تنظیمات
تصویر
مشخصات خبر
اندازه فونت :
چاپ خبر
شاخه : اقتصادی
لینک : econews.ir/5x3729168
شناسه : 3729168
تاریخ :
خرده گوشت گوسفندی هر کیلو ۳۰۰ هزار تومان اقتصاد ایران: بازار میدان امام حسین محل عرضه میوه، انواع گوشت و... با قیمت به نسبت مناسب‌تر است؛ به عنوان مثال هر کیلو گرم گوشت قرمز بین ۳۰۰ تا ۶۵۰ هزار تومان قیمت‌گذاری می‌شود.

ﺑﻪ ﮔﺰارش ﺧﺒﺮﮔﺰاری اﻗﺘﺼﺎداﯾﺮان

به گزارش خبرنگار مهر، کاهش قدرت خرید مردم سبب شده تا برخی مسؤولان دولتی در نهادهای متولی تغییر قیمت‌ها را به طور رسمی اعلام و ابلاغ نکنند. در چنین فضایی بعضی تولیدکنندگان مبادرت به افزایش نرخ محصولات تولیدی کرده‌اند.

در بازار لبنیات، برخی فرآورده‌های لبنی که جز اقلام پر تقاضا نیستند به دلیل قیمت بالا، از ابتدا سال تغییر قیمت‌ها را اعمال کردند. این تغییرات در چند مرحله انجام شد. به عنوان مثال، بسته پنیر یکی از برندها ابتدای سال گذشته ۶۵ هزار تومان شد. در ادامه این نرخ در تیر ماه تغییر کرده و به ۸۱ هزار تومان رسید. امسال نیز در ۳ ماهه نخست سال با تغییر قیمت جزئی به مبلغ ۸۴.۵۰۰ تومان عرضه شد؛ اما این عدد ثابت نمانده و محصولات جدید این برند با مبلغ ۹۱ هزار تومان به فروش می‌رسد.

از سوی دیگر، ماده اولیه محصولات لبنی شیر است. با وجود این که ماه گذشته نرخ شیر خام درب دامداری‌ها تعیین شد و از هر کیلو گرم ۱۵ هزار تومان به ۱۸ هزار تومان افزایش یافت اما همچنان ابلاغ نشده است. با این وجود تغییر قیمت در بخشی دیگر از فرآورده‌های لبنی رخ داده و دوم مرداد هر بطری شیر کم چرب از ۲۶ به ۲۷ و پر چرب از ۲۷ به ۲۹ هزار تومان افزایش یافت. حال پرسش این است که آیا با ابلاغ نرخ رسمی شیر خام قرار است این افزایش‌ها ادامه داشته باشد؟

در بازار حبوبات هم قیمت‌های جدید از حدود ۲ ماه قبل آرام آرام در محصولات بسته بندی اعمال شده در حالی که ارز ترجیحی واردات این محصول پرمصرف حذف نشده است. افزایش نجومی نرخ این محصولات مردم را به سوی خریدهای فله‌ای ترغیب کرده است. از سوی دیگر کاهش بازار تقاضا این اقلام سبب شده تا تولیدکنندگان ناچار به تخصیص مشوق باشد. برخی برندها به شرط خرید دو بسته از یک محصول، بسته دوم را با تخفیف ۵۰ درصدی به فروش می‌رسانند.

در بازار گوشت قرمز نیز در چند ماه اخیر وضعیت به نسبت با ثباتی داشته که این به معنی کاهش قیمت‌ها نیست. همچنان قیمت هر کیلو گرم گوشت گرم گوسفندی و گوساله بالا بوده که دولت سعی کرده با توزیع گوشت وارداتی یارانه دار بین ۳۱۵ تا ۴۵۰ هزار تومان اجازه ندهد این محصول پروتئینی از سفره مردم حذف شود.

در حال حاضر قیمت هر کیلو گرم گوشت گوسفندی بین ۵۰۰ تا ۹۳۰ هزار تومان و گوشت گوساله بین ۴۶۰ تا ۵۴۰ هزار تومان متغیر است. به گفته مدیرعامل اتحادیه دام سبک کشور، نرخ هر کیلو گرم گوسفند زنده بین ۳۰۰ تا ۳۲۰ هزار تومان بوده که نسبت به هفته گذشته افزایش قیمتی نداشته است؛ اما نرخ تغییر می‌کند زیرا قیمت جو در بازار حدود ۱,۰۰۰ تومان گران شده است.

دلیل افزایش قیمت جو در بازار هم به افزایش تعرفه واردات بر می‌گردد. بر اساس ابلاغیه افزایش تعرفه واردات جو، واردکنندگان مکلف شده‌اند مابه‌التفاوت این قیمت را از ابتدا سال بپردازند. این در حالی اعمال می‌شود که تعرفه واردات جو هفته گذشته تغییر کرد.

به طور قطع بازار دیگر کشش افزایش قیمت در حوزه گوشت قرمز را ندارد زیرا با توجه به سطح درآمد مردم خریداری هم در این بازار نیست.

