تنظیمات
تصویر
مشخصات خبر
اندازه فونت :
چاپ خبر
شاخه : چهره ها
لینک : econews.ir/5x3729401
شناسه : 3729401
تاریخ :
«هدهد ۳» چگونه معادلات صهیونیستها را برعکس زد؟ اقتصاد ایران: یک تحلیلگر ارشد منطقه‌ای نوشت که عملیات هدهد باعث شد حزب‌الله اطلاعات گرانبهایی در خصوص مقابله با ترور شخصیت‌های ارشد خود توسط صهیونیست‌ها در خارج از عرصه میدانی در اختیار داشته باشد.

ﺑﻪ ﮔﺰارش ﺧﺒﺮﮔﺰاری اﻗﺘﺼﺎداﯾﺮان

ه گزارش خبرگزاری مهر به نقل از رأی الیوم، عبدالباری عطوان سردبیر روزنامه الکترونیکی رای الیوم، در مقاله‌ای به تحلیل سومین عملیات موفق پهپاد هدهد حزب‌الله بر فراز بزرگترین پایگاه هوایی رژیم اسرائیل در الجلیل پرداخته و نوشت که حزب الله دیروز چهارشنبه ویدئویی ۸ دقیقه‌ای را منتشر کرد که تصاویر ضبط شده توسط هدهد هنگام عبور از حریم هوایی الجلیل اشغالی را نشان می‌دهد.

وی افزود: این تصاویر با دقت و وضوح بالا، تجهیزات پایگاه هوایی «رمات داوود» اسرائیل، آشیانه هواپیماها، پهپادهای نظامی، بالگردهای جنگی و شناسایی، سکوهای گنبد آهنین، بخش‌های تعمیر و نگهداری تجهیزات، مراکز و دستگاه‌های ارتباطی و حتی اتاق خواب ژنرال‌های صهیونیست را نشان می‌دهد.

او ادامه داد که این پایگاه یکی از مهم‌ترین پایگاه‌های هوایی ارتش اسرائیل و تنها پایگاه از نوع خود در شمال فلسطین اشغالی محسوب می‌شود. اذعان سرکردگان نظامی اسرائیل به نفوذ پهپاد هدهد و صحت تصاویر و اطلاعات منتشر شده توسط رسانه‌های نظامی حزب‌الله، یک اعتراف نادر و بی‌سابقه است.

عطوان در این مقاله که شبکه خبری العالم آن را ترجمه و منتشر کرده، می‌افزاید که شگفتی کار در اینجاست که سومین پهپاد هدهد نیز مانند دو هدهد قبلی، پس از نفوذ به حریم هوایی اسرائیل توانسته عکس بگیرد و تصاویر زنده ارسال نماید. نکته بسیار مهم اینجاست این نفوذ در شرایط عادی صورت نگرفته بلکه در حالت آماده‌باش کامل پایگاه‌های هوایی و زمینی اسرائیل پس از نفوذ پهپاد انتحاری یمنی «یافا» و تهاجم آن به قلب تل‌آویو، رخ داده و فرماندهان نظامی اسرائیل هر لحظه منتظر واکنش یمن و حمله قاطع و کوبنده به تجاوز و بمباران چند روز پیش صهیونیست‌ها به بندر حدیده بودند و هستند.

نویسنده این مقاله به نقل از یک منبع نزدیک به رهبران حزب‌الله لبنان خاطرنشان کرده که یکی از مهم‌ترین اطلاعات بدست آمده در عملیات موفقیت‌آمیز پهپاد «هدهد۳» افشای نام، درجه و عکس فرمانده پایگاه هوایی و دیگر افراد درجه‌دار نظامی بود. این بدان معناست که هویت سرکردگان نظامی اسرائیل و محل سکونت آنها توسط مقاومت شناسایی و امکان رصد و دسترسی به آنها فراهم شده است.

ویدئو و تصاویر منتشر شده این پهپاد در شرایط آماده باش نظامیان صهیونیست ناشی از حمله تلافی جویانه نیروهای یمنی،‌ تاکیدی بر وحدت میدان‌ها و هماهنگی کامل بین آنها و پیامی تهدیدآمیز برای کابینه رژیم اشغالگر است و هشدار می‌دهد که همه پایگاه‌های هوایی رژیم اشغالگر در رویارویی‌های آینده هدف قرار خواهند گرفت و هرگونه حمله این رژیم به فرودگاه بیروت بلافاصله با بمباران پایگاه‌های هوایی توسط حزب‌الله پاسخ داده می‌شود.

بر اساس این گزارش، مهمترین پیام حمله اخیر هدهد این است که از این پس حزب‌الله نیز می‌تواند به ترور ناجوانمردانه فرماندهان خود در خارج از میدان جنگ توسط اشغالگران، پاسخ کوبنده داده و متقابلا ژنرال‌های اسرائیلی را خارج از میدان هدف قرار دهد.

به گفته این منبع حزب‌الله، شهادت رهبران مقاومت در هنگامه نبرد و رویارویی‌، یک امر عادی و در چارچوب قواعد درگیری است، اما اگر این افراد خارج از میدان‌ جنگ ترور شوند، از این پس مقاومت نیز در پاسخ مشابه ژنرال‌های اسرائیلی را هدف قرار خواهد داد.

عطوان با تاکید بر پیروزی‌های پی در پی حزب‌الله بر حمایت این جنبش از سایر جبهه‌های مقاومت به‌ویژه نیروهای مقاومت یمن تاکید و خاطرنشان کرد که دوران تفاخر اسرائیلی‌ها به جنگنده‌های میراژ، فانتوم و اف ۳۵، ۱۶ و ۱۵ و سایر برتری‌های نظامی و تحقیر ارتش‌های عرب پایان یافته است و در مقابل به برکت وجود مقاومت، دوران پیروزی‌های هدهد تازه آغاز شده است که جز با ریشه‌کن شدن رژیم اسرائیل و شکست بزرگ پروژه صهیونیستی پایان نخواهد یافت.