تنظیمات
تصویر
مشخصات خبر
اندازه فونت :
چاپ خبر
شاخه : چهره ها
لینک : econews.ir/5x3729356
شناسه : 3729356
تاریخ :
احیای داعش در دستور کار واشنگتن/ هدف جدید آمریکا در منطقه چیست؟ اقتصاد ایران: در حالی که درخواست‌های مکرر رسمی و ملی عراق و سوریه برای خروج نظامیان آمریکایی تشدید شده، واشنگتن به دنبال بازتولید داعش برای توجیه ابقای موجودیت منطقه‌ای خود است.

ﺑﻪ ﮔﺰارش ﺧﺒﺮﮔﺰاری اﻗﺘﺼﺎداﯾﺮان

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از العهد، فرماندهی مرکزی ارتش آمریکا چهارشنبه گذشته اعلام کرد گروهک داعش درحال بازسازی خود است. این مرکز در گزارشی آماری از تشدید انگیزه این گروه تروریستی برای حملات در عراق و سوریه خبر داد که در مقایسه با سال گذشته افزایش پیدا کرده است.

همه دلایل و شواهد گواه این است که واشنگتن مجددا در پی احیای این گروهک تروریستی است تا آن را به یک تهدید بدل کند و از فعالیت مجدد آن به عنوان بهانه و توجیهی برای ابقای موجودیت نظامی خود در منطقه استفاده کرده است.

بهانه‌تراشی برای استمرار موجودیت نظامی در منطقه

خالد العامر تحلیلگر سیاسی در گفت‌وگو با سایت خبری العهد گفت که ایالات متحده در این بازه زمانی که غزه شاهد تجاوز صهیونیست‌ها است و ناامنی های شدید در لبنان دنبال می شود، قصد ترک کردن منطقه را ندارد. این همان چیزی است که باعث شده ایالات متحده از عملیات های اخیر داعش در سوریه و عراق به عنوان بهانه ای برای ماندن در منطقه استفاده کند.

این تحلیلگر سیاسی در ادامه افزود فعالیت مستمر داعش در مدت اخیر و افزایش تجاوزاتش علیه مواضع سوریه و غیر نظامیان تاکید بر این دارد که واشنگتن می خواهد خود را برای یک تصمیم سیاسی برای ماندن در عراق و سوریه آماده کند، از این رو تمامی امکانات لجستیک و نظامی را از طریق پایگاه التنف در اختیار داعش قرار می دهد و آنها را برای حملات ضد ارتش سوریه به مناطق مورد نظر هلی‌برن می کنند.

کانون حضور تروریست‌های داعش

از سوی دیگر ولید صالح کارشناس مسائل نظامی در گفت‌وگو با سایت خبری العهد گفت که بعد از این که داعش در سال ۲۰۱۷ در برابر ارتش سوریه و محور مقاومت در دیر الزور و بوکمال شکست خورد و در الباغوز هم دچار خسارت های فراوان شد، بقایای این گروهک در چند نقطه از سوریه گسترش یافت که مهمترین این مناطق عبارتند از:

-صحرای سوریه که از شرق حومه دمشق تا منطقه تدمر ادامه دارد و در نهایت به دیر الزور می‌رسد و از شمال نیز از تدمر آغاز شده و در جنوب تا منطقه مرزی سوریه با اردن امتداد پیدا می کند.

-حومه حنوبی رقه از معدان تا الرصافة

سیگنال‌های ارتباط داعش با آمریکا

این کارشناس نظامی افزود گروهک داعش طی سالهای اخیر تمرکز خود را بر تکنیک عملیات‌های گروهی و تکنیک «گرگ‌های تنها» گذاشته و تلاش کرد عملیات خود را با هدف ماندن در عرصه جنگ و تشویق عناصری که قبلا فرار کرده بودند، انجام دهد که آنها دوباره به این گروهک بپیوندند. اما از سویی مناطق حضور و عملیات این گروهک نشان از این دارد که داعش یک حمایت بزرگ نظامی و اطلاعاتی از آمریکا دریافت می کند.

