تنظیمات
تصویر
مشخصات خبر
اندازه فونت :
چاپ خبر
شاخه : راهنمای خرید
لینک : econews.ir/5x3729442
شناسه : 3729442
تاریخ :
تلاش برای خودکفایی در صنعت نیمه‌هادی؛ نخست‌وزیر ژاپن وعده سرمایه‌گذاری دولتی برای تولید تراشه ۲نانومتری داد اقتصاد ایران: ژاپن به‌دنبال احداث کارخانه‌ی تراشه‌سازی با فناوری پیشرفته‌تر از نود سه نانومتری TSMC است.

ﺑﻪ ﮔﺰارش ﺧﺒﺮﮔﺰاری اﻗﺘﺼﺎداﯾﺮان

فومیو کیشیدا، نخست‌وزیر ژاپن، به تازگی از هوکایدو دیدن کرد؛ جایی که استارتاپ ژاپنی Rapidus درحال ساخت کارخانه‌ی پیشرفته‌ای با قابلیت تولید تراشه‌های دو نانومتری است. کیشیدا متعهد شد که تأمین مالی دولتی را برای این پروژه فراهم کند. دولت ژاپن این کارخانه را برای کشور حیاتی می‌داند، زیرا ژاپن را در زمینه‌ی ساخت تراشه‌ها در نود پیشرفته خودکفا خواهد کرد.

رپیدوس قصد دارد تا سال ۲۰۲۷ فاز اول کارخانه‌ی هوکایدو را با سرمایه‌گذاری پنج تریلیون ین (۳۲ میلیارد دلار) به بهره‌برداری برساند. فاز دوم پروژه که در مرحله‌ی بعد تأسیس می‌شود، قادر به تولید تراشه‌هایی با لیتوگرافی ۱٫۴ نانومتر خواهد بود.

دولت ژاپن تا به‌حال حدود ۹۲۰ میلیارد ین برای رپیدوس وام دولتی تعیین کرده است و خود شرکت موفق شده ۷٫۳ میلیارد ین از سرمایه‌گذارانی مانند تویوتا و سونی، تأمین مالی جذب کند.

با وجود مشارکت بانک MUFG، بزرگ‌ترین بانک ژاپن، سایر بانک‌های بزرگ همچنان در اعطای وام بدون تضمین دولت تردید دارند. لایحه‌ی پیشنهادی نخست‌وزیر این کشور به‌دنبال ترغیب بخش خصوصی برای سرمایه‌گذاری در رپیدوس با تضمین‌های دولتی است. دولت انتظار دارد که این طرح، فرایند تأمین مالی برای رپیدوس را آسان کند.

کیشیدا می‌گوید: «به‌زودی لایحه‌ی حمایت از تولید انبوه نیمه‌هادی‌های نسل بعدی را به مجلس ارائه خواهیم کرد. ما حمایت‌های مالی بزرگ، محاسبه شده و متمرکز بر تولید و تحقیق و توسعه را در طی چند سال آینده ارائه خواهیم کرد.»

مقالات مرتبط
  • ژاپن و اروپا وابستگی صنایع تراشه خود را به چین کاهش می‌دهند
  • تراشه‌ساز ژاپنی در یک فصل ۴۳۴ میلیون دلار ضرر کرد

گفته می‌شود بانک‌های ژاپنی نسبت‌به اعطای وام به رپیدوس ابراز نگرانی کرده‌اند، زیرا این شرکت هیچ تعهدی از مشتریان بالقوه‌ی خود دریافت نکرده و سابقه‌ای در تولید انبوه ندارد. از طرفی، رقابت با TSMC، اینتل و سامسونگ دشوار خواهد بود و به‌همین‌دلیل تأمین مالی این پروژه ریسک‌پذیر است.

تأثیر اقتصادی احداث کارخانه‌ی تراشه‌سازی هوکایدو بیش از ۱۸ تریلیون ین تا سال ۲۰۳۶ تخمین زده می‌شود، به‌همین‌دلیل منطقی است که دولت از این پروژه حمایت کند. این پروژه، کلیدی برای امنیت اقتصادی ملی ژاپن و همچنین زنجیره‌ی تأمین نیمه‌هادی داخلی آن خواهد بود.