تنظیمات
تصویر
مشخصات خبر
اندازه فونت :
چاپ خبر
شاخه : ورزش
لینک : econews.ir/5x3728312
شناسه : 3728312
تاریخ :
مجلل: المپیک آرزوی همیشگی من بود/ به کسب مدال طلا فکر می‌کنم اقتصاد ایران: دختر قایقران المپیکی کشورمان و پرچمدار اختتامیه که تولد ۲۲ سالگی اش با روز افتتاحیه سی و سومین دوره المپیک در پاریس همزمان شده از زندگی حرفه ای ورزشکاری اش و تلاش برای کسب مدال در آینده گفت.

ﺑﻪ ﮔﺰارش ﺧﺒﺮﮔﺰاری اﻗﺘﺼﺎداﯾﺮان

به گزارش خبرنگار مهر، فاطمه مجلل دختر ۲۱ ساله قایقرانی و روئینگ کشورمان متولد ۵ مرداد ۱۳۸۱ از خطه آذربایجان است و درست در روز افتتاحیه سی و سومین دورره المپیک در پاریس شمع های تولد خود را فوت خواهد کرد.

فاطمه مجلل اولین سهمیه قایقرانی ایران را در المپیک پاریس با کسب مدال برنز در مسابقات انتخابی المپیک آسیا و اقیانوسیه در چونگجوی کره جنوبی در قایق تک نفره سنگین وزن زنان کسب کرد. دختر جوان ایران بنا بر تصمیم کمیته ملی المپیک پرچمدار ایران در مراسم اختتامیه بازیهای المپیک فرانسه هم می باشد.

دختر قایقران ایران، کسب سهمیه المپیک را یکی از آرزوهای همیشگی کودکی خود می داند و قرار است در روز شنبه ششم مردادماه با پارو زدن در آبهای پاریس این آرزو را محقق کند.

مجلل که یکی از جوان ترین پاروزنان دختر ایران در بازیهای المپیک است آرزویش کسب مدال در المپیک است و مصمم است تا در آینده به این هدف دست یابد.

گفت و گوی اختصاصی خبرگزاری مهر را با دختر قایقران اعزامی ایران به المپیک ۲۰۲۴ پاریس بخوانید.

خبرگزاری مهر: فاطمه مجلل چطور وارد قایقرانی و آن هم روئینگ شد؟

- فاطمه مجلل: من ۲۱ سال سن دارم و ابتدا شناگر بود و بعد از آن با کمک مربی شنای ام از سال ۹۸ و زمانیکه ۱۷ سال داشتم وارد قایقرانی شدم. تقریباً چهار پنج سالی می شود که در این رشته فعالیت دارم. در این مدت موفقیت های خوبی هم بدست آوردم. در مسابقات قهرمانی آسیای تایلند دو طلا کسب کردم و در بازیهای آسیایی صاحب مدال نقره چهار نفره زنان شدم.

* ما پیست استاندارد در قایقرانی روئینگ نداریم تمرینات شما بعد از کسب سهمیه المپیک چطور بود. از اردوی روسیه تان بگویید اردوی خوبی بود؟

- آخرین اردوی ما به مدت یک ماه در روسیه بود. خدا را شکر خیلی خوب بود و به ما خیلی کمک کرد. تایم های ما به نسبت سه ماه قبل و مسابقات انتخابی المپیک خیلی بهتر شده است و امیدواریم در بازیهای المپیک نتایج خوبی بگیریم. ما در تهران پیست هزار متر داریم اما در روسیه در مسافت دو کیلومتر استاندارد تمرین کردیم و دقیقاً مطابق با استانداردهای جهانی و المپیک تمرینات را دنبال کردیم.

* از مسابقه قهرمانی آسیا و انتخابی المپیک تان هم بگویید. همه رقبای شما الان در المپیک هستند، شرایط آنها چطور است؟

- در مسابقات انتخابی المپیک ۵ قایق در بخش انفرادی سهمیه می گرفت. به غیر از من ۴ قایقران دیگر قاره آسیا در انفرادی ماده سنگین وزن زنان حاضر هستند. کار سخت است. نفر اول و دومی که در مسابقات انتخابی المپیک بودند جزء بهترین های آسیا هستند. ورزشکار ازبکستانی که روسی الاصل است مدال نقره المپیک توکیو را دارد. پاروزن ژاپن هم بسیار خوب است و مدال جهانی دارد.

* کسب سهمیه المپیک برای شما در رده سنی بزرگسالان سخت بود؟

- کار سخت بود. مطمئن بودم که سهمیه المپیک می گیرم اما فکرش را نمی کردم که بتوانم پا به پای رقبای مطرح آسیا مسابقه بدهم و بتوانم سوم شوم و با مقام سومی آسیا سهمیه ورودی المپیک را بگیرم. رقابت خوبی بود و تایم من به تایم نفرات اول و دوم نزدیک بود.