خرده گوشت گوسفندی هر کیلو ۳۰۰ هزار تومان

بازار شهرستانی در میدان امام حسین محل عرضه میوه، سبزیجات، انواع گوشت و… با قیمت نسبتاً پایین‌تری است. به عنوان مثال اگر هر کیلو گرم گوشت گوسفندی در قصابی‌های سطح شهر بین ۶۸۰ تا ۹۳۰ هزار تومان در نوسان است این محصول پروتئینی را می‌توان از بازار شهرستانی بین ۳۰۰ تا ۶۵۰ هزار تومان خریداری کرد.

در ادامه قیمت برخی کالاهای اساسی می‌آید (تمام قیمت‌ها به هزار تومان و برای وزن‌های نوشته نشده یک کیلو گرم است).

قیمت کالاهای اساسی

کالای اساسی قیمت هفته جاری قیمت دو هفته گذشته
شقه، سردست و راسته گوسفند ۵۰۰-۷۲۰ ۷۳۰
گوشت گرم گوسفندی (وارداتی) ۳۱۶ ۳۱۶
گوشت منجمد گوسفند ۲۴۰-۴۵۰ ۲۴۰-۴۵۰
ران گوسفندی ۶۵۰-۹۲۰ ۹۳۰
ران گوساله ۴۶۰-۵۴۰ ۵۴۰
سردست گوساله ۴۴۰-۵۲۰ ۵۲۰
کله و پاچه ۶۰۰-۷۵۰ ۶۵۰-۷۵۰
راسته گوسفندی با قیمت دولتی ۳۱۰ -
خرده گوشت قرمز ۳۰۰ -
گوشت چرخ کرده مخلوط ۲۰۰-۴۷۰ ۲۷۵-۴۷۰
گوشت بوقلمون ۱۱۰ -
گوشت مرغ ۷۸-۸۹ ۷۸-۸۹
اسکلت مرغ ۱۰ -
سینه مرغ بدون کتف ۱۵۵ -
سینه مرغ با کتف ۱۳۸ -
ران مرغ بدون کمر ۷۸-۸۵ ۸۹.۸۰۰
ران مرغ با کمر ۶۸-۶۹ ۷۹.۸۰۰
گوشت چرخ کرده مرغ ۱۳۰ ۱۳۰
قزل آلا ۱۳۰-۱۷۰ ۱۴۹-۱۵۰
میگو پرورشی ۳۹۰-۴۵۰ ۳۹۰-۴۵۰
میگو دریایی ۵۰۰-۷۵۰ ۸۵۰
تخم مرغ دولتی (شانه ۳۰ عددی) ۶۹-۱۳۰ ۷۵-۱۳۰
پنیر سفید ۴۰۰ گرمی ۴۴.۴۰۰ ۴۴.۴۰۰
ماست ۹۰۰ گرمی ۴۱ ۴۱
کره ۵۰ گرمی ۱۷.۲۰۰ -
کره ۱۰۰ گرمی ۳۲.۷۰۰ -
خامه ۲۰۰ گرمی ۳۲-۳۶ ۳۲.۵۰۰
شیر بطری پر چرب ۲۹ ۲۷
شیر بطری کم چرب ۲۷ ۲۶
ماکارونی ۵۰۰ گرمی قطر ۱.۵ ۱۹ ۱۹
ماکارونی ۷۰۰ گرمی قطر ۱.۵ ۲۷ ۲۷
قند ۷۰۰ گرمی ۴۵.۹۰۰ ۴۵.۹۰۰
قند ۴۹ ۵۰
شکر ۴۹-۵۰ ۳۷.۴۰۰-۵۵
روغن نیمه جامد ۴ کیلویی ۲۶۱.۷۰۰ ۲۶۱.۷۰۰
روغن آفتابگردان ۱.۵ لیتری (سرخ کردنی) ۹۱.۹۰۰ ۹۱.۹۰۰
روغن آفتابگردان ۱.۵ لیتری (پخت و پز) ۸۱.۹۰۰ -
رب گوجه فرنگی ۵۹.۹۰۰ ۵۴.۹۵۰
برنج هاشمی ۱۲۰ ۱۲۰
برنج طارم ۱۰۰ ۱۰۰
برنج شمشیری و شیرودی ۸۰ ۸۰
تن ماهی ۱۵۰ گرمی ۷۹.۹۰۰ ۷۹.۹۰۰
لوبیا قرمز بسته بندی فروشگاهی (۹۰۰ گرم) ۱۸۵.۸۵۰ ۱۴۴.۹۰۰
لوبیا چیتی بسته بندی فروشگاهی (۹۰۰ گرم) ۱۸۳.۸۶۰ ۱۴۴.۹۰۰
عدس بسته بندی فروشگاهی (۹۰۰ گرم) ۱۴۹.۹۰۰-۱۵۴.۹۰۰ ۱۵۴.۹۰۰
لپه بسته بندی فروشگاهی (۹۰۰ گرم) ۱۱۹.۸۴۰ -
نخود بسته بندی فروشگاهی (۹۰۰ گرم) ۱۲۷.۹۰۰ ۱۰۸.۹۰۰

گفتنی است؛ حبوبات ۱۷ درصد، مرغ ۸ درصد و تخم مرغ ۱۳ درصد، غلات ۱۱ درصد، مواد پروتئینی ۶۵ درصد، قند ۸ درصد و شکر ۷ درصد ارزان‌تر در میادین و بازارهای میوه و تره بار به فروش می‌رسد.