تنظیمات
تصویر
مشخصات خبر
اندازه فونت :
چاپ خبر
شاخه : صفحات
لینک : econews.ir/5x3729750
شناسه : 3729750
تاریخ :
تحولات اوکراین|چین آمریکا و ناتو را عامل تشدید بحران می‌داند اقتصاد ایران: قدردانی لاوروف از مواضع چین درباره اوکراین، سخنان ضدونقیض وزیر خارجه اوکراین در مورد مذاکره با روسیه، درخواست ترامپ از زلنسکی برای پایان دادن به درگیری با روسیه از مهمترین رویدادهای جنگ است.

ﺑﻪ ﮔﺰارش ﺧﺒﺮﮔﺰاری اﻗﺘﺼﺎداﯾﺮان

- اخبار بین الملل -

به گزارش گروه بین الملل خبرگزاری تسنیم،  ژانگ شیائوگان، سخنگوی وزارت دفاع چین اعلام کرد که ناتو درگیری‌ها را در افغانستان، عراق، لیبی و اوکراین به وجود آورده است. وی در یک نشست خبری گفت: «ناتو یک ماشین ایجاد هرج و مرج به منظور رسیدن به اهداف خاص خود است و بدین ترتیب به مناطق مختلف جهان و مردم اوکراین، افغانستان، عراق و لیبی آسیب زیادی آورد کرده است.»

سخنگوی وزارت دفاع چین افزود که ایالات متحده و دیگر کشورهای ناتو با ارسال تسلیحات نظامی به کی‌یف، در حال طولانی کردن بحران اوکراین هستند. به گفته وی، آن‌ها «به آتش جنگ دامن می‌زنند» و از این بحران سود می‌برند، تلاش می‌کنند از این وضعیت به نفع خود بهره‌برداری کنند.

او همچنین تأکید کرد که چین از مذاکرات صلح بین روسیه و اوکراین حمایت می‌کند. پیش از این، مائو نینگ، سخنگوی وزارت امور خارجه چین با اشاره به اینکه مقامات پکن همیشه از مذاکرات صلح حمایت کرده‌اند، توصیه کرده بود که ناتو باید درباره نقش خود در علل بحران اوکراین تجدید نظر کند. 

در این رابطه،سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه نیز شب گذشته در دیدار با وانگ ایی، همتای چینی خود، از این کشور به خاطر موضع‌گیری متعادل و پایدار در خصوص بحران اوکراین قدردانی کرده و از ابتکارات مقامات پکن برای پیشبرد رویکردهایی که منافع همه طرف‌های درگیر را در نظر گرفته و به حل و فصل علل اصلی بروز این بحران می‌پردازد، استقبال کرد.

در ادامه می‌توانید تحولات مربوط به هشتصد و هشتاد و چهارمین روز جنگ اوکراین را دنبال بفرمایید:

***

وزیر امور خارجه اوکراین: نمی‌توان اوکراین را مجبور به مذاکره با روسیه کرد

دمیتری کوله‌با، وزیر امور خارجه اوکراین، پس از دیدار با مقامات چینی در مصاحبه‌ای اعلام کرد که نمی‌توان مقامات کی‌یف را به مذاکرات صلح با روسیه وادار کرد. 

وی گفت: «هیچ‌کس نمی‌تواند ما را مجبور به مذاکره کند، زیرا ما خودمان تصمیمات لازم را خواهیم گرفت. توجه داشته باشید: حتی در سخنان شرکای ما که به ما تسلیحات و پول کمک می‌کنند، همواره به صراحت بیان شده که اوکراین خودش تصمیم خواهد گرفت با چه کسی، چه زمانی و در چه قالبی مذاکرات را انجام دهد. و این فقط کلمات دیپلماتیک نیست، این یک موضع واقعی است.»

این در حالی است که کوله‌با روز چهارشنبه در دیدار با وانگ ایی، وزیر امور خارجه چین، گفته بود که اوکراین آماده مذاکرات با روسیه است. این خبر را همان روز مائو نینگ، سخنگوی وزارت امور خارجه چین اعلام کرد.پس از آن، وزارت امور خارجه اوکراین نیز این اطلاعات را تأیید و اشاره کرد که اوکراین در «مرحله‌ای مشخص» آماده مذاکرات با طرف روسی است.

پسکوف از «سیگنال‌های نامشخص» از سوی اوکراین صحبت کرد

دیمیتری پسکوف، دبیر مطبوعاتی رئیس‌جمهور روسیه، اعلام کرد که هیچ مواد مشخصی برای مذاکرات جهت حل و فصل بحران اوکراین وجود ندارد. 