* شما در بازیهای آسیایی در روئینگ چهار نفره شرکت کردید و مدال نقره گرفتید اما در انتخابی المپیک در تک نفره حاضر شدید؟

- من در بازیهای آسیایی در ماده چهار نفره روئینگ شرکت کردم. این اولین بار بود که در مسابقات تک نفره سنگین وزن شرکت می کردم. کار سختی بود اما توانستم سهمیه بگیرم. حضور در المپیک آرزوی همیشگی من بود. من از بابت این سهمیه و حضورم در بازیهای المپیک خیلی خوشحال هستم. خدا را شکر اولین تجربه المپیکی من در سن کمی است و هنوز برای حضور در رویدادهای دیگر المپیک فرصت داشته و من واقعاً هدفم کسب مدال المپیک است و با این شرایط وقت بیشتری دارم.

* قطعاً با تجربه ای که در این رویداد بزرگ کسب می کنید در بازیهای آسیایی و قهرمانی آسیای پیش رو هم موفق تر خواهید بود؟

- قطعاً. من در بازیهای آسیایی سال قبل در قایق چهار نفره مدال نقره گرفتم. این اولین باری بود که در بازیهای آسیایی بودم. قطعاً در بازیهای دوره بعد می توانم در قایق تک نفره هم شرکت کنم و مدال خوشرنگ تری بگیرم.

* حد آرزوی فاطمه تا کجاست؟

- من به مدال طلای المپیک فکر می کنم. هر چند کسب مدال الان زود است و نمی توان در حال حاضر در مورد آن صحبت کرد. ولی مطمئن هستم یک سالی مدال طلا می گیرم. این بزرگترین آرزوی من است.

مجلل: المپیک آرزوی همیشگی من بود/ به کسب مدال طلا فکر می‌کنم

* توقع شما برای تداوم این موفقیت ها چیست. چه امکاناتی برای قایقرانی فراهم شود می توانیم شاهد موفقیت های بیشتر باشیم؟

- قطعاً اگر امکاناتی چون پیست استاندارد برای ما فراهم شود بهتر است. ما یک ماه قبل از المپیک برای تمرین در پیست به روسیه رفتیم اما اگر این امکان در کشورمان بود در طول سال خیلی بهتر تمرین می کردیم و نتیجه هم عوض می شود. ما تمرینات سختی می کنیم. زندگی ورزشی ما کاملاً حرفه ای است و من نیز به نوبه خودم کاملاً اصول زندگی یک ورزشکار حرفه ای را رعایت می کنم ولی اگر شرایط پیست مهیا شود قطعاً نتیجه ام را بهتر می کند.

* استان شما آذربایجان دارای منابع آبی خوبی برای قایقرانی است. حضور دختر جوان این خطه در المپیک می تواند انگیزه خوبی برای جوانان استان باشد. آیا جوانان از این رشته در شهر شما استقبال می کنند و از آنها حمایت می شود؟

- بله. استان ما از قایقرانی حمایت می کند. الان امکانات قایقرانی در همه شهرستان ها ماننده ارومیه و نقده و … برای فعالیت ورزشکاران فراهم است. آذربایجان شرقی فضای آبی خوبی برای توسعه قایقرانی دارد. در این مدت هم استانم خیلی از من حمایت کرد. فدراسیون هم در این مدت خیلی از ما حمایت کرد و برنامه های خوبی هم تدارک دید. کمیته المپیک و وزارت ورزش مخصوصاً در یک ماه گذشته حمایت زیادی از ما داشتند. از هشت ماه قبل حقوق المپینی به ما دادند که این هم انگیزه زیادی برای ما بود.

* فضای پاریس و المپیک و اولین تمرینات چطور بود؟

- روز اول خیلی هوا گرم بود. قایق های خودمان را سرهم کرده و تنظیم کرده و تمرینات خوبی هم داشتیم. الان هوا بهتر است و بارندگی هم در شهر بوده و هوا سرد شده است و پیست اصلی کمی موج دارد.

* شما اولین قایقران ایران هستید که مسابقه می دهید با این شرایط که آب پیست موج دارد کار سخت می شود؟

- اولین مسابقه رسمی قایقرانی مسابقه من است. البته فرقی هم نمی کند و انشالله همه چیز خوب پیش برود.

* بلافاصله بعد از المپیک هم باید در چند رویداد مهم شرکت کنید. در مسابقات پیش رو شانس هم دارید؟

- بله در مسابقات قهرمانی آسیای روئینگ زیر ۲۳ سال در چین و بعد از آن مسابقات قهرمانی آسیای بزرگسالان در ازبکستان شرکت خواهم کرد. قبلاً هم در مسابقات قهرمانی آسیا مدال گرفته ام و این بار هم شانس مدال دارم اما با آمادگی بهتری در این رقابت ها شرکت خواهم کرد.

قایقرانی ایران برای نخستین بار با ۵ نماینده در رقابت های المپیک شرکت کرده است. فاطمه مجلل در قایق تک نفره روئینگ سنگین وزن زنان روز شنبه ۶ مردادماه ساعت ۱۱ اولین مسابقه خود را انجام خواهد داد. مجلل پرچمدار ایران در مراسم اختتامیه سی و سومین دوره بازیهای المپیک در پاریس هم می باشد.