تنظیمات
تصویر
مشخصات خبر
اندازه فونت :
چاپ خبر
شاخه : استان‌ها
لینک : econews.ir/5x3730221
شناسه : 3730221
تاریخ :
یادگارهای ماندگار ۱۰۰۰ روز اقدام جهادی دولت سیزدهم درسرزمین آفتاب اقتصاد ایران: اراک- دولت سیزدهم خدمات زیربنایی و روبنایی قابل توجهی در سرزمین آفتاب انجام داد که ثمره ۱۰۰۰ روز تلاش جهادی در این استان ماندگار شد.

ﺑﻪ ﮔﺰارش ﺧﺒﺮﮔﺰاری اﻗﺘﺼﺎداﯾﺮان

حبرگزاری مهر، گروه استان‌ها: پرونده دولت سیزدهم با شهادت سید ابراهیم رئیسی تا ۲ روز آینده بسته می‌شود و دولت چهاردهم با سکانداری مسعود پزشکیان، نهمین رئیس جمهور کشورمان، فعالت خود را آغاز خواهد کرد.

دولت سیزدهم در تابستان سال ۱۴۰۰ مستقر شد و در طول ۱۰۰۰ روز خدمت صادقانه، منشأ خدمات و دستاوردهای فراوان و قابل توجهی در حوزه‌های مختلف کشور و به تبع آن استان مرکزی بود.

دولت سیزدهم طرح‌های نیمه تمام و پر اهمیت سرزمین آفتاب که مدت‌ها مورد بی مهری قرار گرفته بود را تکمیل و گام‌های مؤثری در این راستا برداشت.

استان مرکزی در ۳۱ تیرماه سال ۱۴۰۱ میزبان رئیس جمهور شهید و هیأت دولت سیزدهم در دور نخست سفرهای استانی بود که این سفر بیش از ۲۲۰ مصوبه با اعتبارات بسیار چشمگیری داشت که بخش قابل توجهی از این مصوبات عملیاتی شد و بخش دیگری نیز در دست اجرا است.

بخش کشاورزی این استان یکی از بهترین عملکردهای خود را در دولت سیزدهم تجربه کرد.

تنها چهار درصد اراضی کشاورزی استان مرکزی تا قبل از دولت سیزدهم دارای سند بود اما این آمار هم‌اکنون به ۵۰ درصد رسیده است.

دولت سیزدهم در خصوص رفع چالش‌های منابع آبی در بخش کشاورزی اقدامات ارزنده‌ای داشت و قراردادهای بازچرخانی پساب ۱۶ استان کشور با حضور شهید جمهور در فروردین‌ماه امسال منعقد شد که استان مرکزی یکی از این استان‌ها بود.

در تأمین برق تجدیدپذیر نیز اقدامات خوبی در طول سه سال گذشته صورت گرفت و قرارداد تأمین ۱۶۰۰ مگاوات از ۱۰ هزار مگاوات هدفگذاری استان منعقد شد.

مردمی سازی یارانه، افزایش خرید تضمینی گندم، منطقی کردن خرید قیمت گندم، کشت قراردادی، اجرای قانون انتزاع، توسعه شرکت‌های دانش بنیان، جهش تولید در دیم‌زارها و احیای نان کامل از دیگر اقدامات دولت سیزدهم بود همچنین ۵۰۰ واحد کشاورزی استان مرکزی در استان در مدت عمر دولت سیزدهم احیا شد.

یادگارهای ماندگار ۱۰۰۰ روز اقدام جهادی دولت سیزدهم درسرزمین آفتاب

استان مرکزی جزو پنج استان نخست در ایجاد و راه‌اندازی سامانه نوین آبیاری در بخش کشاورزی

در بخش آبیاری نوین مزارع و باغ‌های استان مرکزی از سال ۱۴۰۰ اقدامات گسترده‌ای برنامه‌ریزی و انجام شد که دولت سیزدهم گام مؤثری برای جبران کم‌آبی‌ها برداشت.

