تنظیمات
تصویر
مشخصات خبر
اندازه فونت :
چاپ خبر
شاخه : اقتصاد سلامت
لینک : econews.ir/5x3729095
شناسه : 3729095
تاریخ :
5 قدم برای راه اندازی و تجهیز کردن آزمایشگاه که باید بدانید! اقتصاد ایران: امروزه آزمایشگاه ها یکی از مهم ترین مراکز درمانی و تشخیص بیماری ها به شمار می آیند و به همین دلیل تجهیز کردن ان ها و استفاده از تجهیزات و وسایل مناسب و دقیق در آن ها از اهمیت بسزایی برخوردار است. در واقع آزمایشگاه ها مانند سایر مراکز درمانی به طراحی نیاز دارند و اگر در این خصوص به درستی انجام شوند، آنگاه می توان استفاده های بسیاری از این مکان داشت و آزمایشگاه به محیطی مناسب برای دانشجویان، شاغلین و متخصصان تبدیل خواهد شد تا آن ها بتوانند به صورت کامل فعالیت‌ های خود را انجام دهند.

ﺑﻪ ﮔﺰارش ﺧﺒﺮﮔﺰاری اﻗﺘﺼﺎداﯾﺮان

شایان ذکر می باشد که تجهیزات آزمایشگاهی شامل انواع ابزار و تجهیزات است که برای انجام آزمایش ‌ها، جمع‌ آوری داده ‌ها و اندازه ‌گیری‌ ها در محیط آزمایشگاهی استفاده می ‌شوند. برای راه اندازی و تجهیز یک آزمایشگاه جدید به یک سری دستگاه ها و تجهیزات آزمایشگاهی ضروری و اولیه نیاز داریم. در این مطلب نیز قصد داریم تا به بررسی 5 قدم برای راه اندازی و تجهیز کردن آزمایشگاه بپردازیم و اطلاعاتی را در این خصوص در اختیار شما عزیزان قرار دهیم. برای کسب اطلاعات بیشتر تا انتهای این مطلب با ما همراه باشید.

راه اندازی و تجهیز آزمایشگاه:

اگر به دنبال راه اندازی یک آزمایشگاه هستید یا می خواهید وسایل آزمایشگاه و سکوبندی آزمایشگاهی خود را تغییر دهید، به طور قطع به تجهیزات مخصوص آزمایشگاهی نیاز خواهید داشت. برخی از تجهیزات مناسب در آزمایشگاه ها شامل موارد زیر خواهد بود:

  • کالری‌ سنج ‌ها که در اندازه‌ گیری گرما و انرژی مورد استفاده قرار می گیرند

  • میکروسکوپ ‌ها برای مشاهده جزئیات ریز ساختارها و اشیاء میکروسکوپی

  • انواع ظروف آزمایشگاهی که در آن‌ ها به تست و اندازه‌ گیری مواد می ‌پردازند

  • مشعل‌ها برای تولید شعله ‌های حرارتی

  • بورت‌ ها که به تنظیم جریان هوا و گاز در آزمایشگاه کمک می‌ کنند

  • و بسیاری از ابزارهای دیگر

نکته حائز اهمیت این است که هدف اصلی این تجهیزات ایجاد شرایط مناسب برای انجام آزمایش ‌ها و انواع تست ‌ها در محیط آزمایشگاهی می باشد. استفاده از تجهیزات خاص آزمایشگاهی مانند موارد ذکر شده در فوق سبب جمع ‌آوری دقیق داده ‌ها و اطلاعات می گردد و در فرآیند تحقیقات علمی و تجزیه و تحلیل نتایج نقش مهمی را ایفا می کند.

5 قدم برای راه اندازی و تجهیز کردن آزمایشگاه

حال که در خصوص تجهیز کردن آزمایشگاه و وسایل مناسب برای آن اطلاعاتی را به دست آوردید، لازم است که 5 قدم برای راه اندازی و تجهیز کردن آزمایشگاه را خدمت شما عزیزان شرح دهیم. در این راستا برای راه اندازی آزمایشگاه به طراحی آزمایشگاه و وسایل آن نیاز است. سپس با مطالعه شرح آزمایش‌ ها، لیست دستگاه ‌ها و شیشه ‌آلات و متراژ مورد نیاز آزمایشگاه تخمین زده می شود. پس از آن لازم است که مکان آزمایشگاه را تعیین کنید. 

1) لیست کردن آزمایش های مورد نیاز

در این راستا برای مشخص کردن دستگاه ها، به لیست آزمایش ‌ها و تعداد دفعات آزمایش در روز، تعداد پرسنل مورد نیاز آزمایشگاه، نیاز است و بدین ترتیب می توان به فضای مورد نیاز رسید.

5 قدم برای راه اندازی و تجهیز کردن آزمایشگاه که باید بدانید!

