تنظیمات
تصویر
مشخصات خبر
اندازه فونت :
چاپ خبر
شاخه : صفحات
لینک : econews.ir/5x3729985
شناسه : 3729985
تاریخ :
نقض توافق اسلو توسط آلمان در سایه جنگ اوکراین اقتصاد ایران: نتایج یک تحقیقات رسانه ای نشان می دهد که آمریکا مهمات خوشه‌ای تحویلی به اوکراین را در آلمان ذخیره و از این کشور به اوکراین صادر کرده که این نتایح، برلین را به نقض کنوانسیون اسلو متهم می‌کند.

ﺑﻪ ﮔﺰارش ﺧﺒﺮﮔﺰاری اﻗﺘﺼﺎداﯾﺮان

- اخبار بین الملل -

به گزارش گروه بین الملل خبرگزاری تسنیم، روزنامه "هامبورگر ابند بلات" آلمان در مطلبی نوشت: ایالات متحده آمریکا از سال 2023 به اوکراین مهمات خوشه ای می دهد. این در حالی است که سازمان ملل و همچنین آلمان استفاده از این مهمات را غیرقانونی می داند . حالا تحقیقات NDR نشان می دهد که مهمات خوشه ای در پایگاه آمریکا در Miesau آلمان ذخیره شده و به اوکراین منتقل می شود.

نویسنده در ادامه با اشاره به استفاده از تسلیحات خوشه ای آمریکا در اوکراین نوشت: ایالات متحده آمریکا مهمات خوشه‌ای «M864» و «M483A1» از نوع آمریکایی را به اوکراین می‌فرستد. این مهمات البته توسط ایالات متحده آمریکا تحویل داده شدند، اما طبق تحقیقات مجله ARD Panorama و STRG_F، ممکن است از انبارهای ایالات متحده در آلمان آمده باشند و از طریق بزرگراه های آلمان منتقل شده باشند.

مهمات خوشه ای به دلیل عواقب غیرقابل پیش بینی و بی رحمانه آن برای غیرنظامیان ممنوع است. این مهمات فرعی، اغلب غیرنظامیان را نیز هدف قرار می دهند. عواقب طولانی مدت آن به ویژه خطرناک است. تا به امروز، میلیون‌ها از این نوع مهمات منفجر نشده از جنگ‌های گذشته در داخل و روی زمین در مناطق مختلف همچنان به جا مانده و می‌توانند در تماس با افراد منفجر شوند. بر اساس گزارش Handicap International، تقریبا 25000 تلفات غیرنظامی در اثر بمب های خوشه ای از دهه 1960 تا 2022 ثبت شده است. تعداد موارد گزارش نشده بیش از دو برابر بیشتر است.

در سال 2008، فرانک والتر اشتاین مایر، وزیر امور خارجه وقت فدرال آلمان کنوانسیون اسلو را که توسط 112 کشور تصویب شد، به عنوان یک "نقطه عطف" توصیف کرد. آلمان فعالانه برای ممنوعیت بمب های خوشه ای فعالیت کرده و به گفته وزارت خارجه این کشور ، 48.8 میلیون یورو برای کمک به قربانیان و پاکسازی مین در سال 2020 فراهم کرده بود.

وزارت خارجه آلمان در وب سایت خود می نویسد: آلمان به عنوان یکی از بزرگترین و قابل اعتمادترین کمک کنندگان در جهان، نقش خود را در اجرای توافقنامه اسلو ایفا می کند.

اما به نظر می رسد که این نگرش تحت تأثیر جنگ روسیه علیه اوکراین تغییر کرد. از آنجایی که گلوله های توپ برای اوکراین در جنگ با روسیه رو به پایان بود و برای جبران آن اوکراین از شرکای بین المللی خود مهمات خوشه ای خواست پس از کمی تردید، ایالات متحده آمریکا این مهمات را تحویل داد.

یک سخنگوی نیروهای مسلح اوکراین در پاسخ به این سوال که از پانوراما و STRG_F مطرح شد اعلام کرد اوکراین به ایالات متحده آمریکا اطمینان داده که از مهمات خوشه ای به صورت مسئولانه استفاده خواهد کرد.

در هر صورت، آمریکا، روسیه و اوکراین هرگز توافقنامه اسلو را امضا نکردند. از سوی دیگر آلمان این کار را انجام داده است.

بر اساس این گزارش برخی از مهمات خوشه ای که آمریکا از سال 2023 به اوکراین تحویل داده است، ظاهراً قبلاً در میسو در راینلاند-فالتز آلمان بوده است. یک سخنگوی ارتش آمریکا در برابر پانوراما و STRG_F تایید کرد که مهمات از نوع "M864" و "M483A1" "در حال حاضر به طور ایمن در میسو ذخیره می شود. وی همچنین تایید کرد که این مهمات به سلامت منتقل و از آنجا به لهستان اسکورت می شود تا از آنجا به اوکراین تحویل داده شود.

