تنظیمات
تصویر
مشخصات خبر
اندازه فونت :
چاپ خبر
شاخه : استان‌ها
لینک : econews.ir/5x3728680
شناسه : 3728680
تاریخ :
باشماق آماده تردد زائران اربعین حسینی/پیش بینی تردد ۵۰۰ هزار زائر اقتصاد ایران: سنندج_ امسال برای سومین سال پیاپی مرز باشماق کردستان مهیای تردد زائران اربعین حسینی است و کردستانی‌ها این روزها آماده استقبال از زائران کربلا هستند.

ﺑﻪ ﮔﺰارش ﺧﺒﺮﮔﺰاری اﻗﺘﺼﺎداﯾﺮان

خبرگزاری مهر - گروه استان‌ها: شاید تا سه سال قبل مرز باشماق فقط برای واردات و صادرات کالا شناخته شده بود اما به برکت دولت سیزدهم سه سالی است که این مرز مسیر تردد زائران اربعین حسینی قرار گرفته است.

در دو سال گذشته مردم استان کردستان به دلیل ارادت به امام حسین (ع) با برپایی موکب‌های اربعین حسینی، در مرز باشماق و یا در داخل اقلیم کردستان عراق سعی در پذیرایی از زائران را داشتند تا بتوانند ارادت خود را به ابا عبدالله الحسین نشان دهند.

امسال نیز برای سومین سال پیاپی کردستان میزبان زائران اربعین حسینی خواهد بود تا از مرز باشماق که در شهر خوش آب و هوای مرزی مریوان قرار دارد، شاهد تردد زائران کربلا باشد.

علیرغم نوپا بودن کردستان در پذیرایی از زوار و استقبال زائران اما تمامی تلاش‌ها براین بود تا همه ارگان‌ها و نهادها دست به دست هم دهند و بتوانند میزبان خوبی برای زائران اربعین از اقصی نقاط کشور باشند.

برپایی موکب‌های پذیرایی، استقرار مکان‌های استراحت، برپایی نمازخانه‌ها، برپایی چادرهای هلال احمر، حضور اکیپ‌های پزشکی، تأمین آب آشامیدنی و غیره همه مسؤولان را بر آن داشت تا هرکدام نقشی در این روزهای معنوی ایفا کنند.

تردد ۱۵۸ هزار زائر از مرز باشماق به کربلا در سال گذشته

معاون سیاسی، امنیتی و امور اجتماعی استاندار کردستان در خصوص برنامه‌ریزی برای اربعین امسال اظهار کرد: در سال گذشته ۱۵۸ هزار نفر زائر مرز باشماق مریوان را برای رفتن به کربلای معلی انتخاب کردند و امسال نیز پیش‌بینی شده که حداقل ۵۰۰ هزار نفر از این مرز تردد کنند.

مهدی رمضانی با بیان اینکه سال گذشته برای ۳۰۰ هزار نفر، ٤۵۰ میلیون لیتر سوخت گازوئیل سفارش داده شد، تصریح کرد: اگر وزارت نفت در تأمین این مقدار سوخت به نتیجه نرسید می‌توانیم با ابتکار عمل، نذر سوخت انجام دهیم و تا حد زیادی این مسئله را رفع کنیم.

وی خاطرنشان کرد: راهپیمایی اربعین بزرگترین گردهمایی عقیدتی و سیاسی دنیاست چرا که امروز بیش از ۳۰ میلیون زائر اباعبدالله الحسین (ع) آگاهانه و هوشیارانه به سمت حرم مطهر امام حسین (ع) رهسپار می‌شوند.

رمضانی با تاکید اینکه اعتبار اربعین در شهرداری‌ها نباید صرف پروژه‌های مانده شهرداری شود، تصریح کرد: اربعین از ابعاد مختلف اعم از بعد اقتصادی، اجتماعی و سیاسی برای استان برکاتی به دنبال داشت و رسانه‌ها در حفظ و تبیین ظرفیت‌ها نقش مؤثری دارد.

