تنظیمات
تصویر
مشخصات خبر
اندازه فونت :
چاپ خبر
شاخه : ورزش
لینک : econews.ir/5x3729613
شناسه : 3729613
تاریخ :
روئینگ پیشتاز «برابری جنسیتی»در المپیک/ایران سومین سهمیه دار آسیا اقتصاد ایران: رقابت های روئینگ بازیهای المپیک پاریس در حالی از فردا در مرکز آبی این شهر آغاز می شود که این رویداد با هدف برابری جنسیتی با کاهش ۲۴ سهمیه از جمله کاهش تعداد سهمیه بخش مردان برگزار می شود.

ﺑﻪ ﮔﺰارش ﺧﺒﺮﮔﺰاری اﻗﺘﺼﺎداﯾﺮان

به گزارش حبرنگار مهر، کمیته بین المللی المپیک از سال ۲۰۱۷ توزیع مساوی سهمیه های المپیک بین زنان و مردان را با هدف اجرای برابری جنسیتی در دستور کار خود و فدراسیون های ورزشی قرار داد.

با همین هدف مسابقات روئینگ بازیهای المپیک ۲۰۲۴ پاریس به عنوان یکی از اولین رشته های ورزشی این رویداد با هدف توزیع یکسان سهمیه ها و برابری جنسیتی با کاهش سهمیه از ۵۲۶ به ۵۰۲ سهمیه برگزار خواهد شد. این رویداد در بخش زنان و مردان تک نفره، دو نفره و چهار نفره در استادیوم ملی وایر سورمارن پیگیری خواهد شد.

برابری جنسیتی در مسابقات روئینگ

رقابت های قایقرانی در بخش روئینگ بازیهای المپیک ۲۰۲۴ برای اولین بار با هدف اجرای شعار این بازیها تحت عنوان «برابری جنسیتی» برگزار خواهد شد.

با همین رویکرد فدراسیون جهانی قایقرانی در کنگره ماه فوریه سال ۲۰۱۷ و با توصیه کمیته بین المللی المپیک پیشنهاد حذف چهار کلاس در سبک وزن مردان را برای برابری جنسیتی در این رشته داد که از المپیک پاریس این تصمیم اجرایی شد.

به این ترتیب سهمیه کشورهای حاضر در این رویداد از ۵۲۶ سهمیه در المپیک توکیو و ادوار گذشته به ۵۰۲ رسید البته تعداد مواد برگزار شده کاهش نیافته است. قبلاً هم این رقابت ها در هفت قایق زنان و مردان شامل قایق های تک نفره، دو نفره، چهار نفره و هشت نفره سبک وزن یا سنگین وزن برگزار می شد و تنها این تغییر در تعداد سهمیه های توزیع شده مردان و زنان اعمال شده است به طوریکه شاهد کاهش توزیع تعداد سهمیه مردان در بین کشورها بوده ایم.

این نخستین تغییر عمده در قانون برگزاری مسابقات روئینگ بازیهای المپیک از سال ۱۹۹۶ می باشد.

ایران سومین سهمیه دار آسیا در روئینگ

در این دوره ورزشکاران ۶۳ کشور به رقابت می پردازند که سهم کشورهایی چون آمریکا، ایتالیا، رومانی، انگلیس و استرالیا با تیمی بیش از ۳۰ پاروزن از همه بیشتر است.

در بین کشورهای آسیایی چین با ۱۴ ورزشکار، ژاپن با ۵ ورزشکار و ایران با سه ورزشکار بیشترین تعداد شرکت کننده را در رقابت های روئینگ بازیهای المپیک ۲۰۲۴ پاریس به خود اختصاص داده اند.

اما در کل سهم کشورهای آسیایی در کسب مدال در این بازیها بسیار اندک است به طوریکه در المپیک توکیو از بین ۴۲ مدال توزیع شده، چین به عنوان تنها کشور صاحب یک مدال طلا و دو برنز شد. چینی ها در المپیک ۲۰۱۶ ریو دو مدال برنز و در ۲۰۱۲ لندن تنها یک نقره داشتند و باز هم به عنوان تنها کشور آسیایی در این رشته آبی صاحب مدال المپیک شدند.

قایقرانی ایران در رشته روئینگ بازیهای المپیک پاریس با دو قایق و سه ورزشکار زن شرکت خواهد کرد. این رقابتها از فردا شنبه ششم مردادماه در مرکز آبی وایر سور مارن پاریس آغازبه کار خواهد کرد.