تنظیمات
تصویر
مشخصات خبر
اندازه فونت :
چاپ خبر
شاخه : راهنمای خرید
لینک : econews.ir/5x3729647
شناسه : 3729647
تاریخ :
استارتاپ فرانسوی با مدل زبانی Large 2 به جدیدترین و قوی‌ترین مدل‌های هوش مصنوعی OpenAI و متا پاسخ داد اقتصاد ایران: مدل زبانی بزرگ میسترال، قدرت مشابه و هزینه‌ی کمتری درمقایسه‌با مدل‌های بزرگ متا و OpenAI دارد.

ﺑﻪ ﮔﺰارش ﺧﺒﺮﮔﺰاری اﻗﺘﺼﺎداﯾﺮان

استارتاپ فرانسوی Mistral مدل زبانی بزرگ جدید خود به نام Large 2 را رونمایی کرد و ادعا می‌کند در زمینه‌هایی مانند کدنویسی، ریاضیات و استدلال، در سطح قوی‌ترین مدل‌های OpenAI و متا قرار می‌گیرد.

انتشار مدل Large 2 تنها یک روز پس از آن اتفاق افتاد که متا آخرین و بهترین نسخه‌ی مدل متن‌باز خود، Llama 3.1 با ۴۰۵ میلیارد پارامتر را معرفی کرد. میسترال به‌پشتوانه‌ی معیارهای سنجش متعددی ادعا می‌کند که Large 2 عملکرد و هزینه‌ی مدل‌های متن‌باز را بهبود می‌بخشد.

جدول مقایسه mistral large 2 و Llama 3.1 متا در کدنویسی با زبان های مختلف
Misrtal

به‌نظر می‌رسد Large 2 در مقایسه‌با Llama 3.1 در زمینه‌ی تولید کد و عملکرد ریاضی سرعت بیشتری دارد و این کار را با ۱۲۳ میلیارد پارامتر انجام می‌دهد.

استارتاپ هوش مصنوعی مستقر در پاریس به‌تازگی ۶۴۰ میلیون دلار تأمین مالی جذب کرده است. میسترال یکی از بازیگران جدید در عرصه‌ی هوش مصنوعی محسوب می‌شود که می‌خواهد خودش را با سرعت زیادی به فناوری روز دنیا برساند و با شرکت‌های بزرگ رقابت کند.

نمودار مقایسه mistral large 2 و چند مدل دیگر
MBPP: بنچمارک متا برای قابلیت برنامه‌نویسی - Human Eval: قضاوت انسانی از عملکرد مدل
Mistral

یکی از ویژگی‌هایی که Large 2 میسترال و Llama 3.1 متا فاقد آن هستند، قابلیت‌ چندحالتی (Multimodal) است. این ویژگی باعث می‌شود که مدل بتواند درخواست‌های متنی، تصویری و صوتی را به‌طور هم‌زمان پردازش کند. مدل‌های هوش مصنوعی OpenAI، گوگل و مایکروسافت در زمینه‌ی چندحالتی پیشتاز هستند.

Large 2 دارای Context Window با ۱۲۸,۰۰۰ توکن است، به این معنی که می‌تواند مقدار زیادی داده (معادل تقریباً یک کتاب ۳۰۰ صفحه‌ای) را در یک درخواست واحد دریافت کند. مدل جدید میسترال، زبان‌های انگلیسی، فرانسوی، آلمانی، اسپانیایی، ایتالیایی، پرتغالی، عربی، هندی، روسی، چینی، ژاپنی و کره‌ای را به‌همراه ۸۰ زبان برنامه‌نویسی می‌فهمد.

مقالات مرتبط
  • اروپا رابطه تجاری مایکروسافت و میسترال را زیر ذر‌ه‌بین می‌برد
  • مدل زبانی بزرگ Mistral با عملکرد نزدیک‌به GPT-4 و قیمت بسیار کمتر رونمایی شد

Mistral در رونمایی از مدل قبلی خود، Mistral Large گفته بود که قیمت‌گذاری API این مدل، مبتنی‌بر میزان استفاده از آن است و به‌ازای هر یک میلیون توکن ورودی هشت دلار و به ازای هر یک میلیون توکن خروجی ۲۴ دلار قیمت دارد. برای مقایسه، OpenAI به‌ازای هر میلیون توکن ورودی و خروجی GPT-4o، به‌ترتیب ۶۰ دلار و ۱۲۰ دلار از مشتریانش دریافت می‌کند.

مدل Mistral Large 2 هم‌اکنون از طریق پلتفرم‌های Google Vertex AI ،Amazon Bedrock ،Azure AI Studio و IBM watsonx.ai در دسترس است و می‌توانید از آن در چت‌بات میسترال با عنوان Le Chat استفاده کنید.