او شب گذشته گفت: «در حال حاضر هیچ ماده مشخصی برای مذاکرات وجود ندارد. ما سیگنال‌های نامشخصی از کی‌یف دریافت می‌کنیم، اما نمی‌دانیم که این سیگنال‌ها تا چه اندازه واقعی هستند. نها پیش از این هر نوع مذاکره با ما را ممنوع کردند و هنوز هیچ چیز مشخصی وجود ندارد.»

پسکوف افزود که روسیه همچنان به دنبال حل بحران به شیوه دیپلماتیک است. 

سخنگوی کرملین تاکید کرد: «ما بارها گفته‌ایم که آماده‌ایم وضعیت را از طریق مذاکرات حل کنیم. ما به این امر علاقه‌مندیم، اما فقط با رعایت قانون اساسی روسیه. هرچه در قانون اساسی ذکر شده است، تغییرناپذیر است. علاوه بر این، همانطور که در مذاکرات استانبول نیز ذکر شده، برای ما حقوق شهروندان روس‌زبان اوکراین به زبان روسی مهم است. مسائل دیگری نیز وجود دارد که کی‌یف قبلاً با آن‌ها موافقت کرده است. روسیه هرگز به دنبال تصرف خاک اوکراین نبوده و قصد ندارد کی‌یف را تصرف کند. آنچه اکنون رخ می‌دهد، فقط برای تأمین امنیت روسیه و شهروندان روس‌زبان است.»

ترامپ در گفتگو با زلنسکی خواستار پایان دادن به درگیری شد

دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور پیشین ایالات متحده و نامزد پست ریاست جمهوری از حزب جمهوری‌خواه، در مصاحبه‌ای با شبکه تلویزیونی فاکس نیوز جزئیاتی از مکالمه تلفنی خود با ولادیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهور اوکراین، را فاش کرد. وی در این مصاحبه گفت که به زلنسکی توصیه کرده است که هرچه زودتر به بحران پایان دهد.

ترامپ گفت: «همانطور که می‌دانید، رئیس‌جمهور زلنسکی با من تماس گرفت. ما گفتگوی خوبی داشتیم. من به او گفتم که باید به این بحران پایان دهیم. روسیه بسیار قدرتمند است. آن‌ها (روس‌ها) آدولف هیتلر را شکست دادند. آن‌ها ناپلئون بناپارت را شکست دادند.»

وی اضافه کرد که به زلنسکی یادآوری کرده که ضد حمله بهاری نیروهای مسلح اوکراین «هنوز به وقوع نپیوسته»، زیرا به گفته وی، نیروهای روسی «میلیون‌ها مین نصب کرده‌اند» و «هزاران تانک» دارند.

ترامپ همچنین بحران اوکراین را یک بی‌نظمی کامل توصیف کرد و افزود: این بحران قابل پیشگیری بود، اما جو بایدن، رئیس‌جمهور کنونی ایالات متحده، در این زمینه کوتاهی کرد.

روز گذشته، روزنامه بریتانیایی اکسپرس Express گزارش داد که اوکراین ممکن است طرح پیشنهادی ترامپ برای توافق صلح با روسیه را بپذیرد. در این گزارش آمده است که بسیاری از اوکراینی‌ها از پایان یافتن جنگ خوشحال خواهند شد، حتی اگر این به معنای واگذاری بخشی از سرزمین یا چشم پوشی از آینده این کشور در ناتو باشد.

احضار کاردار موقت روسیه به وزارت خارجه رومانی به دلیل پهپاد 

وزارت امور خارجه رومانی اعلام کرد که کاردار موقت سفارت روسیه در بخارست به دلیل یافتن بقایای پهپاد در منطقه تولچا احضار شده است. 

در بیانیه منتشره آمده است: «به دستور وزیر امور خارجه، کاردار موقت سفارت فدراسیون روسیه در بخارست امروز به وزارت امور خارجه احضار شد. این احضار در ارتباط با کشف بقایای پهپادهای روسیه در منطقه مرزی تولچا بود.»

پیش‌تر، وزارت دفاع رومانی گزارش داده بود که در  مناطق مرزی این کشور بقایای پهپادهایی پیدا شده است که مشابه آن‌هایی هستند که به‌طور ادعایی توسط روسیه استفاده می‌شود. 

در دسامبر سال گذشته نیز وزارت امور خارجه رومانی سفیر روسیه در بخارست، والری کوزمین، را پس از حادثه‌ای که شامل کشف یک پهپاد ادعایی روسی در خاک رومانی بود، احضار کرده بود. 

