تنظیمات
تصویر
مشخصات خبر
اندازه فونت :
چاپ خبر
شاخه : راهنمای خرید
لینک : econews.ir/5x3730041
شناسه : 3730041
تاریخ :
آینده نامعلوم OpenAI: احتمال ورشکستگی در کمتر از ۱۲ ماه با زیان ۵ میلیارد دلاری اقتصاد ایران: به‌نظر می‌رسد هزینه‌هایی که OpenAI صرف تعلیم و توسعه‌ی مدل‌های هوش مصنوعی می‌کند، با درآمد شرکت هم‌خوانی ندارد.

ﺑﻪ ﮔﺰارش ﺧﺒﺮﮔﺰاری اﻗﺘﺼﺎداﯾﺮان

گفته می‌شود خالق ChatGPT به‌دلیل هزینه‌های بسیار هنگفتی که برای آموزش و توسعه‌ی مدل‌های هوش مصنوعی و تأمین نیروی انسانی کرده است در آستانه‌ی ورشکستگی قرار دارد و احتمالاً پنج میلیارد دلار ضرر خواهد کرد.

شرکت‌های بزرگی مانند مایکروسافت، اپل، انویدیا و گوگل به‌لطف سرمایه‌گذاری در صنعت روبه‌رشد هوش مصنوعی به سودهای کلانی دست یافته‌اند و این فناوری را محور فعالیت‌های خود قرار داده‌اند. تحلیل‌گران، عامل اصلی رشد درآمد و سود آن‌ها را به استفاده‌ی زودهنگام از هوش مصنوعی در محصولات و خدماتشان نسبت می‌دهند.

OpenAI که یکی از بازیگران کلیدی در عرصه‌ی هوش مصنوعی محسوب می‌شود، احتمالاً تا پایان سال ۲۰۲۴، پنج میلیارد ضرردهی خواهد داشت. براساس گزارشی از The Information، احتمال ورشکستگی خالق ChatGPT وجود دارد و پیش‌بینی می‌شود که در ۱۲ ماه آینده با کمبود نقدینگی مواجه خواهد شد.

گزارش‌ها نشان می‌دهند که OpenAI روزانه تا ۷۰۰ هزار دلار برای سرپا نگه‌داشتن ChatGPT هزینه می‌کند. این مبلغ احتمالاً با پیشرفته‌تر شدن مدل نوسان خواهد داشت. این شرکت در مسیر هزینه‌کردن هفت میلیارد دلار برای آموزش مدل‌های هوش مصنوعی و ۱٫۵ میلیارد دلار برای تأمین نیروی انسانی قرار دارد. این هزینه‌ها به‌مراتب بیشتر از پیش‌بینی‌های انجام‌شده برای سال ۲۰۲۴ هستند.

گفته می‌شود که OpenAI با هزینه‌ی کمتری به خدمات ابری Azure مایکروسافت دسترسی دارد. بااین‌حال، پیشرفت‌های سریع در توسعه‌ی هوش مصنوعی، این شرکت را در وضعیت مالی دشواری قرار داده است.

مقالات مرتبط
  • چطور اکانت ChatGPT بسازیم و به هوش مصنوعی GPT-4o دسترسی پیدا کنیم؟
  • خالق ChatGPT فریب‌دادن این چت‌بات را سخت‌تر می‌کند

براساس گزارشی از Appfigures، راه‌اندازی GPT-4o به بزرگترین افزایش در میزان درآمد و دانلودهای ChatGPT در گوشی‌ها منجر شد. OpenAI سالانه تا دو میلیارد دلار از چت‌بات و یک میلیارد دلار از اشتراک دسترسی به LLM درآمد دارد که به‌صورت تقریبی به درآمد کل بین ۳٫۵ تا ۴٫۵ میلیارد دلار در سال تبدیل می‌شود.

این مبالغ به‌سختی هزینه‌های عملیاتی شرکت را پوشش می‌دهند. شایان ذکر است که این شرکت تاکنون هفت دور تأمین مالی را پشت سر گذاشته و بیش از ۱۱ میلیارد دلار جمع‌آوری کرده و در‌حال‌حاضر ارزش آن ۸۰ میلیارد دلار برآورد می‌شود. OpenAI در حال حاضر ۲۹۰,۰۰۰ از ۳۵۰,۰۰۰ سرور خود را به چت‌بات ChatGPT اختصاص داده است.