تنظیمات
تصویر
مشخصات خبر
اندازه فونت :
چاپ خبر
شاخه : صفحات
لینک : econews.ir/5x3730285
شناسه : 3730285
تاریخ :
تحولات اوکراین| هشدار درباره انتقال سود دارایی‌های روسیه اقتصاد ایران: اذعان به وضعیت دشوار ارتش اوکراین در جبهه دونتسک، سرنگونی ۱۴ پهپاد اوکراینی طی شب گذشته، سفر آتی نخست‌وزیر هند به کی‌یف، مخالفت دفتر زلنسکی با توافق صلح با روسیه و باج خواهی آشکار اوکراین از مجارستان و اسلواکی، از مهمترین رویدادها پیرامون جنگ هستند.

ﺑﻪ ﮔﺰارش ﺧﺒﺮﮔﺰاری اﻗﺘﺼﺎداﯾﺮان

- اخبار بین الملل -

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری تسنیم، کمیسیون اروپا روز جمعه اعلام کرد که نخستین بخش از 1.5 میلیارد یورو از درآمدهای سرمایه‌گذاری مجدد دارایی‌های مسدود شده روسیه را برای خرید تسلیحات مورد نیاز اوکراین تخصیص داده است.

 اورزولا فون در لاین، رئیس کمیسیون اروپا در صفحه خود در شبکه اجتماعی ایکس ( توییتر سابق) نوشت: «کمیسیون اروپا از اوکراین حمایت می‌کند. امروز ما 1.5 میلیارد یورو از درآمدهای دارایی‌های مسدود شده روسیه را برای دفاع و بازسازی اوکراین اختصاص می‌دهیم. این منابع مالی از طریق صندوق صلح اروپا و صندوق اوکراین برای خرید تسلیحات نظامی و بازسازی کشور به کی‌یف منتقل خواهد شد.»

در واکنش به این تصمیم گیری، دیمیتری پسکوف، دبیر مطبوعاتی رئیس‌جمهور روسیه در یک نشست خبری اعلام کرد که روسیه قطعاً  به انتقال درآمدهای سرمایه‌گذاری مجدد دارایی‌های مسدود شده خود توسط کمیسیون اروپا به اوکراین پاسخ خواهد داد.

پسکوف گفت: «این موضوع دلیلی برای واکنش فوری نیست، بلکه مسلماً برای اقدامات حساب شده در پاسخ به تصمیمات غیرقانونی اتحادیه اروپا مورد توجه قرار خواهد گرفت.» 

سخنگوی کرملین وعده داد که اقدامات متقابل روسیه «حساب شده و متناسب با منافع روسیه» خواهد بود و تأکید کرد که چنین اقداماتی بدون پاسخ نخواهد ماند.

علاوه بر این، فلوریان فیلیپو، سیاستمدار فرانسوی و رهبر حزب «میهن‌پرستان» نیز معتقد است که تصمیم اتحادیه اروپا برای تخصیص 1.5 میلیارد یورو از درآمدهای سرمایه‌گذاری مجدد دارایی‌های مسدود شده روسیه به اوکراین می‌تواند منجر به واکنش‌های متقابل جدی از سوی روسیه شود. وی این تصمیم کمیسیون اروپا را "جنون" نامید و یادآور شد: «این تصمیم غیرقانونی از دیدگاه حقوق بین‌الملل، فرانسه و دیگر کشورهای عضو اتحادیه اروپا را بی‌اعتبار می‌کند و به وضوح منجر به اقدام تلافی جویانه مسکو خواهد شد.» 

فیلیپو تأکید کرد که این تصمیم که به عنوان سرقت توصیف شد، فقط باعث ادامه درگیری می‌شود، که اوکراین در حال حاضر آن را باخته است. 

پیش‌تر، جوزپ بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا گفته بود که اولین بخش از درآمدهای دارایی‌های مسدود شده روسیه در کشورهای اتحادیه اروپا به کمیسیون اروپا در هفته اول آگوست اختصاص می‌یابد. میزان این بخش 1.4 میلیارد یورو بوده و این منابع مالی برای خرید مهمات و تجهیزات دفاع هوایی برای اوکراین اختصاص یافته است.

