تنظیمات
تصویر
مشخصات خبر
اندازه فونت :
چاپ خبر
شاخه : استان‌ها
لینک : econews.ir/5x3729233
شناسه : 3729233
تاریخ :
جایگاه نمازجمعه از بعد سیاسی و معنوی ویژه و برجسته است اقتصاد ایران: اردستان-امام جمعه اردستان گفت: جایگاه نمازجمعه از بعد سیاسی و معنوی، ویژه و برجسته است، در برخی مواقع در نمازجمعه مسائل و مشکلاتی که در اصطلاحاً در زیرپوست شهر می‌گذرد نیز مطرح می‌شود.

ﺑﻪ ﮔﺰارش ﺧﺒﺮﮔﺰاری اﻗﺘﺼﺎداﯾﺮان

به گزارش خبرنگار مهر، حجت الاسلام حسن دهشیری ظهر پنجشنبه در جمع خبرنگاران اظهار داشت: پنجم مرداد سالروز اقامه اولین نمازجمعه در تهران بعد از انقلاب اسلامی است که با حکم امام راحل، آیت الله طالقانی اقامه کرد و مورد توجه مردم قرار گرفت گرچه قبل از انقلاب نیز به صورت پراکنده در برخی مناطق نمازجمعه اقامه می‌شده است

وی افزود: در نمازجمعه‌هایی که قبل از انقلاب در برخی نقاط کشور برپا می‌شده جمعیت کمی حضور داشتند و نماز بیشتر همان جنبه عبادی خود را داشت اما بعد از انقلاب، امام راحل این نقص را برطرف کرد.

امام جمعه اردستان خاطرنشان کرد: امام راحل در بیانات خود تاکید بر این موضوع داشتند که مردم گمان نکنند نمازجمعه یک موضوع عادی است و یکی از عنایت‌های الهی بر جمهوری اسلامی ایران، اقامه نماز جمعه است.

دهشیری بیان کرد: نمازجمعه کارکردهای بسیاری دارد، در دوران هشت سال جنگ و دفاع مقدس، نمازجمعه نقش فراوانی در تبیین اوضاع و احوالی که در جبهه اتفاق می‌افتاد، داشت.

وی تصریح کرد: از محل اقامه نمازجمعه، برای اعزام داوطلبان و مردم به جبهه‌های جنگ اطلاع‌رسانی انجام می‌شد و به‌گونه ای بود که بعد از اقامه نماز، رزمندگان و داوطلبان برای حضور در جبهه‌ها اعزام می‌شدند.

امام جمعه اردستان ادامه داد: نیازهای رزمندگان در جبهه که در پشت جبهه‌ها توسط مردم تأمین می‌شد بخش مهمی از آن از طریق اطلاع‌رسانی از محل نمازجمعه برای مردم صورت می‌گرفت.

دهشیری تاکید کرد: از آنجایی که نمازجمعه اهمیت و نقش بسیاری در بیداری مردم و جلب کمک‌های مردمی برای رزمندگان و اعزام به جبهه‌ها داشته همواره از یک‌سو مورد توجه دشمنان و از سوی دیگر نیز مورد تهاجم قرار داشته است.

وی اضافه کرد: مردم در زمان‌های قدیم منتظر بودند تا در روز جمعه و از زبان خطیب جمعه اخبار دست‌اول دنیا و کشور همراه با تحلیل آن‌ها را بشنوند اما اکنون گستردگی رسانه‌ها تا حدودی موجب شده که اهمیت این موضوع کاهش یابد.

امام جمعه اردستان خاطرنشان کرد: بعد مهمی از نمازجمعه که گاهی اوقات مورد توجه قرار نمی‌گیرد، مسائل عقیدتی اخلاقی است که در خطبه اول مطرح می‌شود و این یک نماز عبادی سیاسی است و در صورتی که بعد عبادی نماز تقویت شود بعد سیاسی را نیز می‌تواند جهت‌دهی کند.

دهشیری یادآور شد: در اول هر دو خطبه نمازجمعه، دعوت به تقوای الهی به منزله یک تذکر صورت می‌گیرد، تذکراتی که در نمازجمعه داده می‌شود اگر مورد توجه قرار گیرد شاهد اوضاع بهتری خواهیم بود.

وی تاکید کرد: جایگاه نمازجمعه از بعد سیاسی و معنوی، ویژه و برجسته است، در برخی مواقع در نمازجمعه مسائل و مشکلاتی که در اصطلاحاً در زیرپوست شهر می‌گذرد نیز مطرح می‌شود.

امام جمعه اردستان گفت: امام جمعه باید در انجام وظیفه خود مصلحت الهی و جامعه را در نظر بگیرد و ما در شهرستان از نظرات و دیدگاه‌های مردم و رسانه‌ها که قابل طرح در نمازجمعه باشد، استقبال می‌کنیم.