این گروهک در صحرای سوریه از تدمر تا مرز سوریه با اردن و عراق حضور دارد که شامل پایگاه آمریکایی التنف نیز می‌شود. این پایگاه یک نوع منطقه پرواز ممنوع به شعاع ۵۵ کیلومتر ایجاد می کند و از این رو این گروهک نقاط تمرکز عناصر خود را در این صحرا قرار داده و زیر چتر حمایتی آمریکایی‌ها قرار گرفته است.

منطقه حضور داعش به عنوان تهدیدی برای شریان‌های ارتباطی سوریه با عراق و ایران انتخاب شده است. منطقه حضور این گروهک در جنوب رقه در نزدیکی معدان تا رسیدن به الرصافه است. آنها مسیرهای مواصلاتی را مورد تهدید قرار داده و تلاش می کنند کاروان های نفتی را مورد هدف قرار دهد و از آنها باج بگیرد تا از این طریق افراد خود را تامین مالی کند. این موضوع جز با حمایت آمریکا امکان‌پذیر نیست.

ولید صالح در گفت‌وگو با سایت العهد تاکید کرد که عملیات های این گروهک بعد از سال ۲۰۱۹ همواره کاهش یافته و پایین ترین سطح این عملیات ها در سال های ۲۰۲۲ و ۲۰۲۳ بود، اما با آغاز سال ۲۰۲۴ فعالیت‌های آن‌ها در سوریه و عراق افزایش یافت، طوری که این عملیات‌ها در سوریه در سه ماهه اول سال ۲۰۲۴ به حدود ۱۵۰ عملیات رسید. عملیات های این گروهک بر هدف قرار دادن کاروان‌های ارتش سوریه و حمله به نقاط تمرکز ارتش سوریه و همپیمانان آن بوده است؛ همچنین این گروهک کاروان‌های نفتی را با هدف ایجاد فشار اقتصادی به سوریه هدف قرار می‌دهد تا رعب و وحشت را در میان مردم ایجاد کند. انجام این عملیات‌ها جز با حمایت اطلاعاتی آمریکا ممکن نیست، اما داعش هنوز نتوانسته کنترل هیچ منطقه جغرافیایی را در دست بگیرد.

اهداف تشدید فعالیت‌های داعش

این کارشناس نظامی اشاره کرد گرچه علت افزایش حجم عملیات‌ها به بالارفتن روحیه عناصر این گروهک و همچنین دریافت حمایت‌های انسانی و مالی برمی گردد تا داعش ثابت کند هنوز بازیگر مهمی در عرصه است؛ اما علت اصلی افزایش این اقدامات تروریستی، عملیات طوفان الاقصی است که ارتش اسرائیل را به بن بست رسانده و باعث شده فشار زیادی را از سوی جبهه لبنان تحمل کند.

به این ترتیب می توان افزایش عملیات داعش در سال ۲۰۲۴ با حمایت آمریکا در پایگاه التنف و پایگاه های دیرالزور را در راستای چند هدف ارزیابی کرد:

-افزایش فشار اقتصادی به دولت و ملت سوریه.

-تهدید مسیرهای مواصلاتی برای ایجاد مانع در حرکت نیروهای مقاومت و قطع شریان ارتباطی ایران با سوریه و لبنان.

-تلاش برای تامین منابع مالی داعش از طریق کاروان های نفت.

-تلاش برای به فرسایش کشاندن ارتش سوریه و هم پیمانان آن.

مرحله بعدی تاکتیک منطقه‌ای داعش

این کارشناس نظامی پیش‌بینی کرد که این گروهک تلاش خواهد کرد عملیات های تروریستی خود را به ویژه در مناطق مختلفی که به مسیر تدمر- دیر الزور یا تدمر – سخنه – دیرالزور می رسد، افزایش دهد و بر منطقه استراتژیک سخنه تسلط یابد.