در همان زمان، ناتو اعلام کرده بود که اطلاعاتی در دست ندارد که نشان دهد روسیه به‌طور عمدی به خاک یکی از کشورهای عضو این اتئلاف حمله کرده باشد و این پهپاد احتمالاً منحرف شده بود.

آمریکا برای گفتگو با روسیه درباره کنترل تسلیحات از حمایت از کی‌یف دست نمی‌کشد

ملوری استوارت، معاون وزیر امور خارجه آمریکا در حوزه کنترل تسلیحات، بازدارندگی و ثبات راهبردی، اعلام کرد که ایالات متحده قصد ندارد برای گفتگو با روسیه درباره کنترل تسلیحات از حمایت از اوکراین دست بردارد. 

او شب گذشته در سخنرانی خود در بنیاد کارنگی گفت که از طرف روسیه درخواست‌هایی به واشنگتن رسیده است که باید حمایت از کی‌یف متوقف شود قبل از آنکه گفتگوهای مربوط به تسلیحات و کاهش خطرات استراتژیک از سر گرفته شود.

استوارت بیان کرد: «آن‌ها اعلام کردند که ما باید برخی از امتیازات را قبول کنیم، مثلاً دست از حمایت از اوکراین برداریم، که این کار را نخواهیم کرد. ما هرگز  چنین امتیازی را نخواهیم داد.»

در عین حال، او در همان سخنرانی بر ضرورت همکاری مشترک روسیه و آمریکا در زمینه تسلیحات، حتی با وجود بحران اوکراین، تأکید کرد. 

این مقام وزارت خارجه گفت: «ما باید این گفتگو را ادامه دهیم. طرف آمریکایی گفته است که ما باید به کاهش خطرات و کار در زمینه کنترل تسلیحات ادامه دهیم و بفهمیم چگونه از بی‌ثباتی و مسابقه تسلیحاتی جلوگیری کنیم.»

این اظهارات در حالی شنیده شده که آمریکا برنامه خود برای استقرار موشک‌های دوربرد در خاک آلمان تا سال 2026 را اعلام کرده است.

علی‌رغم پیشنهاد روسیه، اوکراین به نشست شورای امنیت دعوت نشد

واسیلی نبنزیا، نماینده دائم روسیه در سازمان ملل، اعلام کرد که نمایندگان اوکراین و اتحادیه اروپا، علی‌رغم پیشنهاد طرف روسی، به جلسه شورای امنیت سازمان ملل درباره موضوع ارسال سلاح‌های غربی به کی‌یف دعوت نشدند. 

وی یادآور شد که در اوایل ماه، کی‌یف درخواست شرکت در این نشست را ارسال کرده بود، اما این درخواست به‌طور صحیح انجام نشده بود و تنها با درخواست واشنگتن مجوز حضور دریافت کرده بود.

مسکو: غرب به دلیل عدم تمایل اوکراینی‌ها به کشته شدن درگیر جنگ شده است

نماینده دائم روسیه در سازمان ملل اعلام کرد که ایالات متحده و متحدانش به دلیل عدم تمایل اوکراینی‌ها به جنگیدن و کشته شدن برای منافع ژئوپلیتیکی غرب، به طور فزاینده‌ای درگیر جنگ در اوکراین شده‌اند. واسیلی نبنزیا در  نشست شورای امنیت درباره ارسال سلاح‌های غربی گفت: «با توجه به عدم تمایل کلی اوکراینی‌ها به جنگیدن و کشته شدن برای منافع ژئوپلیتیکی غرب، آمریکا و متحدانش مجبور شده‌اند به طور عمیق‌تری در این جنگ دخالت کنند، و در کنار ارسال مزدوران، مربیان نظامی نیز به این کشور فرستاده‌اند. طبیعتاً، این افراد به اهداف مشروعی برای نیروهای مسلح روسیه تبدیل می‌شوند.»

وی همچنین تأکید کرد که کشورهای غربی به سختی می‌توانند فساد گسترده در اوکراین در زمینه ارسال تسلیحات غربی را نادیده بگیرند.

نبنزیا در ادامه به اعلام آمادگی کی‌یف برای مذاکرات اشاره کرد و گفت که این مسئله با موضع روسیه که دیپلماسی را به عنوان گزینه اصلی حل بحران اوکراین می‌داند، سازگار است. او یادآور شد که مسکو هرگز از مذاکرات منصرف نشده است، بلکه این کی‌یف بود که این مذاکرات را رد کرده است.

