تنظیمات
تصویر
مشخصات خبر
اندازه فونت :
چاپ خبر
شاخه : اقتصادی
لینک : econews.ir/5x3729768
شناسه : 3729768
تاریخ :
مردم به شایعات درباره اشعه فرابنفش توجه نکنند اقتصاد ایران: رئیس مرکز ملی پیش‌بینی سازمان هواشناسی با بیان این که مردم نباید به شایعات در خصوص اشعه فرابنفش توجه کنند به مردم توصیه کرد طی روزهای آینده در ساعات ۱۰ تا ۱۶ از قرار گرفتن در مقابل نور مستقیم خورشید به مدت بیش از ۲۰ دقیقه خودداری کنند.

ﺑﻪ ﮔﺰارش ﺧﺒﺮﮔﺰاری اﻗﺘﺼﺎداﯾﺮان

- اخبار اقتصادی -

به گزارش خبرگزاری تسنیم، صادق ضیائیان  گفت: گرچه طی دو روز آینده دمای تهران بین یک تا 2 درجه افزایش می‌یابد، چنین گرمایی در گذشته نیز سابقه داشته و مردم به شایعات در خصوص اشعه فرابنفش توجه نکنند. اشعه ماورای بنفش خورشید در همه طول سال می‌تابد و خواصی نیز برای بدن دارد.

وی توضیح داد: این اشعه طیفی از تابش نور خورشید است که بخشی از آن توسط ازن جذب می‌شود و به طور کلی عواملی همچون زاویه تابش نور خورشید به زمین و میزان ازن موجود در استراتوسفر بر آن تاثیر می‌گذارد.

ضیایان خاطرنشان کرد: زاویه خورشید در تابستان شکل ثابتی است که هزاران و بلکه میلیون‌ها سال به همین شکل ادامه داشته است و جدید نیست.

وی ادامه داد: اشعه فرابنفش به دسته‌های مختلفی از محدوده خیلی کم و بی‌خطر تا مرحله خطرناک (که نیازمند محافظت‌هایی برای بدن است)، تقسیم می‌شود.

این مقام مسئول سازمان هواشناسی تاکید کرد: چنانچه میزان این اشعه بالای 6 تا بیش از 11 باشد، باید بدن را از مواجهه مستقیم با نور خورشید محافظت و از کرم‌های ضد آفتاب، عینک‌های مخصوص به‌ویژه در ساعات 10 تا 16 روز استفاده کرد.

وی یادآور شد: در کشور ما موقعیت جغرافیایی به گونه‌ای است که برای هزاران سال در فصل تابستان همین میزان اشعه ماورای بنفش خورشید دریافت می‌شد و بر این اساس رویداد جدیدی برای منطقه و کشور ما نیست. پوشش افراد در استان‌هایی همچون سیستان و بلوچستان و مناطق جنوبی کشور همواره به گونه‌ای بوده که از آنها در مقابل اشعه فرابنفش محافظت کرده و در تمام طول تابستان این وضعیت و این اعداد و ارقام را برای این اشعه داریم.

پیش‌بینی شاخص 9 اشعه فرابنفش برای تهران

ضیائیان خاطرنشان کرد: در سه تا چهار روز آینده شاخص اشعه فرابنفش 9 برای تهران پیش بینی شده است و در مناطقی همچون کرمان و سیستان و بلوچستان به بالای 11 خواهد رسید.

به گفته این مقام مسئول، پوست تیره و آفتاب خورده مردم و بومیان مناطق نشان‌دهنده میزان اثربخشی نور خورشید در این مناطق است که چیزی طبیعی بوده و اتفاق جدیدی نیست.

وی خطاب به مردم توصیه کرد: طی روزهای آینده در ساعات 10 تا 16 از قرار گرفتن در مقابل نور مستقیم خورشید به مدت بیش از 20 دقیقه که خطر آفتاب‌سوختگی را به دنبال دارد، به‌خصوص در مناطق بیابانی و مناطق شمال کشور، خودداری کنند.

مردم به شایعات توجه نکنند

وی تاکید کرد: شایعاتی که مطرح می‌شود و اینکه نباید افراد از منزل خارج شوند، درست نیست و ما همواره با چنین شرایطی در تابستان‌ها در کشور در طول سال‌های گذشته نیز مواجه بودیم.

رئیس مرکز ملی پیش بینی و مدیریت بحران مخاطرات وضع هوای سازمان هواشناسی گفت: طی فردا و پس فردا (شنبه و یکشنبه) دمای هوا در اغلب مناطق کشور بین یک تا 2 درجه افزایش خواهد یافت و از روز دوشنبه مجدداً دما کاهشی خواهد شد.

وی اظهار داشت: گرمای روزهای اخیر نیز پدیده نادری نیست و به‌جز چند ایستگاه در جنوب شرق کشور در استان‌های سیستان و بلوچستان و کرمان، تنها تعداد معدودی از ایستگاه‌های هواشناسی در تابستان رکورد شکستند.

وی یادآور شد: دمای فعلی 38 درجه‌ای تهران در طول 30 ساله گذشته 110 مورد مسبوق به سابقه بوده است.

ضیائیان افزود: رسیدن به دمای 40 درجه و بیشتر که برای فردا و پس فردا در تهران پیش بینی شده تاکنون کمتر اتفاق افتاده است، اما در طول تاریخ نیز سه بار دمای 42.6 درجه در پایتخت به ثبت رسیده است. با این حال طی دو روز گرم آینده رکورد دمایی در پایتخت زده نخواهد شد.

این مقام مسئول سازمان هواشناسی در خصوص مطرح شدن مسائل همچون تعطیلی شهر تهران در دو روز آینده، گفت: این موضوع توسط سازمان هواشناسی تصمیم گیری نمی‌شود، بلکه دستگاه‌های دیگری همچون وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در این خصوص تصمیم گیر هستند.

انتهای پیام/