تنظیمات
تصویر
مشخصات خبر
اندازه فونت :
چاپ خبر
شاخه : استان‌ها
لینک : econews.ir/5x3728447
شناسه : 3728447
تاریخ :
۵۱ درصد طلای کشور در کردستان تولید می‌شود اقتصاد ایران: سنندج_استاندار کردستان گفت: ۵۱ درصد طلای کشور در کردستان تولید می‌شود و در عملیات پایشی که در دولت سیزدهم انجام شد توانستیم ۸ برابر ذخایر قطعی موجود، ذخایر جدید در کردستان کشف کنیم.

ﺑﻪ ﮔﺰارش ﺧﺒﺮﮔﺰاری اﻗﺘﺼﺎداﯾﺮان

به گزارش خبرنگار مهر، اسماعیل زارعی کوشا پیش از ظهر چهارشنبه در مراسم افتتاحیه هفتاد و دومین اجلاس رسمی مجمع مشورتی رؤسای شوراها اسلامی مراکز استان‌های کشور که در مجتمع فرهنگی شهرداری سنندج برگزار شد، ابراز امیدواری کرد این مجمع که در شهر فرهنگ و هنر سنندج به تمام اهداف مد نظر دست یابد.

استاندار کردستان اظهار کرد: نقش پذیری شوراهای اسلامی در همه شئون مدیریت شهری تأثیر خوبی در زمینه‌ها مختلف داشته و امیدواریم به نقطه و شرایطی برسیم که شوراها به معنای واقعی نماینده مردم و شورای اسلامی شهر باشند.

زارعی کوشا با بیان اینکه در این چند دوره مسیر؛ مسیر قابل رشد بوده و کارهای خوبی انجام شده است، گفت: مسیر طی شده شوراهای اسلامی شهر مسیر رو به پختگی و نهادینه شدن نقش مردم در حکمرانی شهری است که باید در راستای تقویت هرچه بیشتر آن گام برداشت.

وی با اشاره به اینکه شوراهای اسلامی هم مانند دیگر بخش‌ها در کنار نقاط مثبت قطعاً نقاط ضعفی هم دارند که باید زمینه رفع آنها در دوره‌های بعد فراهم شود، گفت: همه ما قبول داریم به واسطه پاره‌ای از عملکردها در برخی شوراها و دوره‌ها به پیکره شوراها که ریشه در قانون اساسی دارد لطمه وارد شده و این مهم را نباید نادیده بگیریم.

وی افزود: معتقدیم باید فیلتر علمی برای نامزد شدن در انتخابات شوراها گذاشته شود تا این فضا در اختیار کسانی قرار گیرد که ضمن دارا بودن تخصص کافی آشنایی کامل درباره رسالت و وظایفی که براساس قانون به عهده دارند، داشته باشند.

استاندار کردستان با بیان اینکه بسیاری از وعده‌های نامزدها در دوران تبلیغات انتخاباتی شوراها بعضاً هیچ سنخیتی با وظایف شوراها ندارد، گفت: متأسفانه این وعده‌ها به نوعی مطالبه مردمی از حاکمیت می‌شود و وقتی این وعده‌ها تحقق پیدا نمی‌کند نگاه و ذهنیت مردم نسبت به مجموعه حاکمیت را تضعیف می‌کند.

روند برگزاری انتخابات شوراها در دوره‌های بعدی باید به روز شوند

زارعی کوشا با تاکید براینکه نیاز به مکانیزم به روز در روند برگزاری انتخابات شوراها در دوره‌های آینده داریم، گفت: نوآوری و بروزرسانی در روند اجرای انتخابات شوراها با توجه به اینکه در انتخابات شوراهای اسلامی تعداد زیادی نامزد می‌شوند موجب می‌شود کمترین اشکال و اشتباه را داشته باشیم.

وی تصریح کرد: صیانت از این کیان و نهاد بسیار مقدس و مردمی شوراهای اسلامی از وظایف مهمی است که باید برای آن تدبیرات لازم اندیشیده شود.

