تنظیمات
تصویر
مشخصات خبر
اندازه فونت :
چاپ خبر
شاخه : استان‌ها
لینک : econews.ir/5x3729338
شناسه : 3729338
تاریخ :
ترانزیت ریلی کالا ۷۰ درصد افزایش یافت اقتصاد ایران: مشهد- مدیر عامل راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران گفت: چهار میلیون و ۶۰۰ هزار تن کالا در دولت سیزدهم ترانزیت شده است که نسبت به گذشته افزایش ۷۰ درصدی دارد.

ﺑﻪ ﮔﺰارش ﺧﺒﺮﮔﺰاری اﻗﺘﺼﺎداﯾﺮان

به گزارش خبرگزاری مهر، میعاد صالحی ظهر پنجشنبه در مراسم طرح توسعه ایستگاه راه آهن شهید مطهری مشهد اظهار کرد: چهار میلیون و ۶۰۰ هزار تن کالا در دولت سیزدهم (۳۳ ماه گذشته) ترانزیت شده است که نسبت به گذشته افزایش ۷۰ درصدی دارد. به طور قطع با زیرساخت‌های ایجاد شده صادرات و واردات کالا از طریق ریل نیز افزایش می‌یابد، در این ۳۳ ماه رکورد یک میلیون و ۹۱۳ هزار تن در سال ترانزیت کالا در حوزه ریلی کشور شکسته شده است.

مدیر عامل راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران ادامه داد: به طور قطع می‌توان با این توسعه زیرساختی، رقم ۲ میلیون تن ترانزیت ریلی در سال را به پنج میلیون تن افزایش داد.

وی به اهمیت مرز سرخس اشاره و بیان کرد: این مرز هاب اقتصادی ریل پایه در شرق کشور است که از سمت ترکمنستان و قزاقستان، ایران به کریدور شمال و جنوب در روسیه و از سمت دیگر به کریدور شرقی - غربی در چین وصل می‌کند، لذا از اهمیت زیادی برای ایران برخوردار است.

صالحی اضافه کرد: این در حالی است که سایت مقابل سرخس در ترکمنستان توسعه زیرساختی متناسب با سرخس در ایران را نداشته است، هم اینک ظرفیت تخلیه و بارگیری بار توسط واگن روزانه در سرخس ایران بیش از ۴۰۰ واگن است اما سایت مقابل در ترکمنستان کمتر از این میزان ظرفیت تخلیه و بارگیری کالا از طریق واگن دارد.

مدیر عامل راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران با بیان اینکه راه آهن ایران آمادگی افزایش ظرفیت پذیرش تخلیه و بارگیری بار در سایت سرخس را تا ۶۰۰ واگن در روز دارد، گفت: با متولی این امر در کشور ترکمنستان نشست‌های متعددی در یک سال اخیر چه در عشق آباد و چه در تهران انجام شده است.

وی یکی از موضوعات مهم در ترانزیت، صادرات و واردات ریل پایه را ایجاد دهکده‌های لجستیک و بنادر خشک ریلی برشمرد و گفت: افتتاح بندر خشک ریلی در نزدیکی تهران در سال گذشته برکات زیادی در حوزه ریلی برای کشور داشت.

صالحی ادامه داد: در این راستا با تلاش‌هایی که از سوی مسؤولان استانداری و گمرک خراسان رضوی انجام گرفت، ارتقای ایستگاه راه آهن شهید مطهری مشهد نیز به دهکده لجستیک ریلی در ستاد لجستیک وزارت راه و شهرسازی به تصویب رسید.

مدیر عامل راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران اظهار کرد: با ارتقای ایستگاه شهید مطهری به دهکده لجستیک، خدمات حمل و نقل ریلی به طور کامل در این ایستگاه به متقاضیان عرضه می‌شود، در همین راستا ساختمانی در شأن صادرکنندگان و واردکنندگان در این ایستگاه ایجاد و زیرساخت‌های سخت‌افزاری آن فراهم شده است، خط ریلی آن از ۱۴ به ۲۵ خط افزایش یافته و ظرفیت تخلیه و بارگیری کالا در سه سکوی آن به ۹۰۰ واگن رسیده است.

وی با اشاره به استقرار گمرک در ایستگاه شهید مطهری از متولیان گمرک خراسان رضوی خواست که با توجه به افزایش حجم تردد واگن‌ها در این ایستگاه و شبانه روزی شدن فعالیت آن، گمرک ظهور و بروز بیشتری برای اظهار کالا و ارائه تشریفات داشته باشد و ساعات فعالیت خود را در روز افزایش دهد.

صالحی افزایش زیرساخت‌های نرم افزاری ایستگاه شهید مطهری را مستلزم پیگیری متولیان و دستگاه‌های اجرایی مرتبط در خراسان رضوی دانست و افزود: هر توسعه در حوزه ریلی منجر به افزایش سرمایه گذاری بخش خصوصی و توسعه صادرات و واردات می‌شود.

به گفته مدیر عامل راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران، اقدامات مربوط برای اضافه کردن ۱۵۰ هکتار زمین دیگر به ایستگاه شهید مطهری مشهد انجام خواهد شد تا بتوان سرمایه گذاری بخش خصوصی را در این بخش داشت.

وی گفت: با تلاش زیاد در این ۳۳ ماه گذشته توانستیم از باتلاق میدان مین بوروکراسی کشور عبور کرده و به نتایج خوبی دست یابیم، به طور معمول افتتاح طرح‌های عمرانی در کشور به نحوی است که ابتدا افتتاح می‌کنند و بعد از چند ماه طرح به بهره‌برداری می‌رسد.

صالحی ادامه داد: در این مدت راه آهن تلاش کرد که در ابتدا طرح‌های ریلی را به بهره‌برداری برساند و بعد از چند ماه آن را افتتاح رسمی کند.

مدیر عامل راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران بیان کرد: به عنوان مثال خط سه و چهار ریلی تهران - گرمسار در سال سال ۱۳۹۴ افتتاح شده بود، اما در دولت سیزدهم با صرف هزینه ۱۵ هزار میلیارد ریال قطار روی آن به حرکت درآمد و هنوز ۲۵ هزار میلیارد ریال دیگر نیاز است که این ۲ خط به بهره برداری کامل برسد.