تنظیمات
تصویر
مشخصات خبر
اندازه فونت :
چاپ خبر
شاخه : توریسم و گردشگری
لینک : econews.ir/5x3729748
شناسه : 3729748
تاریخ :
راهکارهایی برای کاهش اثر "فرابنفش" در شنبه سوزان پایتخت اقتصاد ایران: با توجه به خطری که قرار گرفتن در معرض اشعه فرابنفش دارد، راهکارهایی برای کاهث اثرات سوء آن توصیه می‌شود.

ﺑﻪ ﮔﺰارش ﺧﺒﺮﮔﺰاری اﻗﺘﺼﺎداﯾﺮان

- اخبار اجتماعی -

به گزارش خبرنگار اجتماعی خبرگزاری تسنیم، بر اساس اطلاعات داده‌های استخراج‌شده از سازمان جهانی بهداشت است، وضعیت تابش "اشعه فرابنفش" در شهر تهران در روز شنبه(فردا) در شرایط بسیار خطرناک قرار خواهد گرفت. سازمان جهانی بهداشت، سطوح UV را در مقیاسی از 0 (کم) تا 11+ (خطرناک) تعیین کرده است، هنگامی که سطوح فرابنفش بالاتر از 3 باشد، محافظت در برابر آفتاب توصیه می‌شود.

البته این تابش شدید تنها مختص به ایران نیست و در مناطق مختلف جهان شرایط خطرناک فرابنفش پیش‌بینی شده است. همچنین پیش‌بینی می‌شود که در کشورهایی ازجمله نیوزیلند، استرالیا و کشورهای اسکاندیناوی شرایط وخیم‌تر از سایر کشورها باشد.

اشعه ماوراءبنفش (UV) نوعی انرژی است که توسط خورشید و برخی منابع مصنوعی تولید می‌شود. اشعه ماوراءبنفش خورشید عامل اصلی سرطان پوست است و قرار گرفتن بیش از حد در معرض این اشعه باعث آفتاب‌سوختگی، پیری زودرس و آسیب چشمی می‌شود.

UV می‌تواند مستقیماً از خورشید به انسان برسد همچنین می‌تواند از سطوح مختلف منعکس و توسط ذرات موجود در هوا پراکنده شود. دریافت این اشعه از طریق پوست و چشم‌ها، با توجه به میزان دریافت می‌­تواند عامل به خطر انداختن سلامت انسان باشد، علاوه بر این، خطر گرمای بیش از حد هوا باعث تولید ازن تروپوسفری خواهد شد، که گازی سمی است و سلامت جسم خصوصاً آسیب به شش‌ها را در پی دارد.

با توجه به خطری که قرار گرفتن در معرض این اشعه دارد، بهترین راه در خانه ماندن و عدم قرار گرفتن مقابل نور آفتاب به ویژه از ساعت 9 صبح تا 16 عصر است اما اگر در این ساعت‌ها مجور به تردد هستید، می‌توان با رعایت نکاتی تأثیر این اشعه بر بدن را کاهش داد. در ادامه برخی از این موارد را مرور می‌کنیم:

1. استفاده از کلاه لبه‌دار با لبه حداقل 7 سانت( کلاهی که صورت، سر، گوش‌ها و گردن را به طور کامل بپوشاند)

2. استفاده از عینک آفتابی UV دار استاندارد(برخی عینک‌ها فاقد لایه محافظتی مقابل اشعه UV بوده و فقط فضا را تاریک می‌کنند و این درحالی است که مردمک چشم در فضای تاریک باز می‌شود و این موضوع سبب افزایش میزان پرتوهای فرابنفش می‌شود.)

3. استفاده از کرم‌های ضدآفتاب دارای تأییده بداشتی(از کرم ضد آفتاب با فاکتور محافظت در برابر آفتاب (SPF) 15 یا بالاتر استفاده کنید)

4. نوشیدن آب و به همراه داشتن آن در هنگام تردد

5. تردد در سایه

انتهای پیام/