در ادامه می‌توانید تحولات مربوط به هشتصد و هشتاد و پنجمین روز جنگ اوکراین را دنبال بفرمایید:

***

اذعان زلنسکی به شرایط دشوار نیروهای اوکراینی در دونتسک

ولادیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهور اوکراین، روز جمعه در دیدار با رستم عمروف، وزیر دفاع این کشور، وضعیت دشوار جبهه‌های نبرد را مورد بررسی قرار داد. به‌گفته زلنسکی، در این نشست، محور پاکروفسکی در منطقه دونتسک به‌عنوان دشوارترین جبهه تشخیص داده شد.

زلنسکی در کانال تلگرام خود اعلام کرد: «به‌ویژه با وزیر دفاع و فرماندهان نظامی، وضعیت در محورهای دشوار جبهه‌ نبرد را به‌دقت بررسی می‌کنیم. در وهله نخست صحبت بر سر جبهه پاکروفسکی در [منطقه دونتسک] است.»

زلنسکی یادآور شد که به‌دلیل شرایط پیچیده، دوبار در روز گزارش‌های فرمانده کل نیروهای مسلح اوکراین، الکساندر سیرسکی، را دریافت میکند. او گفت: «همه‌ اقدامات لازم باید انجام شود و انجام خواهد شد تا مواضع ما تقویت شود.»

در اواسط جولای، شبکه تلویزیونی Welt گزارش داده بود که وضعیت نیروهای مسلح اوکراین در جهت گیری دونتسک بسیار دشوار شده است. به گزارش رسانه‌ها، شدت عملیات نظامی در این منطقه به حدی است که تعیین محل دقیق شدیدترین درگیری‌ها تقریباً غیرممکن است.

نیروهای مسلح اوکراین به‌اشتباه پهپادهای خود را هدف قرار می‌دهند

روزنامه آلمانی "فرانکفورتر روندشاو" گزارش داده است که نیروهای مسلح اوکراین با اشتباهاتی که مرتکب می‌شوند، از جمله سرنگونی پهپادهای خودی و ایجاد موانع نادرست، حتی به پیشروی سریعتر نیروهای روسیه کمک کرده‌اند. 

این روزنامه نوشت: «برخی شاهدان عینی و سربازان، مقامات کی‌یف را به‌خاطر شکست‌های نظامی اخیر ارتش مقصر می‌دانند و حتی می‌گویند که نیروهای اوکراینی پهپادهای خودی را در  منطقه دونباس سرنگون می‌کنند.»

روزنامه بریتانیایی تلگراف که روابط نزدیکی با وزارت دفاع اوکراین دارد نیز به این مسئله اعتراف کرده که «اوکراین پهپادهای خودی را به اشتباه هدف قرار می‌دهد، در حالی که روسیه گام‌های بزرگی به جلو برمی‌دارد.»

به‌گزارش رسانه‌ها، به‌دلیل اشتباهات نیروهای مسلح اوکراین، ارتش روسیه توانسته در حومه شهر کوچک پاکروفسکی 6 کیلومتر پیشروی کند، حتی واحدهای اوکراینی پهپادهای خودی را از کار انداختند. این امر به واحدهای زرهی روسیه امکان داد تا به‌صورت هدفمند نیروهای ضعیف و غیر سازماندهی شده اوکراینی را در این منطقه از جبهه هدف قرار دهند که در نتیجه آن، نیروهای اوکراینی مجبور به عقب‌نشینی شدند.

 سرنگونی 14 پهپاد اوکراینی طب شب گذشته در مناطق مختلف روسیه

دفتر مطبوعاتی وزارت دفاع روسیه صبح امروز، شنبه، اعلام کرد که در طول شب 27 جولای، سامانه‌های پدافند هوایی روسیه 14 فروند پهپاد متعلق به نیروهای مسلح اوکراین را در چندین منطقه این کشور سرنگون کرده‌اند.

در کانال تلگرام این وزارتخانه آمده است: «طی شب گذشته، در ادامه تلاش کی‌یف برای انجام حملات تروریستی با استفاده از پهپادها به اهدافی در خاک روسیه، هفت پهپاد بر فراز منطقه کورسک، سه پهپاد بر فراز بلگوراد، دو پهپاد در آسمان راستوف، یک پهپاد بر فراز بریانسک و یک پهپاد دیگر در آسمان منطقه لیپتسک توسط سامانه‌های پدافند هوایی روسیه سرنگون شدند.»

