تنظیمات
تصویر
مشخصات خبر
اندازه فونت :
چاپ خبر
شاخه : استان‌ها
لینک : econews.ir/5x3729932
شناسه : 3729932
تاریخ :
تنها انگیزه انسان برای انجام اعمال دینی جلب رضایت پروردگار باشد اقتصاد ایران: دیواندره_امام جمعه دیواندره گفت: جلب رضایت خدا باید تنها انگیزه‌ای باشد که انسان را وادار به انجام عمل دینی می‌کند و تنها عاملی که تداوم بخش عمل انسان بوده، رضایت خداوند باشد.

ﺑﻪ ﮔﺰارش ﺧﺒﺮﮔﺰاری اﻗﺘﺼﺎداﯾﺮان

به گزارش خبرنگار مهر، ماموستا جلال مرادی در خطبه‌های این هفته نماز جمعه دیواندره با تبریک هفته بهزیستی اظهار کرد: خداوند انسان‌ها را به عبادت خالص سفارش کرده و از آلودگی و گناه بیزار است.

وی با اشاره به اینکه اخلاص در حوزه جهان‌بینی و اندیشه باید مورد توجه باشد، افزود: در این حوزه، کار اساسی ما این است که اندیشه‌ها را از غیر خود تفکیک نمائیم. مثلاً توحید و متعلقات را از شرک جدا سازیم.

امام جمعه دیواندره یادآور شد: هرگاه اندیشه توحیدی به صورت خالص و بدون حضور شرک و اندیشه‌های غیر توحیدی در باور مسلمان مستقر شود، به این حالت، اخلاص در تفکر گفته می‌شود.

ماموستا مرادی همچنین به اخلاص در حوزه عمل پرداخت و تصریح کرد: اخلاص در این حوزه به حالتی گفته می‌شود که انسان مؤمن، نیتش از انجام عمل دینی، تنها رضایت خداوند باشد، نه حب مدح دیگران و ترس از سرزنش آنها و در نهایت عملش کاملاً با دین خدا منطبق باشد.

وی تصریح کرد: علمای اخلاق برای اخلاص مراتبی را ذکر کرده‌اند که اخلاص قبل از عمل، اخلاص هنگام عمل و اخلاص بعد از انجام عمل این مراتب است که مورد تاکید علما بوده است.

وی اذعان کرد: جلب رضایت خدا باید تنها انگیزه‌ای باشد که انسان را وادار به انجام عمل دینی می‌کند و تنها عاملی که تداوم بخش عمل انسان بوده، رضایت خداوند باشد.

امام جمعه دیواندره یادآور شد: اخلاص در دو مرحله در دل مخلص نمود پیدا می‌کند که مرحله نخست آن اخلاص اولیه و ناقص است یعنی انسان در این حالت، با وجود تلاش کافی به خاطر عدم توان قادر نیست که به صورت کامل مجری عمل مخلصانه باشد اما بخاطر تلاشش عملش مورد پذیرش خداوند قرار می‌گیرد.

وی تاکید کرد: دومین مرحله اخلاص ثانویه و کامل است که انسان در این حالت، بە صورت کامل به اخلاص دینی خواهد رسید و همه مظاهر شرک را بتدریج از زندگیش حذف خواهد کرد که انسان در این حالت، در زمره‌ی صاحبان نفس مطمئنه محسوب خواهد شد.

وی اضافه کرد: در صورتی که تنها به خاطر جلب رضایت انسان‌ها به آنها خدمت رسانی کنیم و جلب رضایت خداوند را در نظر نداشته باشیم، دچار ریا شده‌ایم.

وی با طرح این سوال که چه کسانی مخلصین را می‌شناسند، گفت: از آنجا که اخلاص جزو امور درونی است، شناخت دقیق مخلصین برای همگان تقریباً ناممکن است اما تعدادی از افراد جامعه مخلصین، بر اثر کسب محبوبیت از جانب خداوند، تا حدودی از جانب تعدادی از انسان‌ها شناخته می‌شوند.