از مجموع ۱۶۲ هزار هکتار از اراضی و باغ‌های مستعد آبیاری نوین استان مرکزی، ۷۶ هزار هکتار که ۴۸ درصد مجموع این مساحت را شامل می‌شود تحت سامانه آبیاری نوین و کانال‌های آبیاری قرار گرفته است.

هدفگذاری احیای ۷۰ واحد صنعتی در استان مرکزی

احیای ۷۰ واحد صنعتی راکد خارج از محدوده شهرک‌ها و نواحی صنعتی در سال جاری هدفگذاری شد و سال ۱۴۰۲ تعداد ۳۵۳ واحد صنعتی راکد خارج از محدوده شهرک‌ها و نواحی صنعتی شناسایی شد که ۶۰ واحد از این تعداد قابلیت احیا داشت.

۱۷ واحد صنعتی نیز اعلام راکد بودن داشتند و در لیست صنایع دارای قابلیت احیا قرار گرفتند و مجموع واحدهای صنعتی احیا شده خارج از محدوده شهرک‌های صنعتی در سال گذشته ۷۷ واحد است.

احیای این تعداد صنایع راکد زمینه اشتغال ۷۴۶ نفر را فراهم کرد و ۴۲ میلیارد ریال سرمایه احیا صنایع مذکور بود.

یادگارهای ماندگار ۱۰۰۰ روز اقدام جهادی دولت سیزدهم درسرزمین آفتاب

بازگشت صنایع مادر و بزرگ استان مرکزی به چرخه تولید

شرایط فعلی صنعت استان مرکزی با قبل از فعالیت دولت سیزدهم متفاوت است و اقدامات دولت موجب شد تا پنج صنعت مادر این استان که مشکلاتی شامل حقوق معوقه و تولید داشتند، رفع شود.

احیای واحدهای تعطیل و نیمه تعطیل در استان مرکزی از دیگر برنامه‌های اولویت‌دار بود که ۲۲۳ واحد اقتصادی در سال ۱۴۰۱ احیا شد و ۴۹۷ واحد با حدود ۲ هزار نفر نیز سال گذشته به چرخه تولید برگشتند.

شکل‌گیری مجتمع ویژه اقتصادی و کنسرسیوم اقتصادی در استان مرکزی

شکل‌گیری و راه‌اندازی مجتمع ویژه اقتصادی گام بزرگی برای حل مشکلات و موانع فعالان اقتصادی استان بود. کنسرسیوم اقتصادی استان مرکزی نیز تأسیس شد. این کنسرسیوم پایه‌ای بلند برای برداشتن گام‌های بلند و توسعه اقتصادی استان و طرح‌های ملی است که می‌تواند پروژه‌های بزرگی را اجرا کند.

۱۳۰ شرکت این استان تاکنون در قالب انجمن‌ها برای عضویت در این کنسرسیوم اعلام آمادگی کرده‌اند.

کاهش نرخ بیکاری در استان مرکزی

برای اولین بار در تاریخ استان مرکزی روند تکمیلی برخی پروژه‌های استان از جمله بیمارستان ولیعصر (عج) شبانه‌روزی شد.

این استان در زمان فعالیت دولت سیزدهم با کاهش نرخ بیکاری، افزایش اشتغال و مشارکت اقتصادی همراه شد به طوری که در برخی از شهرستان‌ها، نگرانی‌هایی برای کمبود نیروی کار وجود دارد.

رشد اقتصادی در استان مرکزی روز به روز در حال افزایش است و در ۲ سال گذشته قراردادهای صادراتی متعددی با شرکت‌های بزرگ منعقد و حضور در پیمان‌های بزرگ صورت گرفت که این مهم به دلیل همکاری و هماهنگی بین بخش‌های مختلف بود.

شمار واحدهای دارای حقوق معوق استان مرکزی در پایان سال ۱۴۰۲ به میزان ۵۰ درصد نسبت به سال ۱۴۰۱ کاهش داشت.