توصیه نماینده روسیه به کی‌یف برای بررسی جدی ابتکار صلح پوتین

واسیلی نبنزیا، نماینده دائم روسیه در سازمان ملل اعلام کرد که اگر مقامات اوکراینی واقعاً آماده مذاکره با روسیه هستند، باید ابتکار صلحی که توسط ولادیمیر پوتین ارائه شده است را بررسی کنند. وی افزود که اوکراین چیزی بهتر از این پیشنهاد از سوی رئیس‌جمهور روسیه دریافت نخواهد کرد.

نبنزیا تأکید کرد: «اگر رئیس‌جمهور اوکراین، ولادیمیر زلنسکی، واقعاً به نقطه‌ای رسیده که می‌خواهد درباره صلح صحبت کند، پیشنهادات ارائه شده توسط رئیس‌جمهور پوتین در ماه گذشته را پیش روی خود دارد و به او توصیه می‌کنیم که سریعاً اقدام کند. اوکراین دیگر چیزی بهتر از این دریافت نخواهد کرد.»

وی افزود که کی‌یف به هیچ عنوان از روسیه پیش‌شرطی مانند آتش‌بس موقت برای آماده‌سازی در میدان جنگ دریافت نخواهد کرد.

اخیراً، در اوکراین بیشتر از قبل درباره امکان مذاکره با روسیه صحبت می‌شود. در 20 جولای، زلنسکی اعلام کرد که در کنفرانس دوم درباره بحران اوکراین، کی‌یف آماده گفتگو با مسکو خواهد بود. او  تاکید کرد که اگر اوکراین به پایان دادن به بحران علاقه‌مند است، باید وارد مذاکرات شود. همچنین در 24 جولای، دمیتری کوله‌با، وزیر امور خارجه اوکراین در جریان سفرش به چین، از آمادگی برای ورود به فرایند مذاکره خبر داد.

هشدار درباره تهدید مین‌های اوکراینی برای کشتی‌های غیرنظامی در دریای سیاه 

نیکولای پاتروشیف، مشاور رئیس‌جمهور روسیه در مسائل امنیتی اعلام کرد که مین‌های دریایی که توسط نیروی دریایی اوکراین کار گذاشته می‌شوند، به طور فزاینده‌ای تهدیدی برای کشتی‌های غیرنظامی در دریای سیاه هستند. 

وی اشاره کرد که ناتو به بهانه ایجاد امنیت در دریای سیاه، تسلیحاتی را به کی‌یف تحویل داده که تهدیدی برای کشتی‌های غیرنظامی محسوب می‌شود.

به گفته پاتروشیف، این اقدام نه تنها برای روسیه بلکه برای کشورهای منطقه دریای سیاه نیز خطرناک است. وی همچنین از نیت ایالات متحده برای ایجاد مراکزی در کشورهای این منطقه به منظور استقرار تسلیحات دوربرد و تسریع در ارسال آن‌ها به اوکراین خبر داد. 

چندی پیش، ولادیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهور اوکراین، دستورالعمل جدیدی را برای استراتژی امنیت دریایی اوکراین امضا کرده بود.

روسیه طرح‌های ناتو برای ایجاد پایگاه نظامی در دریای آزوف را خنثی کرد

نیکولای پاتروشیف در مصاحبه‌ای همچنین اعلام کرد که روسیه طرح‌های ناتو برای ایجاد پایگاه نظامی در دریای آزوف را خنثی کرده است.  مشاور ولادیمیر پوتین گفت: «طرح‌های ناتو برای ایجاد پایگاه نظامی در دریای آزوف و استفاده از نیروی دریایی برای ماجراجویی‌های نظامی ناکام ماند. ناتو با تلاش برای تضمین حضور کشتی‌های خود در بنادر دریای آزوف، سعی داشت شکست طرح‌های دهه گذشته خود را جبران کند.»

پاتروشیف اشاره کرد که طبق این طرح‌ها، ناتو قصد داشت یک پایگاه دریایی در سواستوپول ایجاد کند و نیروهای ایالات متحده و متحدانش را به طور دائم در کریمه مستقر کند. وی تأکید کرد که کشورهای ناتو همچنان به افزایش تعداد پایگاه‌های نظامی دریایی خود خارج از قلمرو خود ادامه می‌دهند تا منافع ملی کشورهای مستقل را محدود کرده و اقیانوس جهانی را به منطقه‌ای تحت کنترل و نفوذ خود تبدیل کنند.