2) انتخاب مکان مناسب برای آزمایشگاه

برای راه اندازی و تجهیز آزمایشگاه به یک مکان مناسب که بتوان وسایل آزمایشگاه را به درستی در آن قرار دارد نیاز داریم. پس از آن که در گام اول تعداد پرسنل آزمایشگاه مشخص شد، باید با استفاده از محاسبات خاص متراژ آزمایشگاه محاسبه شود و پس از آن مکان مناسب انتخاب گردد. از جمله نکاتی که باید بدانید به صورت زیر است:

  • به ازای هر پرسنل دست کم ۴ متر مربع فضا لازم است تا امکان آزمایش ‌ها فراهم شود.

  • در آزمایشگاهی که ۴ نفر مشغول به کار هستند یک اتاق با حداقل مساحت ۱۶ متری کفایت می‌کند.

از جمله موارد مهم دیگر که باید در آزمایشگاه در نظر گرفته شود، تهویه هوای مناسب و نورگیری مناسب خواهد بود. به دلیل کار حساس و مهم این قسمت باید حتماً شرایط کاری پرسنل مناسب باشد تا خطا به حداقل برسد.

3) سکوبندی در آزمایشگاه و میز بندی ان

یکی از مهم ترین و اساسی ترین مواردی که باید در طراحی و ساخت آزمایشگاه در نظر گرفته شود، سکوبندی آزمایشگاهی است که باید با دقت صورت گیرد تا بدین ترتیب بیشترین استفاده از فضا انجام شود. از جمله نکاتی که باید در خصوص سکو بندی بدانید، به صورت زیر است:

  • سکوبندی با کابینت ‌های معمول بسیار متفاوت است

  • سکوبندی دارای چهار چوب فولادی به صورت زیرساخت است و دارای رویه ضد اسید به همراه مواد دو جزئی ضد اسید است

  • لبه ‌های سکو دارای نبشی‌ های pvc برای جلوگیری از ریختن مواد اسیدی روی افراد است.

5 قدم برای راه اندازی و تجهیز کردن آزمایشگاه که باید بدانید!

سکوبندی در آزمایشگاه میکروبی و شیمی متفاوت است به دلیل آن که در آزمایشگاه شیمی برخی از بسته‌ های مواد شیمیایی باید دور از نور مستقیم قرار بگیرند و یا اینکه دما در اینجا از اهمیت بسزایی برخوردار است که باید به درستی رعایت گردد. در آزمایشگاه های شیمی نیاز است تا تعداد بیشتری کابینت، قفسه، کشو ثابت و متحرک و کمد قرار داده‌ شود تا بتوان آزمایش ها را به درستی انجام داد. همچنین متریال ساخت کمدها و کابینت ها نیز از اهمیت بسزایی برخوردار می باشد به دلیل آن که:

  • اگر مواد شیمیایی امکان تبخیر یا تصعید داشته ‌باشند، بخارات از کمدها خارج نشود

  • مقاومت کمدها به قدری بالا باشد که در اثر ماندگاری مواد شیمیایی دچار خوردگی، زنگ زدگی و به طور کلی تخریب نشوند.

همچنین شایان ذکر است که در آزمایشگاه‌ های میکروبی نیاز کمتری به انواع کمدها و قفسه ‌ها خواهد بود و بیشتر باید امکانات و شرایط مناسب برای تمیز نگه داشته شدن محیط و جلوگیری از پخش آلودگی ‌ها فراهم گردد.

4) دستگاه ها و شیشه های مورد نیاز برای آزمایشگاه

پس از قدم اول؛ به این نتیجه می رسیم که چه دستگاه هایی و چه شیشه هایی برای آزمایشگاه نیاز است. با برخورداری و در دست داشتن لیست دستگاه‌ ها، می توان آن ها را به راحتی خریداری کرد. منتها برای خرید دستگاه ها باید لیست را به بهترین شرکت ها ارسال کنید و از هر کدام لیست قیمت تهیه کنید و به صورت ترکیبی از چند شرکت خرید کنید تا اگر کیفیت یکی از شرکت ‌ها پایین بود به صورت کامل متضرر نشوید.

5) راه اندازی و دستور العمل ‌های آزمایش

فراهم کردن دستگاه‌ های با کیفیت و وسایل مورد نیاز از اهمیت بسزایی برخوردار است که بدون دستور العمل اجرای مناسب و بدون آموزش، ناکارآمد خواهد بود.

سخن پایانی:

در این مطلب سعی کردیم تا به بررسی 5 قدم برای راه اندازی و تجهیز کردن آزمایشگاه بپردازیم. برای کسب اطلاعات بیشتر با ما در تک نوع خاورمیانه در ارتباط باشید و با کارشناسان ما در این خصوص مشورت فرمایید.