همچنین آلکسی اسمیرنوف، فرماندار موقت منطقه کورسک روسیه نیز اعلام کرد که سامانه‌های پدافند هوایی شش پهپاد از نوع هواپیمای بدون سرنشین را در این منطقه سرنگون کرده‌اند.

فشار وزارت خزانه‌داری آمریکا بر اتحادیه اروپا برای حفظ دارایی‌های مسدود شده روسیه 

آمریکا به کشورهای اتحادیه اروپا فشار می‌آورد تا تضمین کنند که دارایی‌های مسدود شده روسیه برای مدت طولانی‌تری مسدود باقی بمانند. به گزارش رویترز، این مطلب را جنت یلن، وزیر خزانه‌داری آمریکا، شب گذشته در حاشیه نشست وزیران مالی گروه G20 در برزیل اعلام کرد. 

یلن یادآور شد که مذاکرات درباره ارائه وام [موسوم به "شتاب اضطراری درآمدها"] سازنده بوده است، از جمله در ارتباط با درخواست‌های آمریکا برای اطمینان از اینکه دارایی‌های [روسیه] برای مدت طولانی‌تری مسدود باقی خواهند ماند.»

وزیر خزانه‌داری افزود که آمریکا به طور نزدیک با اتحادیه اروپا همکاری می‌کند تا در این زمینه «به پیش برویم» و انتظار می‌رود تا اکتبر سال جاری کار بر روی اختصاص وام جدید 50 میلیارد دلاری برای اوکراین که رهبران گروه 7 در ژوئن تقریباً به توافق رسیده بودند، به پایان برسد. 

یلن اشاره کرد که این وام از درآمدهای مسدود شده بانک مرکزی روسیه به مبلغ حدود 300 میلیارد دلار گرفته خواهد شد.

قصد نخست‌وزیر هند برای سفر به اوکراین در اواخر آگوست 

نخست‌وزیر هند، نارندرا مودی، ممکن است در اواخر ماه آگوست به اوکراین سفر کند. این سفر که در حال آماده‌سازی است، نخستین سفر او از فوریه سال 2022 خواهد بود. به گزارش شبکه تلویزیونی WION هند، مودی احتمالاً در سومین هفته آگوست، احتمالاً در تاریخ 23 آگوست، به اوکراین خواهد رفت.

پیش‌تر در سال جاری، ولادیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهور اوکراین در تماسی تلفنی با نارندرا مودی، نخست‌وزیر هند، وی را برای سفر به کی‌یف دعوت کرد. همچنین مودی در ژوئن، در حاشیه نشست سران گروه G7 در ایتالیا با زلنسکی دیدار کرد. در این دیدار، طرفین وضعیت اوکراین را مورد بحث قرار دادند و مودی تأکید کرد که «هند به تلاش‌های خود برای حل‌وفصل مسالمت آمیز این بحران ادامه خواهد داد.»

در ماه جولای، مقامات هند و اوکراین در سطح وزرا به تبادل نظر پرداختند. سوبراهمانیام جایشانکار، وزیر امور خارجه هند، و دمیتری کوله‌با، همتای اوکراینی‌اش، به همراه آژیت دووال، وزیر امنیت ملی هند و آندری یرماک، رئیس دفتر رئیس‌جمهور اوکراین، مذاکرات تلفنی برگزار کردند. جایشانکار اعلام کرد که این مذاکرات به «توسعه بیشتر روابط دوجانبه» اختصاص داشت.

مشاور رئیس دفتر زلنسکی مخالف توافق صلح با روسیه است

میخائیل پودولیاک، مشاور رئیس دفتر رئیس‌جمهور اوکراین، ایده توافق صلح با روسیه را مورد انتقاد قرار داد. او در مصاحبه‌ با خبرگزاری آسوشیتد با بیان این مسئله، گفت: مذاکرات برای حل‌وفصل با طرف روسی می‌تواند منجر به یک توقف موقت درگیری شود.

به عقیده پودولیاک، این بدان معناست که روسیه «بر روی اشتباهات خود کار کرده و ارتش خود را مدرن‌سازی خواهد کرد.» وی همچنین توافق احتمالی با روسیه را به «معامله با شیطان» تشبیه کرد.