ادعای ناتو درباره نشانه‌های «آمادگی روسیه برای حمله» 

به گزارش خبرگزاری رویترز، سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) مدعی شده است که علائم و نشانه‌هایی وجود دارند که نشان می‌دهد روسیه در مرحله آماده‌سازی برای یک «حمله تمام‌عیار» قرار دارد. به گفته منابع آگاه، متخصصان ناتو مجموعه‌ای از سیگنال‌های اولیه هشدار در این خصوص را شناسایی کرده‌اند.

با این حال، رویترز و منبع اطلاعاتی مربوطه جزئیات این نشانه‌ها را افشا نکردند. بر اساس اطلاعات رویترز، خبرنگاران با 12 مقام نظامی و غیرنظامی ناتو در این باره مصاحبه کردند و آن‌ها گزارش دادند که شش حوزه ، از جمله سیستم‌های دفاع هوایی و موشک‌های دوربرد، تعداد نیروها، مهمات، مشکلات لجستیکی و عدم وجود ارتباطات دیجیتال امن در میدان جنگ، نیازمند توجه فوری در این رابطه هستند.

کمیسیون اروپا در حال بررسی توقف انتقال نفت از اوکراین به مجارستان و اسلواکی است

اُلوف جیل، نماینده کمیسیون اروپا اعلام کرد که این کمیسیون در حال بررسی جزئیات مرتبط با توقف انتقال نفت از اوکراین به مجارستان و اسلواکی است. 

وی در یک کنفرانس خبری اظهار داشت که کمیسیون اروپا، نامه‌ای از طرف وزرای امور خارجه مجارستان و اسلواکی، پیتر سییارتو و یورای بلانار، دریافت کرده است. جیل افزود: «ما این نامه را به دقت خوانده‌ایم و در حال جمع‌آوری اطلاعات بیشتر هستیم. می‌خواهم که از این اظهارات نتیجه بگیرید که کمیسیون اروپا در حال بررسی حقایق است و تصمیم نهایی توسط کمیسیون گرفته خواهد شد. این مسئله مربوط به واسطه‌گری بین کمیسیون و هیچ طرف دیگری نیست.»

وی تأکید کرد که این توقف انتقال نفت در حال حاضر بر ثبات تأمین نفت اتحادیه اروپا تأثیری نداشته است. همچنین اشاره کرد که طبق قوانین اتحادیه اروپا، ذخایر نفتی برای 90 روز کافی است و مشکل خاصی برای این دو کشور ایجاد نشده است. جیل تأکید کرد که کمیسیون اروپا اقدامات لازم را انجام خواهد داد.

نظرسنجی: یک سوم اوکراینی‌ها فقط پول کافی برای تهیه غذا دارند

نتایج حاصل از نظرسنجی انجام شده توسط موسسه اجتماعی کی‌یف نشان داده است که یک سوم از مردم اوکراین تنها می‌توانند هزینه لازم برای خرید مواد غذایی خود را بپردازند و برای خرید لباس پول کافی ندارند، در حالی که 9 درصد از اوکراینی‌ها حتی پول کافی برای مواد غذایی نیز ندارند.

در این نظرسنجی، به پاسخ‌دهندگان چندین گزینه ارائه شد و از آن‌ها خواسته شد که وضعیت مالی خانواده خود را توصیف کنند. بیش از 32 درصد اوکراینی‌ها اعلام کردند که «برای غذا پول کافی دارند، اما خرید لباس برای آنها سخت است.» همچنین 48 درصد گفتند که «پول کافی برای غذا و لباس دارند، اما برای خرید اقلام گران‌تر، مانند لوازم خانگی و لباس باید مدتها پس‌انداز کنند.»

9 درصد از اوکراینی‌ها اعلام کردند که حتی پول کافی برای خرید مواد غذایی مورد نیاز را هم  ندارند. تنها بیش از 1 درصد از پاسخ‌دهندگان اعلام کردند که می‌توانند هر چیزی را که می‌خواهند بخرند.

در این نظرسنجی مشخص شد که درآمد بخش بزرگی از خانواده‌های اوکراینی (65.8 درصد آنها) کمتر از 18 هزار گریونا (کمتر از 38 هزار روبل) در ماه است، و 29.5 درصد خانواده‌ها می‌توانند تا 8 هزار گریونا (کمتر از 17 هزار روبل) در ماه درآمد داشته باشند.

در  اواخر ماه ژوئن، مقامات مسئول اوکراینی اعلام کرد که هر خانواده اوکراینی نیاز به خرید تجهیزات انرژی مضاعف به ارزش 3 تا 4 هزار دلار دارد تا در صورت عدم کارآیی سیستم گرمایشی در زمستان یخ نزنند.

انتهای پیام/