اختصاص بودجه عمرانی در دولت دولت ۶ برابر بودجه ۶ سال این استان

سال ۱۴۰۲ مبلغ ۱۰ هزار میلیارد ریال در روستاهای استان مرکزی کار انجام شد که این اقدامات توسط دهیاری‌ها و شوراهای روستا انجام پذیرفت.

مدیریت شهری استان مرکزی در بخش‌های مختلف به ویژه عمرانی در سال ۱۴۰۲ مبلغ ۵۰ هزار میلیارد ریال کار انجام داد که ۲۰ درصد از بودجه عمرانی دولت در استان مرکزی به مبلغ پنج هزار و ۲۴ میلیارد ریال در سال ۱۴۰۱ بیشتر بود و نشان از اقدامات گسترده دارد.

بودجه عمرانی استان مرکزی در مجموع سال‌های ۱۳۹۵ تا ۱۴۰۰ مبلغ ۳۲ هزار میلیارد ریال بود و این بودجه در سال ۱۴۰۱ به تنهایی ۶ برابر این سال‌ها بوده است.

یادگارهای ماندگار ۱۰۰۰ روز اقدام جهادی دولت سیزدهم درسرزمین آفتاب

افتتاح بیمارستان ۱۸ سال معطل مانده حضرت ولیعصر (عج) اراک

طرح توسعه بیمارستان ولیعصر (عج) اراک با ۵۰۰ تخت بستری در ۱۳ طبقه با ظرفیت مطلوب درمان برای ارائه خدمات درمانی و بهداشتی غرب کشور پیش‌بینی شده و با وجود تأمین مالی مناسب و اقدامات حمایتی دولت، نمایندگان مردم در خانه ملت و دیگر مسئولان، این طرح درمانی در دولت سیزدهم شتاب گرفت تا شاهد افتتاح ابر طرح درمانی در استان مرکزی باشیم.

افتتاح بیمارستان حضرت فاطمه زهرا (س) خمین، فاز سوم بیمارستان خوانساری، بیمارستان زنان و زایمان سینا آشتیانی شهر اراک که جایگزین بیمارستان حدوداً ۶۰ ساله طالقانی شد همچنین عملیات اجرایی بیمارستان ۱۲۰ تختخوابی شازند کلید خورد.

در دولت سیزدهم ،‌۳۳ دستگاه تصویربرداری به ارزشی بالغ بر یک‌هزار و ۳۹ میلیارد ریال برای تجهیز بخش‌های تصویربرداری مراکز درمانی تابعه و پروژه‌های در دست اقدام دانشگاه تأمین و دستگاه سی تی آنژیوگرافی برای اولین بار در استان نصب، راه‌اندازی و مورد بهره برداری قرار گرفت.

همچنین ۲ دستگاه ام آر آی برای بیمارستان‌های حضرت ولیعصر (عج) اراک و امام خمینی (ره) شهرستان محلات به ارزش ۵۴۰ میلیارد ریال خریداری شد.

خرید ۱۶ دستگاه تجهیزات پزشکی به ارزش ۴۴۹ میلیارد ریال برای تجهیز بخش‌های گاز طبی مراکز درمانی تابعه و پروژه‌های در دست اقدام دانشگاه، ۱۷۷ دستگاه پزشکی به ارزشی بالغ بر ۴۶۶ میلیارد ریال برای تجهیز بخش‌های CSR و اتاق‌های عمل مراکز درمانی تابعه و پروژه‌های در دست اقدام دانشگاه از دیگر اقدامات انجام شده در حوزه بهداشت و درمان استان در دولت سیزدهم است.

افتتاح پروژه آبرسانی چشمه هفتیان تفرش در دولت سیزدهم

طرح آبرسانی به شهر تفرش و ۴۰ روستا از چشمه هفتیان از مهمترین طرح‌های آبرسانی کشور محسوب می‌شود که شهر تفرش و ۴۰ روستای مسیر خط انتقال را تا افق ۱۴۲۰ آبرسانی می‌کند.

