تنظیمات
تصویر
مشخصات خبر
اندازه فونت :
چاپ خبر
شاخه : خودرو
لینک : econews.ir/5x3729023
شناسه : 3729023
تاریخ :
مردم به جای خودرو های گران‌ قیمت نو، ماشین های دست دوم میخرند اقتصاد ایران: عصر خودرو- قیمت متوسط یک خودروی جدید در آمریکا نزدیک به ۵۰.۰۰۰ دلار است که خریداران را به بازار خودرو های دست دوم سوق می‌دهد.

ﺑﻪ ﮔﺰارش ﺧﺒﺮﮔﺰاری اﻗﺘﺼﺎداﯾﺮان

به گزارش پایگاه خبری «عصر خودرو»، جای تعجب نیست که این موضوع باعث افزایش شدید قیمت خودرو های دست دوم شده است و  این فقط بخش خودروهای کم‌ کارکرد نیست که قیمت هایشان سر به فلک کشیده است. خودرو های قدیمی دست دوم نیز بسیار گران هستند.

بر اساس مطالعه اخیر مجله iSeeCars، قیمت متوسط یک خودروی 10 ساله اکنون 12.194 دلار آمریکا است. در سال 2014 این قیمت 7.583 دلار بود که تفاوتی 60 درصدی را نشان می‌دهد.
این افزایش با سهم بازار بالاتر خودرو های دست دوم قدیمی‌ تر همخوانی دارد که در حال حاضر 22.7 درصد است. به طور خلاصه، تعداد بیشتری از مردم نسبت به گذشته خودرو های قدیمی‌ می‌خرند و برای به دست آوردن آن‌ ها هزینه بیشتری می‌پردازند.

همانطور که احتمالاً حدس می‌زنید، این تغییرات با همه‌گیری کووید19 آغاز شد. سهم بازار در ابتدای سال 2020 حدود 15.1 درصد و قیمت متوسط فروش 9.135 دلار بود. تا سال 2022 سهم بازار به 19.2 درصد افزایش یافت و قیمت به 12,549 دلار رسید.

کارل براور، تحلیلگر اجرایی iSeeCars، گفت: "روند قیمت خودرو ها نمایانگر موجی غیرقابل اجتناب است. وقتی قیمت خودرو های جدید و کم‌ کارکرد افزایش می‌یابد، همانطور که در چهار سال گذشته اتفاق افتاده است، تأثیر این موج افزایش قیمت بر خودرو های قدیمی‌ و حتی خودرو هایی که بیش از یک دهه پیش تولید شده‌اند، غیرقابل توقف است."

اینجاست که اوضاع جالب می‌شود. محبوبیت کراس‌اور ها غیرقابل انکار است، اما مطالعات نشان می‌دهند که تعداد زیادی از خودرو های دست دوم فروخته شده در 10 سال گذشته را سدان ها و هاچ‌بک ها تشکیل می‌دهند. این مطالعات نشان داده که سدان‌ ها، هاچ‌بک‌ ها و واگن‌ ها بسیار محبوب هستند.
در صدر این لیست، هیوندا سوناتا قرار دارد که افزایش سهم بازار چشمگیری را در میان خودروهای 10 ساله یا قدیمی‌تر ثبت کرده است.
سوبارو لگسی، ایمپرزا و واگن ایمپرزا نیز در پنج خودروی برتر به همراه مرسدس بنز کلاس C قرار دارند.
برخلاف ادعای برخی خودروسازان، به نظر می‌رسد که هنوز تعداد زیادی از خریداران به کراس‌اور های بزرگ علاقه ندارند.

کارل براور گفت: "اگرچه کراس‌اور ها در میان خریداران خودروهای جدید به اندازه ماشین های کوچک محبوب نیستند اما سدان‌ ها، واگن‌ ها و هاچ‌بک‌ های قدیمی‌تر در بازار خودرو های دست دوم سهم بیشتری به دست می‌آورند. قیمت پایین‌تر، هزینه نگهداری کمتر و مصرف سوخت بهینه‌تر آن‌ها را به جایگزین‌ های عالی برای پیکاپ ها و کراس‌اور های بزرگ‌ که هزینه بیشتری برای خرید، سوخت و بیمه دارند، تبدیل می‌کند."