تنظیمات
تصویر
مشخصات خبر
اندازه فونت :
چاپ خبر
شاخه : اقتصاد سلامت
لینک : econews.ir/5x3728793
شناسه : 3728793
تاریخ :
عفونت سالمونلا چگونه درمان می‌شود؟ اقتصاد ایران: تابستان که دمای هوا بالا می‌رود، تعداد بیماری‌های ناشی از باکتری‌ها نیز زیاد می‌شود و یکی از این باکتری‌های شایع سالمونلاست. خیلی از غذاهایی که باکتری سالمونلا آنها را دوست دارد، خام و نپخته‌اند. مثلاً ناگت مرغ یکی از غذاهایی است که ممکن است سالمونلا داشته باشد؛ چون خیلی وقت‌ها مرغ آن کامل پخته نمی‌شود. تخم‌مرغ خام و شیر غیرپاستوریزه نیز نمونه‌های دیگری هستند.

ﺑﻪ ﮔﺰارش ﺧﺒﺮﮔﺰاری اﻗﺘﺼﺎداﯾﺮان

به گزارش سلامت نیوز به نقل از تبیان، باکتری سالمونلا می‌تواند از راه مواد غذایی به بدن منتقل شده و بیماری به نام ﺳﺎﻟﻣوﻧﻟوز ایجاد کند که نوعی مسمومیت غذایی است. خوب است بدانید سالمونلا از هر نوع مسمومیت غذایی دیگری کشنده‌تر است. سالمونلا نه‌تنها سبب عوارض خطرناکی می‌شود؛ بلکه به روش‌های عجیبی ایجاد عفونت می‌کند.

تابستان که دمای هوا بالا می‌رود، تعداد بیماری‌های ناشی از باکتری‌ها نیز زیاد می‌شود و یکی از این باکتری‌های شایع سالمونلاست. خیلی از غذاهایی که باکتری سالمونلا آنها را دوست دارد، خام و نپخته‌اند. مثلاً ناگت مرغ یکی از غذاهایی است که ممکن است سالمونلا داشته باشد؛ چون خیلی وقت‌ها مرغ آن کامل پخته نمی‌شود. تخم‌مرغ خام و شیر غیرپاستوریزه نیز نمونه‌های دیگری هستند.

طی روزهای گرم سال، بهداشت غذا و آشپزخانه بسیار مهم است.
سالمونلا در دمای بالا به‌سرعت تکثیر می‌شود؛ بنابراین لازم است غذاهای حیوانی و فاسدشدنی وقتی که هوا خیلی گرم است به‌خوبی و به‌اندازه کافی سرد نگه داشته شوند. وقتی در یک روز گرم در فضای باز مرغ یا گوشت را گریل می‌کنید باید توصیه‌های بهداشتی را کاملاً به کار ببرید. مثلاً پاتوژن‌هایی مانند سالمونلا می‌توانند از گوشت خام به سالاد به‌راحتی منتقل شوند. ضمناً در پیک‌نیک و باربیکیو معمولاً غذاها به‌اندازه کافی سرد نگه داشته نمی‌شوند.
همچنین ممکن است با دست‌زدن به غذای آلوده و سپس دست‌زدن به دهانتان، باکتری‌ها را به بدنتان وارد کنید.
خیلی از غذاهایی که باکتری سالمونلا آنها را دوست دارد، خام و نپخته‌اند. مثلاً ناگت مرغ یکی از غذاهایی است که ممکن است سالمونلا داشته باشد؛ چون خیلی وقت‌ها مرغ آن کامل پخته نمی‌شود. تخم‌مرغ خام و شیر غیرپاستوریزه نیز نمونه‌های دیگری هستند


علائم سالمونلا


بیشتر اوقات عفونت سالمونلا موجب گاستروانتریت می‌شود که معمولاً با شکم‌درد و گرفتگی‌های شکم و اسهال همراه است. این علائم می‌توانند در عرض ۶ ساعت بعد از واردشدن باکتری‌ها به بدن شروع شوند. این علائم معمولاً خودبه‌خود در عرض دو تا سه روز برطرف خواهند شد. برخی از افراد علائم خفیفی دارند که چندان آزاردهنده نیست.
اما گاهی علائم جدی‌ترند، مثلاً شکم‌درد شدید، اسهال خونی یا تب بالای بدون دلیل و خستگی زیاد. این علائم هشداردهنده بوده و باید زودتر به پزشک مراجعه کنید. در بعضی موارد بیمار باید در بیمارستان بستری شود. بچه‌ها، سالمندان و کسانی که سیستم ایمنی ضعیفی دارند بیشتر ممکن است دچار عفونت‌های جدی‌تر شوند.

عفونت سالمونلا چگونه درمان می‌شود؟


همان‌طور که گفتیم بیشتر افراد بدون نیاز به درمان خوب می‌شوند. جایگزین‌کردن مایعات ازدست‌رفته بدن با نوشیدن مرتب آب و مایعات و نوشیدنی‌های الکترولیت‌دار به پیشگیری از دهیدراته شدن بدن کمک می‌کند. در موارد زیر باید با پزشک تماس بگیرید:
. اسهال و تب بالای ۳۸.۸ درجه سانتیگراد
. اسهالی که بعد از سه روز بهتر نشده
. خون در مدفوع
. استفراغ شدیدی که اجازه نمی‌دهد مایعات در بدن بمانند
درمان عفونت سالمونلا با دارو یک پارادوکس ناخوشایند دارد. اگر پزشکان تصمیم بگیرند آنتی‌بیوتیک تجویز کنند، ممکن است زمان بیشتری طول بکشد تا این ارگانیسم‌های بیماری‌زا از بدنش پاک‌سازی شوند (نسبت به اینکه هرگز دارودرمانی نشود)؛ بنابراین این فرد ممکن است طی این مدت‌زمان با عدم رعایت بهداشت، رابطه جنسی یا کارکردن به‌عنوان پیشخدمت رستوران، این باکتری را به دیگران انتقال بدهد؛ شرایط سختی است!

برای پیشگیری از عفونت سالمونلا چه باید بکنید؟


. تخته برش و یا ظروفی را که با مواد غذایی خام در تماس بوده‌اند (گوشت و سبزی و میوه) با آب گرم و صابون خوب بشویید. در صورت امکان از تخته برش‌های جداگانه برای سبزیجات و گوشت و مرغ و ماهی استفاده کنید.
. غذاهای فاسدشدنی را در یخچال یا فریزر نگهداری کنید. غذای باقیمانده از سفره می‌تواند در عرض دو ساعت بیرون از یخچال به سالمونلا آلوده شود.
. همیشه قبل از تهیه غذا دست‌ها را با آب و صابون بشویید.
. میوه‌ها را قبل از پوست‌گرفتن و برش‌زدن خوب بشویید.
. اجازه ندهید کودکان به حیواناتی مثل لاک‌پشت و قورباغه و مرغ و اردک دست بزنند و اگر دست زدند باید زودتر دست‌ها را با ضدعفونی‌کننده تمیز کنند.
. افراد سالمند و کسانی که سیستم ایمنی ضعیفی دارند باید بهداشت مواد غذایی را بیشتر رعایت کنند.