این طرح به عنوان یکی از ابرپروژه‌های عمرانی استان مرکزی به صورت شبانه‌روزی انجام شد و در دور نخست سفر رئیس جمهور به استان مرکزی، تمامی اعتبار اجرای طرح اصلی به مبلغ ۱۵۰ میلیارد تومان تا پایان سال ۱۴۰۲ مصوب و تأمین شد و این طرح در دولت سیزدهم تکمیل و بهره برداری شد.

کارنامه درخشان دولت سیزدهم در حوزه محیط زیست استان مرکزی

توجه به محیط‌بانان و توجه به نیروی انسانی سازمان حفاظت از محیط‌زیست از اقدامات انجام شده دولت سیزدهم است و پیرو توجه رئیس‌جمهور شهید تا پایان سال جاری جذب ۳۱ نفر نیروی انسانی انجام می‌شود

سامانه جامع حفاظت از محیط زیست در دولت مردمی آیت الله رئیسی بهره برداری شد.

حوزه فناوری سامانه جامع حفاظت از محیط زیست در این دولت به بهره‌برداری رسید که پیش از آن، اطلاعات بارگذاری نشده بود و تقریباً اطلاعات تمام صنایع استان در سامانه جمع‌آوری شده است، همچنین در حوزه محیط‌بانی نیز استفاده از هوشمندسازی مناطق و هوش مصنوعی هدف‌گذاری شد.

سال گذشته با اعتباری بالغ بر یک میلیارد و چهارصد میلیون تومان نصب دکل در مناطق مهم همچون تالاب میقان و منطقه حفاظت شده هفتادقله انجام شد که این اقدام در رصد اتفاقات و رویدادهای محیط‌زیستی بسیار کمک‌کننده بود و امسال نیز اعتباری بالغ بر ۲ میلیارد و ۸۰۰ میلیون تومان لحاظ شده است، همچنین تخصیص اعتبار ملی بیش از سه میلیارد تومانی نشان از حسن توجه دولت سیزدهم به امور زیست‌محیطی دارد.

افزایش سه برابری اعتبارات حوزه محیط زیست

اعتبارات حوزه محیط زیست سال گذشته نسبت به مشابه سال قبل آن، سه برابر رشد داشته است که این امر گواه بر ادعای توجه دولت آیت الله رئیسی به این امور است.

احداث پنج ایستگاه مشابه ایستگاه‌های موجود وظیفه شورای شهر و شهرداری اراک است که باید از محل عوارض آلایندگی تأمین اعتبار شود.

سامانه پایش آنلاین (برخط) با هدف تشخیص سهم صنایع از آلایندگی از اقدامات بر زمین مانده‌ای بود که در دولت سیزدهم به تحقق پیوست و سال گذشته این سامانه با نیروگاه قرارداد منعقد و امسال به بهره‌برداری خواهد رسید و پیگیری‌های صورت گرفته از سوی مسؤولان در سال گذشته حاکی از آن است که رقم استفاده از مازوت نسبت به مشابه سال قبل (۱۴۰۱) که ۷۰۰ میلیون لیتر مازوت بود به ۳۵۰ میلیون لیتر کاهش پیدا کرد.

مقابله با ریزگردها رویکرد محوری دولت سیزدهم

در آخرین سفر هیأت دولت به این استان، مصوبات مناسبی برای ۳۰۰ هزار هکتار مناطق بیابانی درنظر گرفته شد هم‌چنین مبارزه با طغیان پشه‌ها در تالاب و جلوگیری از آنفلوآنزای پرندگان از دیگر دستاوردهای دولت سیزدهم است.

ایجاد اقتصاد چرخشی صنعتی دستاورد دیگر دولت سیزدهم

حذف پسماندهای صنعتی و استفاده از آن به عنوان مواد اولیه در سایر صنایع از دیگر اقدامات و دستاوردهای دولت سیزدهم است که از آن به عنوان اقتصاد چرخشی نام برده می‌شود و باید اذعان داشت اقتصاد چرخشی به ما این امکان را می‌دهد که از پسماندها به عنوان ماده اولیه در صنعتی دیگر استفاده شود و از آن جمله می‌توان به استفاده یکی از صنایع دلیجان از ضایعات خود در ساخت الیاف پلی‌استر اشاره کرد.

