تنظیمات
تصویر
مشخصات خبر
اندازه فونت :
چاپ خبر
شاخه : چهره ها
لینک : econews.ir/5x3729860
شناسه : 3729860
تاریخ :
آمادگی آمریکا برای مذاکره درباره برجام در صورت اصلاحات جزئی اقتصاد ایران: روزنامه کویتی «الجریده» به نقل از یک منبع آگاه مدعی شد که طرف آمریکایی به طرف ایرانی اطلاع داده است که دولت بایدن آماده بازگشت به مذاکرات درباره برجام در صورت اصلاحات ساده در آن است.

ﺑﻪ ﮔﺰارش ﺧﺒﺮﮔﺰاری اﻗﺘﺼﺎداﯾﺮان

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از روزنامه کویتی الجریده، یک منبع آگاه مدعی شد که نمایندگان طرف آمریکایی سه شنبه گذشته به ایرانی‌ها اطلاع دادند که دولت جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا در صورت اعمال اصلاحات جزئی در توافق هسته‌ای، آماده مذاکره برای بازگشت سریع به توافق هسته ای منعقد شده در سال ۲۰۱۵ است.

در ادامه گزارش الجریده به نقل از این منبع آمده است: مذاکرات در سطح دیپلماتیک برای بازگشت به توافق شفاهی غیر الزام‌آور برای هر دو طرف بود که پیش از آن که با اصرار طرف آمریکایی به دلیل حوادث پس از حمله ۷ اکتبر با مشکل مواجه شود، اجرای آن آغاز شده بود. آمریکا قبلا اصرار داشت تا زمانی که انتخابات ریاست‌جمهوری در واشنگتن برگزار نشود، نمی‌تواند هیچ تفاهمی را امضا کند، اما سه‌شنبه گذشته از این موضع عقب‌نشینی کرد.

وی با بیان اینکه بایدن آماده امضای توافقنامه قبل از پایان دوره خود است، گفت که اما او از ایرانی‌ها می‌خواهد فوراً به اجرای تعهدات خود در توافق هسته‌ای بازگردند و برخی مسائل باقی‌مانده وجود دارد که دو طرف باید قبل از آن به توافق برسند.

منبع مذکور تصریح کرد: ایران اصرار دارد که بازگشت آمریکا به توافق هسته‌ای مشروط به محدودیت‌هایی مانند عدم بهره‌مندی واشنگتن از «بند ماشه» است که امکان بازگشت همه تحریم‌های بین‌المللی علیه جمهوری اسلامی را فراهم می‌کند. یعنی همان اقدامی که ترامپ پس از خروج از توافق قبلی که توسط رئیس جمهور سابق منعقد شده بود، انجام داد.

این منبع آگاه توضیح داد که ایرانی‌ها اصرار دارند که تمام سانتریفیوژها و اورانیوم غنی‌شده باید در انبارهای تحت نظارت آژانس بین‌المللی انرژی باقی بمانند، علاوه بر آن خواستار درج بند جدیدی هستند که به تهران اجازه می‌دهد این مواد را استخراج کند و در صورتی که هر یک از اعضا از این معاهده خارج شود یا واشنگتن در اجرای تعهدات خود برای لغو تحریم‌های اقتصادی تاخیر داشته باشد، به مراحل فعلی خود بازگردد.

روزنامه الجریده به نقل از منبع ذکر شده مدعی شد که مقام معظم رهبری و مسعود پزشکیان رئیس‌جمهور منتخب از پیشنهاد آمریکا مطلع شده‌اند و انتظار می‌رود پس از ادای سوگند او به آن پاسخ داده شود.