربوط به قیمت گزاف زمین است.

انحصار زمین عامل شیب تند تورم زمین

این عضو کمیسیون عمران مجلس در خصوص تورم زمین گفت: آمارهای رسمی نشان می‌دهد که شیب صعودی تورم زمین از شیب تورم مسکن و تورم عمومی کشور، بسیار تندتر است. درحالیکه مسکن باید نقشی مؤثر در راستای پیشرفت اقتصاد کشور ایفا کند، درحال حاضر، خود به موتور پیشران تورم تبدیل شده است. امروز در برخی کلان‌شهرها شاهد آن هستیم که ۵۰ الی ۷۰ درصد سبد هزینه‌های خانوار را هزینه مسکن تشکیل داده است.

رئیسی در ادامه در توضیح چرایی شیب تند تورم زمین نسبت به تورم عمومی توضیح داد: دلیلِ این اتفاق، بکارگیری سیاست‌های نادرست در مدیریت زمین است. زمین باید عرضه بشود تا شاهد جهش تولید باشیم. به‌تبع جهش تولید در بازار مسکن، بازار رسته‌های شغلی دیگر نیز دچار تحول و جهش می‌شوند. این اتفاق در امتداد توجه خاص مقام معظم رهبری به امر جهش تولید است؛ چراکه مسکن می‌تواند بستر خوبی برای جهش تولید در بسیاری از عرصه‌های شغلی باشد.