استاندار کردستان افزود: امیدواریم این مسیر رو به رشد که خروجی آن تحقق آرمان مدیریت شهری در کشور است به جایی برسد که همه دستگاه‌های خدمات‌رسان به نوعی پاسخگو به نمایندگان مردم در مدیریت شهر باشند.

زارعی‌کوشا در ادامه تصریح کرد: استان کردستان یکی از اصلی‌ترین و قدیمی‌ترین زیستگاه‌های ایرانیان است و به نوعی کردها یک ریشه ۱۰۰ درصد ایرانی دارند و هیچ مناقشه‌ای نیست که همه کردها در هر جای جهان هستند ایرانی هستند.

وی تصریح کرد: این منطقه در طول تاریخ شاهد اتفاقات زیادی بوده و همواره این مردم مردمان به شدت وفادار مرزدارو غیرتمند بوده‌اند که در برابر هجمه‌های دشمنان در دوران جنگ تحمیلی شجاعانه ایستادند.

آگاهی و بصیرت مردم کردستان دشمن را همیشه از این استان دور کرده است

وی اضافه کرد: مردم کردستان در دوران دفاع مقدس یکی از استان‌هایی بود که به شدت درگیر با دشمنان بعث و ضد انقلاب بود اما به واسطه زمان‌شناسی و آگاهی و بصیرت مردم دشمن اجازه ندادند حتی یک وجب از خاک این خطه توسط دشمنان اشغال شود.

زارعی‌کوشا به نگاه ویژه دولت سیزدهم به ویژه رئیس جمهور شهید به کردستان پرداخت و گفت: در دولت رئیس جمهور شهید به واسطه نگاه ویژه‌ای که به این خطه صورت گرفت، اتفاقات خوبی در کردستان رقم خورد و بسیاری از پروژه‌های بر زمین مانده به نتیجه و سرانجام رسید.

وی عنوان کرد: برای نخستین بار در تاریخ کردستان در فصل بهار امسال نرخ بیکاری استان به کانال ۸ درصد آمد و در چهار فصل گذشته یک روند کاهشی را در نرخ بیکاری تجربه کردیم تا جاییکه کردستان در سال گذشته رتبه اول را در کاهش بیکاری در سطح کشور به خود اختصاص داده است.

استاندار کردستان به ظرفیت‌های استان در حوزه‌های معدنی، گردشگری، کشاورزی و غیره هم گریزی زد و گفت: ۵۱ درصد طلای کشور در کردستان تولید می‌شود و به لطف الهی در عملیات پایشی که در دولت سیزدهم انجام شد توانستیم ۸ برابر ذخایر قطعی که وجود دارد ذخایر جدید در نقاط مختلف استان کشف کنیم.

وجود ۱۸ نوع ماده معدنی در کردستان

زارعی‌کوشا به وجود ۱۸ نوع ماده معدنی ارزشمند و ظرفیت‌های گردشگری در این استان هم پرداخت و افزود: رشد گردشگری در این دولت به بیش از ۲۰ برابر دروان کرونا رسیده است، که یکی از مهمترین دلایل آن انتخاب مرز باشماق به عنوان مرز باشماق به عنوان مرز تردد زوار امام حسین (ع) بوده است.

وی تصریح کرد: شاید تعداد افرادی که از مرز باشماق تردد می‌کنند به لحاظ کمی به اندازه دیگر مرزهای خسروی و غیره نباشد اما از حیث تأثیرات معنوی و فرهنگی بسیار قابل توجه بوده است.

استاندار کردستان گفت: در شرایطی که تفکر تکفیری‌ها و سلفی‌ها به دنبال ایجاد اختلاف در استان بودند به برکت حضور زائران اربعین شاهد تحکم هرچه بیشتر وحدت بین سنی و شیعه در این استان هستیم.

زارعی‌کوشا افزود: امروز استان کردستان به مظهر برادری و وحدت بین شیعه و سنی تبدیل شده است که همه اینها از برکات ارادت قلبی و محبت اهل سنت به اهل بیت (ع) است.

به گفته وی، عید غدیر در استان کردستان عید برادری است و همه برادرانه افتخار می‌کنیم که وجه مشترکی که ما را در طول تاریخ در کنار هم قرار داده است، ارادت و محبت به اهل بیت (ع) است.