تنظیمات
تصویر
مشخصات خبر
اندازه فونت :
چاپ خبر
شاخه : صفحات
لینک : econews.ir/5x3729576
شناسه : 3729576
تاریخ :
تاکید چین بر همکاری با روسیه در جهت منافع ملی دو کشور اقتصاد ایران: وزیر امور خارجه چین در دیدار با سرگئی لاوروف اعلام کرد که پکن آماده ادامه همکاری با مسکو برای حفاظت از منافع ملی دو طرف است.

ﺑﻪ ﮔﺰارش ﺧﺒﺮﮔﺰاری اﻗﺘﺼﺎداﯾﺮان

- اخبار بین الملل -

به گزارش گروه بین الملل خبرگزاری تسنیم به نقل از خبرگزاری «تاس»، وانگ ایی، وزیر امور خارجه چین، شب گذشته در دیدار با همتای روسی خود، سرگئی لاوروف، در حاشیه نشست‌های اتحادیه کشورهای جنوب شرق آسیا (آسه‌آن)، تاکید کرد که کشورش آماده همکاری با روسیه برای حفاظت از منافع اصلی دو کشور و باقی ماندن به عنوان شرکای راهبردی در جهت توسعه هر دو طرف است. 

او اشاره کرد که در مواجهه با شرایط بین‌المللی ناپایدار و پیچیده کنونی و همچنین شوک‌ها و موانع خارجی موجود، چین آماده است با روسیه همکاری کند تا اهداف اولیه در راستای دوستی و حسن همجواری را حفظ کرده و از منافع اصلی یکدیگر دفاع کنند و همچنان به عنوان شریکان خوب در راستای توسعه و تجدید کشورها باقی بمانند. 

وی همچنین اشاره کرد که روابط چین و روسیه دارای اعتماد سیاسی متقابل قوی، هماهنگی استراتژیک عمیق و چشم‌اندازهای گسترده برای همکاری‌های سودآور است. او این روابط را بالغ، پایدار، مستحکم و مستقل توصیف کرد. وزیر خارجه چین افزود که پکن آماده است با مسکو همکاری کند تا از معماری همکاری منطقه‌ای باز و جامع با محوریت آسه‌آن حمایت کند. به گفته او، پکن قصد دارد به صلح منطقه‌ای کمک کند.

لاوروف خواستار مقابله مشترک با دخالت‌ها در امور جنوب شرق آسیا با چین شد

 سرگئی لاوروف نیز در دیدار با همتای چینی خود تاکید کرد که روسیه و چین باید به‌طور مشترک در برابر دخالت خارجی در امور جنوب شرق آسیا مقابله کنند و اقدامات لازم برای حفظ ساختار اتحادیه کشورهای جنوب شرق آسیا (آسه‌آن) را انجام دهند. 

وزیر امور خارجه روسیه گفت: «سایر محافل چندجانبه نیز اهمیت بالایی دارند. از جمله، قطعاً آسه‌آن و تمام ساختارهای مرتبط با آن. موضع ما یکسان است - ما باید هر کاری کنیم که از تخریب آن جلوگیری کنیم.» 

لاوروف همچنین با اشاره به اینکه اولویت اصلی در دستور کار روابط مسکو و پکن، تحقق اهداف توسعه ملی جامع است، یادآور شد که ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه، و شی جین‌پینگ، رئیس‌جمهور چین، همواره به این موضوعات از جمله تعاملات اقتصادی و شراکت توجه داشته‌اند.

در طول گفتگو، وزرای امور خارجه هر دو کشور به تحولات مثبت در گفتگوهای سیاسی و تعاملات عملی اشاره کرده و همکاری‌های خود را در چارچوب اتحادیه کشورهای جنوب شرق آسیا (آسه‌آن)، قالب جدید همکاری «روسیه-چین + کشور رئیس آسه‌آن» و دیگر محافل بین‌المللی همچون سازمان ملل، سازمان همکاری شانگهای (SCO)، و همکاری‌های اقتصادی آسیا-اقیانوسیه (APEC) مورد بحث قرار دادند. لاوروف همچنین از حمایت چین از ریاست روسیه در گروه بریکس (BRICS) قدردانی کرد.

انتهای پیام/