تنظیمات
تصویر
مشخصات خبر
اندازه فونت :
چاپ خبر
شاخه : اقتصاد سلامت
لینک : econews.ir/5x3728834
شناسه : 3728834
تاریخ :
رابطه متقابل افسردگی با چاقی/پرخوری برای سرکوب احساسات و هیجانات اقتصاد ایران: روانپزشک و درمانگر پرخوری از رابطه متقابل افسردگی با چاقی خبر داد گفت: افراد از غذا برای سرکوب هیجان و بهبود خلق و خو استفاده می کنند که ارتباط مشکل سازی بین انسان و غذا ایجاد میکند.

ﺑﻪ ﮔﺰارش ﺧﺒﺮﮔﺰاری اﻗﺘﺼﺎداﯾﺮان

به گزارش خبرنگار مهر، مستانه تابش مشاوره تغذیه گفت: آمار چاقی اطفال طبق گزارش سال ۲۰۲۲ ،۳۹۰ تا ۴۰۰ میلیون کودک و نوجوان اضافه وزن و ۱۶۰ میلیون دارای چاقی هستند که کرونا به شدت تأثیر بر روی افزایش این آمار تأثیر گذاشت به دلیل اینکه دسترسی زیاد به کالری مازاد بسیار راحت شده.

وی افزود: در ایران ۱۵ تا ۱۸ درصد اضافه وزن و و ۱۰ تا ۱۲ درصد چاقی در کودکان است. همچنین چاقی در چاقی بزرگسالان طبق آمار در سال ۱۴۰۱ ۵۶ درصد جمعیت دچار درجاتی از اضافه وزن همراه با بیماری هستند

تابش با اشاره به اینکه فردی که برای جراحی مراجعه می‌کند از رژیم خسته شده است گفت: جراحی عامل استرس و کسی برای جراحی مراجعه می‌کند یعنی آخرین اقدامش برای درمان است در صورتی که جراحی نیاز به یک سری تغییرات در سبک زندگی دارد و این تغییرات است که بعد از جراحی نتیجه می‌دهد.

مشاور تغذیه با بیان اینکه بعد از جراحی بدن نیاز به پروتئین دارد گفت: برای پروتئین هیچ جایگزینی نیست و باید مصرف شود جراحی چاقی تغییراتی در دستگاه گوارش ایجاد می‌کند که بعد از جراحی به پروتئین نیاز دارد و افرادی که بعد از جراحی پروتئین بیشتر مصرف می‌کنند میزان افرایش وزنشان در سال‌های آینده کمتر بوده است.

وی افزود: نمی‌توان گفت آدم چاق صرفاً تنبل و پرخور است زیرا ژن‌ها و هورمون‌های مختلفی هستند که در چاقی دخیل است، چاقی ناحیه میان تنه یا شکمی از چاقی عمومی خطرناک‌تر است که تغذیه، خواب، مدیرت استرس، فعالیت‌های بدنی و ورزش می‌تواند بسیار تأثیر گذار باشد و به ما کمک می‌کند تا حد بسیار خوبی دچار اضافی وزن بسیار نشویم.

در ادامه مجتبی کریمی روانپزشک و درمانگر پرخوری و بی اشتهایی گفت: غربال قبل از جراحی برای کسانی که نیاز ندارند با نیاز دارند انجام می‌شود و مشکلاتی که ممکنه رخ دهد را درمان می‌کنیم.

وی افزود: انسان‌ها غذا را برای انرژی و سوخت بدن استفاده می‌کنند، در بساری از موارد افرادی که دچار استرس یا اضطراب شده‌اند ممکنه از غذا برای سرکوب هیجان و بهبود خلق و خو استفاده کنند که ارتباط مشکل سازی بین انسان و غذا ایجاد می‌شود.

کریمی بیان کرد: بهتر است برای کنترل و سرکوب احساسات و هیجانات از روش‌های دیگری مانند کتاب خواندن، موسیقی گوش کردن و.. استفاده کرد زیرا عادت به پرخوری هیجانی باعث چاقی می‌شود.

وی در خصوص رابطه متقابل بین افسردگی و چاقی گفت: از لحاظ اجتماعی چاق‌ها کم تحرک و کم‌تر بیرون می‌روند و ترس و اضطراب به دلیل شکل ظاهر و چاقی دارند که مشکل افزون می‌کند هورمون کورتیزول باعث افزایش استرس و افسردگی می‌شود که به شکل پرخوری و پرخوابی خودش را نشان می‌دهد که باعث افزایش وزن می‌شود.

کریمی بیان کرد: با ویزیت‌های دوره‌ای مرتب قبل و بعد از جراحی بررسی می‌کنیم و مشکلات روانی و افسردگی و اضطراب را پیشگیری و درمان می‌کنیم..