تخصیص ۲۰۰ میلیارد تومان اعتبار به شهرداری‌ها از محل اربعین

معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار کردستان نیز بیان کرد: سال گذشته از محل اعتبارات اربعین ۹۰ میلیارد تومان در اختیار شهرداری‌ها قرار گرفت که امسال این رقم به ۲۰۰ میلیارد تومان رسیده است.

کیومرث حبیبی با بیان اینکه انتظار می‌رود شهرداری‌ها این اعتبارات را برای پروژه‌های اولویت‌دار با کیفیت بالا صرف کنند، افزود: نحوه هزینه‌کرد این میزان اعتبار به صورت کامل توسط دیوان محاسبات نظارت می‌شود و در صورت عدم رضایت، برگشت داده خواهد شد.

باشماق آماده تردد زائران اربعین حسینی/پیش بینی تردد ۵۰۰ هزار زائر

ثبت‌نام هزار زائر اربعین کردستانی در سامانه سماح

مدیرکل حج و زیارت کردستان نیز با اشاره به اینکه از ابتدای آغاز ثبت نام زائران اربعین (۱۷ تیر) تاکنون هزار نفر زائر از استان با ثبت نام در سامانه سماح، مرز باشماق را به عنوان مرز ورودی و خروجی انتخاب کرده اند، اظهار کرد: ثبت نام در سامانه سماح یکی از الزامات زائران اربعین حسینی است و متقاضیان باید با مراجعه به سامانه samah.haj.ir و دریافت کد رهگیری ثبت نام خود را قطعی کنند.

کاوه شیرزادی با تاکید بر اینکه شرط خروج از مرز ثبت نام در سامانه و داشتن کد رهگیری است، افزود: متقاضیان زیارت اربعین باید در مراحل ثبت نام نسبت به پرداخت هزینه بیمه یک ماهه خود نیز اقدام کنند.

وی همچنین به نحوه تخصیص ارز به زائران اشاره کرد و افزود: افرادی که ثبت نام خود را قطعی کرده اند با همراه داشتن کد رهگیری از هفتم مرداد ماه می‌توانند به بانک‌های عامل مراجعه و ارز خود را که ۲۰۰ هزار دینار عراقی برای هر زائر است، دریافت کنند.

بیمارستان سیار ۵۰ تختخوابی در ایام اربعین به زائران خدمات ارائه می‌دهد

رئیس دانشگاه علوم پزشکی کردستان نیز در خصوص اقدامات انجام شده در راستای اربعین حسینی گفت: بیمارستان سیار ۵۰ تختخوابی، ایام اربعین در مرز باشماق مریوان، آماده خدمت رسانی به زائران حسینی است.

فریدون عبدالملکی اظهار کرد: این بیمارستان با امکانات پذیرش، اورژانس، آزمایشگاه، داروخانه رادیولوژی و بخش‌های تحت نظر خانم و آقا با مدیریت استاندارد و کادر درمانی مجهز و مجرب در مرز باشماق آماده خدمت رسانی به عاشقان و زائرین اربعین است.

وی با تاکید بر آمادگی ۱۶ بیمارستان اصلی دانشگاهی در استان و شهر مریوان و ارائه خدمات به زائرین حسینی، افزود: دستورالعمل درمانی اربعین به تمامی مراکز درمانی برای آمادگی کامل، پذیرش و درمان بی قید و شرط بیماران و مصدومان احتمالی با دادن خدمات کامل درمانی و پاراکلینکی به زائرین اربعین ارسال خواهد شد.

باشماق آماده تردد زائران اربعین حسینی/پیش بینی تردد ۵۰۰ هزار زائر

رئیس کمیته بهداشت و درمان اربعین حسینی (ع) در کردستان خاطرنشان کرد: استفاده حداکثری از اتاق عمل و سایر بخش‌ها، دسترسی زائرین به خدمات آزمایشات و تصویربرداری اورژانسی در همه ساعات شبانه روز و تعامل و هماهنگی بین بیمارستان‌ها در پذیرش بیماران اعزامی از دیگر اقدامات درمانی بیمارستانی در این ایام معنوی است.