یادگارهای ماندگار ۱۰۰۰ روز اقدام جهادی دولت سیزدهم درسرزمین آفتاب

افتتاح ۶۲ طرح راهداری در دولت سیزدهم

در راستای هوشمندسازی راه‌های استان مرکزی در دولت سیزدهم ۳۲ دوربین ثبت تخلف نصب شده و مقرر است نصب دوربین‌ها در این استان افزایش داشته باشد و اکنون ۸۴ دوربین فعال در جاده‌های این استان وجود دارد.

تکمیل ۳۵ طرح نیمه‌تمام در حوزه ساخت راه روستایی، افتتاح هفت مجتمع خدمات رفاهی در استان مرکزی، ساخت دو پایگاه پلیس راه در استان، بهسازی پایانه بار اراک با اعتباری بالغ بر ۱۰۰ میلیارد ریال، ساخت چهار راهدارخانه در راه‎‌های استان، ساخت یک باب مسجد بین راهی و هوشمندسازی حمل و نقل از باب نوبت دهی بار از دیگر اقدامات حوزه راهداری استان در دولت سیزدهم است.

تخصیص ۵۰ هزار میلیارد ریال اعتبار ملی و استانی را در راستای نگهداری راه‌های استان مرکزی، ساخت ۱۷ پل بزرگ، تکمیل ۳۵ نقطه حادثه‌خیر در استان، شناسایی ۳۷ نقطه حادثه‌خیر، ایمن سازی ۲۰، ایمن سازی و ارتقای بیش از ۳۲۰ نقطه و همچنین ساخت ۵۵ کیلومتر حفاظ بتنی میانی به‌نام نیوجرسی در راه‌های استان از دیگر اقدامات راهداری استان مرکزی بوده است.

استان مرکزی یکی از استان‌های برخوردار از راه‌های آسفالته بالای ۲۰ خانوار است و در طول سه سال اخیر بیش از ۳۵ روستا آسفالت شدند همچنین در حوزه ساخت راه روستایی، در بازه زمانی ۲ سال گذشته ۱۷۱ کیلومتر راه روستایی در استان ساخته شد به طوری که هزار و ۲۲۵ خانوار از نعمت راه‌های روستایی بهره مند شدند و این در حالی است که پنج سال قبل از دولت سیزدهم تنها ۷۰ کیلومتر راه روستایی ساخته شده بود.

یادگارهای ماندگار ۱۰۰۰ روز اقدام جهادی دولت سیزدهم درسرزمین آفتاب

مرکزی پیشگام در ساخت نهضت ملی مسکن در دولت سیزدهم

نهضت ملی مسکن ازسال ۱۴۰۰ کار خود را با جدیت آغاز و در استان مرکزی حدود ۷۷ هزار واحد مسکن پیش بینی شده بود که با آغاز فعالیت سامانه حدود ۱۶۰ هزار ثبت نام صورت پذیرفت و ۵۳ هزار نفر حائز شرایط شدند.

‌از تعداد ۷۷ هزار سهمیه استان ،۱۶ هزار سهمیه متعلق به روستاها ،۲۴ هزار سهمیه خودمالکی یا بازآفرینی و ۳۶ هزار مورد را دولت بایستی زمین را برای متقاضیان تأمین کند.

۱۳۲۰ واحد مسکونی طرح سردار سلیمانی در مرحله تحویل است که تا پایان شهریور ماه تمام واحدها به شرط تأمین منابع مالی متقاضیان تحویل داده خواهد شد. همچنین یک هزار واحد توسط شرکت جهاد خانه سازی برای مجموعه سپاه در حال ساخت است که ۵۰۰ واحد آن تحویل داده شده است و الباقی در مرحله تحویل است.