تنظیمات
تصویر
مشخصات خبر
اندازه فونت :
چاپ خبر
شاخه : صفحات
لینک : econews.ir/5x3729627
شناسه : 3729627
تاریخ :
مزدور آلمانی محکوم به اعدام در بلاروس مأمور اوکراین بود اقتصاد ایران: شهروند آلمانی که در بلاروس به اعدام محکوم شده و در درگیری نظامی در اوکراین علیه روسیه شرکت داشته، اعتراف کرد که از طرف سوی سرویس امنیت اوکراین به او مأموریت داده شده بود تا اطلاعات نظامی جمع آوری کند.

ﺑﻪ ﮔﺰارش ﺧﺒﺮﮔﺰاری اﻗﺘﺼﺎداﯾﺮان

- اخبار بین الملل -

به گزارش گروه بین الملل خبرگزاری تسنیم به نقل از خبرگزاری «اینترفکس»، ریکو کریگر، شهروند آلمانی که در بلاروس به اعدام محکوم شده و در جنگ‌های اوکراین علیه روسیه شرکت داشته است، در یک برنامه تلویزیونی دولتی اعتراف کرد که مأموریتی از سوی سرویس امنیت اوکراین در مینسک به او داده شده بود. 

به گفته او، در حال حاضر حدود 132 گروه مزدور خارجی در اوکراین فعالیت می‌کنند. کریگر به تمام این گروه‌ها که اطلاعات تماس آن‌ها را پیدا کرده بود، درخواست پیوستن خود را ارسال کرده بود و یکی از این گروه‌ها به سرعت به درخواست او پاسخ داده و پس از آموزش‌ها او را به خدمت گرفتند. سپس او با یکی از مسئولین سرویس امنیت اوکراین  که ماسک بر صورت داشت، از طریق ویدئو تماس برقرار کرد.

او در این برنامه فاش کرد: «در یکی از این گفتگوها، به من پیشنهاد شد که به مینسک بروم تا مأموریت‌های مهمی انجام دهم. ... اکنون فکر می‌کنم سرویس امنیت اوکراین از من برای انجام مأموریت‌های مورد نظرشان در مینسک استفاده کرده است. آن زمان به نظرم این موضوع عجیب نمی‌آمد. در رسانه‌های آلمانی همواره گفته می‌شود که باید به مقامات اوکراینی اعتماد کرد.»

این شهروند آلمانی همچنین ابراز امیدواری کرد که الکساندر لوکاشنکو، رهبر بلاروس، حکم اعدام او را لغو کند. وی افزود که مقامات کشورش - آلمان، به شدت از برقراری تماس با مینسک و بحث در مورد این موضوع خودداری می‌کنند، هرچند که اعضای خانواده کریگر با تمام توان خود برای نجات او تلاش می‌کنند.

پیشتر، در 20 جولای، خبرگزاری رویترز گزارش داده بود که یک شهروند آلمانی که در جنگ‌های اوکراین علیه روسیه شرکت داشته و برای انجام مأموریتی اطلاعاتی به بلاروس رفته و در آنجا دستگیر شده بود، به اعدام از طریق تیراندازی محکوم شده است. به گزارش رویترز،  وزارت امور خارجه آلمان و سفارت این کشور در مینسک به بازداشت‌شده کمک‌های کنسولی لازم ارائه داده و با مقامات بلاروس در این خصوص تماس گرفته‌‌اند.

در اواخر ماه ژوئن، دادگاه بلاروس ریکو کریگر، 30 ساله را بر اساس ماده شش قانون کیفری محکوم کرد. کریگر از نوامبر سال 2023 در بازداشت بوده است. طبق اطلاعات موجود، کریگر در دوم اکتبر وارد بلاروس شد و شروع به جمع‌آوری اطلاعاتی برای سرویس امنیت اوکراین اوکراین کرد. او به‌ویژه به عکاسی از زیرساخت‌های نظامی بر اساس مختصات، از جمله ایستگاه‌های مهم راه‌آهن پرداخت. سپس مختصات یک مخفی‌گاه حاوی یک دستگاه انفجاری دست‌ساز و دستورالعمل نصب آن بر روی خطوط راه‌آهن برای او ارسال شد.

در اواسط ماه ژوئن، کمیته تحقیقات روسیه اعلام کرد که بیش از 5 هزار پرونده جنایی علیه مقامات دولت اوکراین، نیروهای امنیتی، ملی‌گراها و مزدوران خارجی گشوده شده است. در فوریه امسال، سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه، بر ضرورت مبارزه با مزدورگیری غیرقانونی برای پیوستن به ارتش اوکراین تأکید کرده بود.

انتهای پیام/