سه برابر شدن تحویل خودروهای نظامی به نیروهای مسلح روسیه

دنیس مانتوروف، معاون اول نخست وزیر روسیه اعلام کرد که به لطف افزایش بهره‌وری در مجتمع صنایع دفاعی استان کورگان، تحویل خودروهای نظامی به منطقه عملیات ویژه از زمان آغاز این عملیات سه برابر شده است. 

مانتوروف این مسئله را  روز جمعه در جریان سفر خود به این منطقه بیان کرد و از کارخانه ماشین‌سازی کورگان آغاز کرد که تنها تولید کننده خودروهای نظامی پیاده‌نظام در روسیه است، بازدید کرد. در جریان این بازدید مشخص شد که این کارخانه در سال جاری 56 درصد از حجم تولید سالانه خودروهای نظامی را تحویل داده است که بخشی از آنها پیش از موعد برنامه‌ریزی شده بودند. علاوه بر این، کارخانه تعهدات اضافی برای تحویل خودروهای BMP-3 فراتر از حجم‌های پیش‌بینی‌شده در برنامه قبلی را به عهده گرفته است.

دور کردن سه هواپیمای انگلیسی از مرزهای روسیه در آسمان دریای سیاه 

دفتر مطبوعاتی وزارت دفاع روسیه شب گذشته اعلام کرد که یک فروند جنگنده سوخو-27 روسی سه هواپیمای متعلق به نیروی هوایی سلطنتی انگلیس که به مرزهای روسیه بر فراز دریای سیاه نزدیک شده بودند، را همراهی و آنها را مجبور به دور زدن و تغییر مسیر کرد. 

در بیانیه این وزارتخانه آمده است: «خدمه جنگنده روسی اهداف هوایی را به عنوان یک هواپیمای شناسایی استراتژیک RC-135 و دو جنگنده تایفون نیروی هوایی بریتانیا شناسایی کردند.»

جنگنده سوخو-27 با هدف جلوگیری از نقض مرزهای ملی روسیه به پرواز درآمد. با نزدیک شدن آن، هواپیماهای بریتانیایی چرخش کرده و به سمت دیگری پرواز کردند. پس از این، جنگنده روسی به پایگاه خود بازگشت. هیچ نقض مرزی از سوی هواپیماهای بریتانیایی گزارش نشده است.

وزارت دفاع روسیه تأکید کرد که این پرواز توسط جنگنده روسی با رعایت کامل قوانین بین‌المللی انجام شده و مسیرهای هوایی را قطع نکرده و نزدیک شدن خطرناک به هواپیماهای خارجی رخ نداده است.

مجارستان اوکراین را به باج‌گیری به دلیل توقف ترانزیت نفت متهم کرد

گرگلی گویاش، رئیس دفتر نخست‌وزیر مجارستان، روز جمعه در یک کنفرانس مطبوعاتی اعلام کرد که اوکراین با توقف ترانزیت نفت از روسیه، به دلیل موضع‌گیری مجارستان و اسلواکی در خصوص مناقشه، این کشورها را مورد باج‌گیری قرار می‌دهد. وی گفت: «اوکراین این دو کشور که خواستار صلح و آتش‌بس هستند را تهدید می‌کند.»

گویاش تأکید کرد که اگر وضعیت حل نشود، مجارستان با کمبود سوخت مواجه خواهیم شد. وی توضیح داد که سه راه‌حل ممکن برای این مشکل وجود دارد. اولین راه این است که کی‌یف بپذیرد که «این کار را نمی‌توان انجام داد» زیرا تلاش برای پیوستن به اتحادیه اروپا و در عین حال قطع تأمین انرژی سایر اعضای این اتحادیه نقض قوانین است. راه‌حل دوم کمک از سوی کمیسیون اروپا است که اقدامات لازم در این باره انجام شده است.

گویاش توضیح داد: «سومین راه‌حل این است که بررسی کنیم آیا راه‌حلی با استفاده از خلأهای قانونی وجود دارد، به طوری که تأمین نفت توسط شرکت‌هایی انجام شود که تحت تحریم‌های جدید اوکراین قرار ندارند. مسیرها و گزینه‌های بی‌شماری وجود دارد. ما علاقه‌مندیم که اوکراین شرایطی را بازیابی کند که ما نیز دسترسی به نفت روسیه داشته باشیم.»