فعالیت داروخانه بیمارستان ۵۰ تختخوابی سیار در مرز باشماق با پیش بینی و تجهیز داروهای مورد نیاز با امکان پذیرش نسخه الکترونیکی، رزرو خون با پیش بینی ۱۰ روزه و هماهنگی با سازمان انتقال خون، آمادگی برای توزیع واحد خون به موقع در شهر مریوان، مدیریت بهداشت محیط با برنامه ریزی مناسب اقدام به آموزش، نظارت و کنترل کیفی و ارزیابی خطر و مداخله برای بهبود وضعیت تأمین آب شرب بهداشت مواد غذایی بهداشت محل اسکان، بهداشت سرویس‌های بهداشتی جمع آوری و دفع فاضلاب و پسماند کنترل ناقلین بیماری‌ها گند زدایی و سمپاشی از دیگر موارد مطرح شده توسط رئیس دانشگاه علوم پزشکی کردستان بود که در استان برای ایام اربعین پیش بینی شده است.

اجرای ۱۶ پروژه آماده سازی محورهای تردد زائران اربعین در کردستان

مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای کردستان نیز از اجرای ۱۶ پروژه به منظور آماده سازی محورهای تردد زوار اربعین در استان با اعتبار سه هزار و ۴۰۰ میلیارد ریال خبر داد و یادآور شد: کردستان برای سومین سال متولی پذیرای زوار اربعین خواهد بود و سازمان راهداری برای امسال پیش بینی کرده است چهار درصد از زوار از طریق مرز باشماق مریوان تردد داشته باشند.

وی با بیان اینکه در همین راستا اداره راهداری در کمیته زیرساخت، چند وظیفه را برعهده دارد که بخشی از آن روکش و لکه گیری مسیرهای تردد زوار است، گفت: در حوزه زیرساخت قرارداد ۱۶ پروژه با طول ۱۴۷ کیلومتر و اعتبار سه هزار و ۴۰۰ میلیاردریال بسته شده است.

مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای کردستان اضافه کرد: این پروژه‌ها در قالب پروژه‌های بهسازی، روکش و لکه گیری محورهای تردد زوار بوده که تاکنون عملیات اجرای ۳۰ کیلومتر آن به اتمام رسیده است.

باشماق آماده تردد زائران اربعین حسینی/پیش بینی تردد ۵۰۰ هزار زائر

وی به هدف گذاری ۳۰ کیلومتر روکش و ۴۰ کیلومتر لکه گیری برای مسیر سنندج - مریوان و مرز باشماق امسال اشاره کرد و ادامه داد: در حال حاضر کارگاه‌های راهسازی در مسیرهای منتهی به دیگر مرزهای کشور نیز فعال است.

رئیس کمیته اسکان و تغذیه ستاد اربعین کردستان نیز از برپایی ۶۸ موکب اربعین حسینی کردستان در داخل و خارج کشور خبر داد و اظهار کرد: براساس آخرین برنامه ریزی انجام شده قرار است در سنندج ۱۳ موکب، مریوان ۲۶ موکب، سروآباد ۲ موکب، بیجار ۶ موکب، قروه هفت موکب، دهگلان یک موکب، سقز ۲ موکب، کامیاران چهار موکب، دیواندره ۲ موکب، و یک موکب در سلیمانیه اقلیم کردستان عراق و چهار موکب از استان هم در کربلا برپا شود.

گرچه مرز باشماق همچون سایر مرزهای کشور که سالهای سال محل تردد زائران اربعین حسینی بوده شناخته شده نیست اما در این ایام سال که هوا گرم و طاقت فرسا است انتخاب مرز باشماق توسط زائران به دلیل طبیعت چشم نواز و آب و هوای دلنشین می‌تواند اربعینی به یاد ماندهی را برای زائران به ارمغان آورد.