تنظیمات
تصویر
مشخصات خبر
اندازه فونت :
چاپ خبر
شاخه : فرهنگی
لینک : econews.ir/5x3729620
شناسه : 3729620
تاریخ :
تشریح جزئیات اولین جشنواره جم آران/رویدادی در جهت گام دوم انقلاب اقتصاد ایران: معاون راهبردی و گفتمان سازی بنیاد فرهنگی خاتم الاوصیاء (عج) در حاشیه برگزاری اختتامیه جشنواره جم‌آران به تشریح جزئیات این رویداد پرداخت.

ﺑﻪ ﮔﺰارش ﺧﺒﺮﮔﺰاری اﻗﺘﺼﺎداﯾﺮان

به گزارش خبرنگار مهر، اختتامیه جشنواره جم‌آران از دیروز پنجشنبه ۴ مرداد آغاز شده و تا پایان امروز ادامه دارد.

در حاشیه این برنامه با سعید غلامی، معاون راهبردی و گفتمان سازی بنیاد فرهنگی خاتم الاوصیاء (عج) و همچنین دستیار ویژه دبیر شورای‌عالی انقلاب فرهنگی در ارتباط و تعامل با جبهه مردمی انقلاب اسلامی گفتگویی داشتیم که مشروح آن در ادامه می آید؛

جشنواره ملی جماران توسط چه نهادی و در چه بازه زمانی برگزار می‌شود؟

جبهه مردمی فرهنگی اجتماعی انقلاب اسلامی و به صورت خاص بنیاد خاتم الاوصیا متولیش است. این جشنواره ناظر به تبیینی که رهبر انقلاب در ۱ خرداد ۹۸ نسبت به چگونگی حرکت جوانان در گام دوم انقلاب داشتند شکل گرفته و ساز و کاری است برای هم آفرینی حلقه‌های میانی شهرستانها در راستای تسریع حرکت عمومی و به صورت خاص رقابت سازنده و مثبتی است بین حلقه‌های میانی شهرستانها برای شکل گیری و حلقه‌های خرد محلی در موضوعات مختلف.

کار جشنواره از چه زمانی شروع شد؟

این جشنواره یک سال پیش کار خود را شروع کرد. فراخوان منتشر و ۵۰۰ مورد احصا شد، ارزیابی اولیه انجام شد و بعد از غربال ارزیابی میدانی آغاز شد. کمیته ارزیابی در استان‌ها حضور پیدا کرد و از نزدیک شاهد مجاهدت‌های عزیزان بودیم. بعد از آن ارزیابی میدانی موارد نهایی انتخاب شد که در اختتامیه جشنواره الگو نمایی می‌شود و مستندهایشان پخش می‌شود و کارشان را ارائه می‌کنند، فردا هم تجلیل ازشان به عمل خواهد آمد.

شرکت در جشنواره شرط سنی دارد؟

نه. هیچ شرط سنی ندارد.

شاخص‌های انتخاب افراد و طرح‌ها چیست و چگونه اطلاع رسانی و پیگیری می‌شوند؟

حلقه‌های میانی که توانسته اند گروه‌های خرد محلی بیشتری را شکل بدهند و تکثیر کنند، با راهکارهای ساده و کم هزینه و قابل فراگیر شدن را دنبال می‌کنند.

بررسی طرح‌ها و فعالیت‌ها چه قدر طول کشید؟

یکسال زمان بررسی طرح‌ها بوده است.

چه افراد یا گروه‌هایی، با چه تخصص و دانشی طرح‌ها را بررسی و انتخاب کردند؟

کمیته تخصصی از کسانی که دانش لازم در زمینه حرکت عمومی و چگونگی ظرفیت سازی در سطح کشور دارند در این کمیته هستند و ارزیابی می‌کنند، و توأمان هم دانش نظری را دارند و هم حضور میدانی دارند و در مقام تبیین این روش‌ها هستند.

افراد و طرح‌های برگزیده جشنواره به تفکیک چه هستند؟ از چه استان‌ها و شهرها و در چه حوزه‌هایی فعالیت داشته اند؟

برای پاسخ این سوال شما، می توانم از این افراد نام ببرم:

سهیلا اکبرزاده از جهرم: جلسات خانگی قرآن

پروین حافظی از لرستان: طرح همیار شهید

معصومه رمضانی از پیشوا: گروه دخترانه بصیرا

مهزاد زندمحب از همدان: طرح مواسات مادرانه

زهرا شرف‌الدین از ساری: طرح رضوان

منصوره مصلح از جهرم: نهضت سوادآموزی قرآن

حسین صادقی از مشهد: پاتوق محله امام سجاد (ع)

مجید رحمانی از فلارد: طرح قاف

علی اکبر یارمحمودی از پاسارگاد: قرارگاه سیدالشهدا

فاطمه خسروی از تهران: طرح نهضت مادری

منیژه طاهری از منظریه: جلسه خانگی قرآن

مریم صاحبی نژاد از یاسوج: طرح بیت الزهرا (س)

راستی برای هم افزایی نیروها و پشتیبانی بیشتر ارتباط برگزیدگان با هم یا با نهادها و دانشگاه‌ها و ارگان‌های ذیربط، یا نهادهای مردمی مانند بازار و مساجد و هیئت‌ها فکری شده است؟

این حلقه‌های میانی در مجامع تخصصی ناظر به حوزه فعالیتشان و مجامع استانی ناظر به جغرافیای محل فعالیت (یعنی استان محل فعالیت) شبکه می‌شوند و این ستادها (مجامع استانی و تخصصی) پیگیری این مأموریت را به عهده دارند. ما ۳۲ ستاد استانی داریم که به اسم جبهه فرهنگی انقلاب اسلامی این مأموریت را پیگیری می‌کنند؛ و حدود ۳۰ مجمع تخصصی مثل مجمع مشعر (حوزه هیئات کشور)، مجمع فعالان قرآنی (جامعه قرآنی عصر)، مجمع فعالان جمعیت و غیره.

نکته ناگفته ای باقی مانده است؟

عزیزان علاقمند می‌توانند از این راههای ارتباطی در فضای مجازی درباره این جشنواره و طرح‌ها اطلاعات بیشتری به دست بیاورند: jam-aran-festival.ir پایگاه جشنواره است و نشانی‌های فضای مجازی ما عبارتند از:

https://rubika.ir/jam_aran_festival در روبیکا، https://t.me/jam_aran_festival در تلگرام، Eitaa.com/Jam_aran_festival در ایتا و @jam_aran_festival.