پیشنهاد نخست‌وزیر اسلواکی برای حل مشکل ترانزیت نفت روسیه از اوکراین 

روبرت فیتسو، نخست‌وزیر اسلواکی، به نخست‌وزیر اوکراین، دنیس شمیگال، پیشنهاد فنی برای ازسرگیری ترانزیت نفت روسیه داد. در این پیشنهاد، چندین کشور از جمله جمهوری اسلواکی باید شرکت کنند.این گفتگوی تلفنی اولین بار نیست که انجام می‌شود. فیتسو و شمیگال پیش از این نیز در خصوص وضعیت ترانزیت نفت روسیه گفتگو کرده‌ بودند.

اوکراین در تاریخ 19 جولای صادرات نفت شرکت لوک‌اویل به اسلواکی و مجارستان را متوقف کرد. پیتر سییارتو، وزیر امور خارجه مجارستان، این تصمیم اوکراین را غیرقابل فهم، غیرقابل قبول و اقدامی خصمانه ارزیابی کرد.

وزارت دفاع روسیه از تسلیم 63 نظامی اوکراینی طی هفته گذشته خبر داد

وزارت دفاع روسیه روز جمعه اعلام کرد که در طول هفته گذشته، 63 نظامی اوکراینی خود را تسلیم نیروهای ارتش روسیه کرده‌اند و بیش از 800 سرباز اوکراینی نیز کشته شدند. 

علاوه بر این، در طول یک هفته، سامانه‌های پدافند هوایی روسیه یک فروند بالگرد میگ-8، 10 موشک تاکتیکی ATACMS، دو موشک تاکتیکی توچکا-یو، 9 بمب هدایت‌شونده هوایی Hammer و همچنین 36 موشک سامانه HIMARS و 623 پهپاد ارتش اوکراین را سرنگون کردند.

 علاوه بر این، وزارت دفاع روسیه گزارش داد که نیروهای مسلح این کشور در طول هفته گذشته 33 حمله گروهی به اهداف نظامی مشخص در اوکراین، از جمله کارخانه‌های تولید و تعمیر تجهیزات زرهی و تأسیسات زیرساخت انرژی که از آن‌ها پشتیبانی می‌کنند،  انجام داده است.  همچنین  کارخانه‌های مونتاژ پهپادها، انبارهای مهمات و تجهیزات موشکی-توپخانه‌ای، و همچنین کاروان‌های نظامی حامل تجهیزات و پرسنل دشمن و مواضع مزدوران خارجی  نیز هدف قرار گرفتند.

وزارت دفاع اوکراین احتمال کاهش سن مشمولیت را تایید کرد

دمیتری لازوتکین، سخنگوی وزارت دفاع اوکراین روز جمعه در مصاحبه‌ای با هفته‌نامه New Voice اعلام کرد که در صورت عدم تغییر وضعیت در جبهه‌ نبرد، سن مشمولیت در اوکراین کاهش خواهد یافت. 

وی مدعی شد: «در حال حاضر تعداد افرادی که اطلاعات نظامی خود را به‌روز کرده‌اند، به‌طور قابل توجهی بیشتر از نیاز ارتش است. بنابراین، در حال حاضر نیاز فوری به کاهش سن مشمولیت وجود ندارد.»

لازوتکین افزود که وضعیت در جبهه نبرد به عوامل بسیاری بستگی دارد و کمیساریای نظامی کشور به توزیع احضاریه‌ها در خیابان‌ها ادامه خواهد داد تا مشخص شود چه تعداد افراد می‌توانند به ارتش اوکراین ملحق شوند. برای اینکه مسئولان باید بدانند که چه تعداد افراد را می‌توان به خدمت گرفت. به هر حال، خدمت نظامی یک وظیفه ملی بر اساس قانون اساسی است.

ماریا زاخارووا، سخنگوی وزارت امور خارجه روسیه پیش از این گفته بود که اوکراین قصد دارد سن مشمولیت در ارتش را کاهش دهد و در آینده ممکن است اجازه دهد افراد زیر 18 سال نیز به خدمت فراخوانده شوند.

انتهای پیام/