این می تواند نقض کنوانسیون اسلو و قانون کنترل سلاح های جنگی آلمان باشد. در این کنوانسیون آمده است: "هر کشور عضو (...) باید بهترین تلاش خود را برای منصرف کردن کشورهایی که عضو این کنوانسیون نیستند از استفاده از مهمات خوشه ای به کار گیرد.

چنین تلاشی از سوی آلمان نسبت به ایالات متحده آمریکا در ارتباط با تحویل این مهمات به اوکراین وجود ندارد. بر این اساس، معرفی، صادرات یا حمل و نقل مهمات خوشه‌ای از طریق قلمرو فدرال ممنوع است.

در آگوست 2023، سرویس علمی بوندستاگ آلمان بررسی کرد که تحویل ایالات متحده به اوکراین برای آلمان چه معنایی دارد.

در آن زمان، گزارش سرویس علمی پارلمان آلمان اعتراض کرد که این سوال برانگیز است که آیا ایالات متحده در مورد این حمل و نقل به مقامات آلمانی اطلاع خواهد داد یا خیر. ایالات متحده طبق قوانین بین المللی هیچ تعهدی به انجام این کار ندارد زیرا - مانند اوکراین و روسیه - توافقنامه اسلو را امضا نکرده است.

وقتی از بوریس پیستوریوس، وزیر دفاع آلمان در این باره پرسیده شد، توضیح داد که از ذخیره‌سازی و حمل و نقل مهمات خوشه‌ای ایالات متحده اطلاعی ندارد. وی در این باره گفت: اولاً، من نمی‌دانم از کجا تحویل داده می‌شود، و دوم، من هم در مورد آن اظهار نظر نمی کنم. دولت فدرال آلمان در پاسخ به درخواست مربوطه از سویم داگدلن، عضو بوندستاگ (BSW)، نوشت: دولت فدرال هیچ یافته ای را در رابطه با این سوال ندارد.

با این حال، اکنون تردیدهایی در مورد این موضع گیری وزارت دفاع آلمان وجود دارد: سخنگوی ارتش ایالات متحده برای اروپا و آفریقا به طور کتبی به پانوراما و STRG_F نه تنها ذخیره مهمات خوشه ای در میسو و تحویل آنها به اوکراین را تایید کرد، بلکه نوشت: "کنترل جنبش تیم های ارتش ایالات متحده تمام حرکات مهمات را با مرکز کنترل جنبش ملی آلمان هماهنگ می کند.

این سخنگو در پاسخ به این سوال که آیا این موضوع در مورد مهمات خوشه ای M864 و M483A1 نیز صدق می کند و آیا این موارد با مرکز کنترل حرکت ملی (NMCC) نیز هماهنگ شده است یا خیر، پاسخ داد: همه مهمات یعنی همه مهمات. NMCC بخشی از مرکز لجستیک ارتش آلمان در Wilhelmshaven است.

حالا این مسئله مشخص نیست که آیا ارتش آلمان از حمل و نقل مهمات خوشه ای اطلاع دارد یا خیر. از سوی دیگر، در پاسخ به این سوال که آیا NMCC از مهمات خاصی که در حال انتقال است یا خیر اطلاعاتی دریافت می کند سخنگوی ارتش ایالات متحده پاسخ داد که NMCC "اسناد محتویات بارها" را دریافت کرده است.

سویم داگدلان ، سخنگوی سیاست خارجی گروه BSW در بوندستاگ (ائتلاف سارا واگنکنشت) و رئیس کمیته روابط خارجی ، در این باره گفت: دولت فدرال به وضوح به تعهدات خود تحت کنوانسیون اسلو مبنی بر ممنوعیت مهمات خوشه ای در آلمان عمل نمی کند.

ائتلاف مهمات خوشه ای که یک ائتلاف بین المللی از سازمان های حقوق بشر، انجمن ها و ابتکارات علیه مهمات خوشه ای است در این باره توضیح داد که این حمل و نقل می تواند به عنوان نقض کنوانسیون تعبیر شود. ائتلاف مهمات خوشه ای صادقانه امیدوار است که آلمان به عنوان حامی توافقنامه اسلو اجازه عبور ذخایر آمریکا از طریق خاک خود را ندهد. این ائتلاف اعلام کرده که انتظار می رود آلمان به تعهدات خود بر اساس این کنوانسیون مطابق با این اعلامیه ها عمل کند.

انتهای پیام/