تنظیمات
تصویر
مشخصات خبر
اندازه فونت :
چاپ خبر
شاخه : توریسم و گردشگری
لینک : econews.ir/5x3729394
شناسه : 3729394
تاریخ :
جهان با کاهش متخصصان فناوری اطلاعات روبرو است اقتصاد ایران: یک کارشناس فناوری و تحول دیجیتال گفت: پیشرفت سریع در حوزه فناوری اطلاعات، کمبود نیروی کار ماهر را به بحران تبدیل کرده است. گزارش‌های اخیر عمق این بحران را نشان می‌دهد و سازمان‌ها را به انجام اقدامات فوری وادار می‌کند.

ﺑﻪ ﮔﺰارش ﺧﺒﺮﮔﺰاری اﻗﺘﺼﺎداﯾﺮان

- اخبار اجتماعی -

حسین صادقی در گفت‌و‌گو با خبرنگار اجتماعی خبرگزاری تسنیم اظهار کرد: پیشرفت سریع در حوزه فناوری اطلاعات، کمبود نیروی کار ماهر را به بحران تبدیل کرده است. گزارش‌های اخیر دو شرکت تحقیقاتی آی‌.بی‌.ام و آی.دی.سی، عمق این بحران را نشان می‌دهد و سازمان‌ها را به انجام اقدامات فوری وادار می‌کند.

وی افزود: کمبود نیروی متخصص فناوری اطلاعات می‌تواند به تأخیر در ارائه محصولات، کاهش رقابت‌پذیری و از دست رفتن کسب‌وکارهای حوزه فناوری منجر شود.

این کارشناس فناوری و تحول دیجیتال گفت: شرکت پژوهشی‌ داده‌های بین‌المللی (به اختصار/ IDC) پیش‌بینی کرده تا دو سال آینده 90 درصد از سازمان‌ها در سطح جهان با بحران کمبود نیروی متخصص فناوری اطلاعات روبرو خواهند شد و این کمبود می‌تواند به دلیل تأخیر در ارائه محصول و کاهش قابلیت رقابتی و از دست دادن کسب‌و‌کار، منجر به خسارت هنگفتی بالغ بر 5.5 تریلیون دلار شود. سازمان‌ها به‌شدت نیازمند مهارت‌های فنی مانند هوش مصنوعی، مدیریت زیرساخت‌های فناوری اطلاعات و رایانش ابری هستند.

وی تصریح کرد: تحول دیجیتال در صنایع مختلف تقاضا برای متخصصان فناوری اطلاعات را افزایش داده است، اما عرضه نیروی کار آموزش‌دیده نتوانسته با این تقاضا همگام شود. سرعت بالای پیشرفت فناوری‌ها باعث شد آموزش نیروی کار به‌روز نباشد و برنامه‌های آموزشی فعلی نتوانند نیازهای جدید بازار را برآورده کنند. علاوه بر این، بسیاری افراد توانایی‌های خود را به‌روزرسانی نمی‌کنند و در نتیجه نمی‌توانند نیازهای جدید شغلی را پوشش دهند. مهارت‌های مرتبط با هوش مصنوعی، رایانش ابری و مدیریت داده‌ها از جمله پرتقاضاترین مهارت‌های چند سال آینده خواهند بود.

صادقی تصریح کرد: بر اساس گزارش مؤسسه پژوهشی داده‌های بین‌المللی، نیاز به مهارت‌های تخصصی در حوزه‌های مختلف به این شرح است؛ هوش مصنوعی: 38 درصد، مدیریت زیرساخت‌های فناوری 26 درصد، معماری راه‌حل‌های ابری: 17 درصد، نگهداری نرم‌افزارهای کاربردی: 12 درصد و هوش مصنوعی مولد: 7 درصد.

وی خاطرنشان کرد: هوش مصنوعی مولد/ GenAI می‌تواند تحول بزرگی در سازمان‌ها ایجاد کند، اما موفقیت در استفاده از این فناوری بیشتر به پذیرش آن توسط افراد وابسته است. بر اساس گزارش شرکت چندملیتی آی‌.بی‌.ام 64 درصد از مدیرعامل‌ها در بخش فناوری معتقدند موفقیت در استفاده از هوش مصنوعی مولد به پذیرش آن توسط افراد وابسته است و 39 درصد از مدیران اذعان دارند حکمرانی مؤثری بر هوش مصنوعی مولد دارند.

این عضو انجمن انفورماتیک گفت: پیشرفت در پیاده‌سازی هوش مصنوعی مولد بدون داشتن افراد مناسب و فرهنگ سازمانی قوی با کندی مواجه خواهد شد. متیو کندی یکی از کارشناسان شرکت آی.بی‌.ام نیز معتقد است مدیران باید فرهنگی ایجاد کنند تا پذیرش این فناوری را تسهیل شود و کارکنان را در مسیر تغییرات هدایت کنند. حکمرانی مؤثر بر هوش مصنوعی مولد باید همزمان با طراحی راه‌حل‌ها اجرایی شود تا به بهترین نتایج دست یافت.

وی تاکید کرد: هوش مصنوعی مولد می‌تواند به عنوان راه‌حلی برای مشکل کمبود نیروی کار در حوزه امنیت سایبری و فناوری اطلاعات مفید باشد. بر اساس گزارش‌ها، 86 درصد از مدیران امنیت سایبری معتقدند هوش مصنوعی مولد می‌تواند به آنها کمک کند تا استعدادهای سطح ابتدایی بیشتری را برای پر کردن شکاف‌های مهارتی جذب کنند. همچنین 90 درصد از مدیران امنیتی معتقدند استعدادهای سطح ابتدایی می‌توانند از هوش مصنوعی مولد برای توسعه مهارت‌های خود در مرکز عملیات امنیت (SOC) استفاده کنند.

صادقی تصریح کرد: اکثریت حرفه‌ای‌های امنیت سایبری با چالش‌های بیشتری در زمینه رعایت الزامات انطباق روبرو هستند. اجرای قوانین و مقررات سخت‌گیرانه‌تر باعث شده اهمیت انطباق افزایش یابد، 76 درصد از پاسخ‌دهندگان اظهار کرده‌اند مسئولیت‌های شخصی در حوزه امنیت سایبری این حرفه را کمتر جذاب کرده و 70 درصد به دلیل استرس‌های شغلی به ترک این حوزه فکر کرده‌اند.

این کارشناس فناوری و تحول دیجیتال گفت: سازمان‌ها، شرکت‌ها و بنگاه‌های بزرگ فناوری باید به سرعت مهارت‌های کارکنان خود را ارتقای و به‌روزرسانی کنند و برای این منظور استفاده از برنامه‌های آموزشی مداوم و دوره‌های تخصصی ضروری است. همچنین همکاری با دانشگاه‌ها برای تدوین برنامه‌های درسی متناسب با نیازهای بازار فناوری اطلاعات اهمیت زیادی دارد، جذب و نگهداری استعدادهای برتر و استفاده از فناوری‌های نوین مانند هوش مصنوعی و هوش مصنوعی مولد می‌تواند به شناسایی و پرورش نیروی کار ماهر کمک کند و تنها با تکیه بر نیروی کار ماهر و آماده برای پذیرش تغییرات فناوری می‌توان در دنیای رقابتی امروز به موفقیت دست یافت.

انتهای پیام/