تنظیمات
تصویر
مشخصات خبر
اندازه فونت :
چاپ خبر
شاخه : استان‌ها
لینک : econews.ir/5x3728300
شناسه : 3728300
تاریخ :
عملیات یافتن پیکر کارگر ۷۴ ساله معدن شازند با جدیت ادامه دارد اقتصاد ایران: اراک- معاون سیاسی،‌ امنیتی و اجتماعی استانداری مرکزی گفت: عملیات یافتن پیکر زیرآوار مانده کارگر ۷۴ ساله معدن شازند بدون وقوع سانحه مجدد با جدیت ادامه دارد.

ﺑﻪ ﮔﺰارش ﺧﺒﺮﮔﺰاری اﻗﺘﺼﺎداﯾﺮان

بهنام نظری در گفت‌وگو با خبرنگار مهر، اظهار کرد: در حال حاضر، عملیات آواربرداری ناشی از ریزش معدن بالای چند میلیون تن سنگ است با سرعت تداوم دارد.

وی افزود: اکنون وضعیت ثابتی در محل معدن برقرار است هر چند بر اساس نظر کارشناسان معدنی احتمال خطر وجود دارد چرا که فعالیت در معدن دشوار و پرریسک است.

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری مرکزی با اشاره به اینکه پیکر سومین کارگر محبوس شده معدن پس از ۲۰ روز جستجو پیدا شد، گفت: اکنون به قطعیت رسیدیم کارگر ۷۴ ساله زیر آوار مانده، فوت کرده و در تلاش هستیم بدون هیچ‌گونه آسیب، تلفات و سانحه مجدد، پیکر چهارمین جسد زیر آوار خارج شود.

نظری ادامه داد: نمی‌توان تاریخ دقیقی برای یافتن پیکر کارگر معدن اعلام کرد چرا که هر لحظه ممکن است ریزش مجدد صورت گیرد و بر حجم آوار کنونی افزوده شود.

وی تاکید کرد: وقوع حادثه نخست (ریزش معدن شن و ماسه شازند) بر اساس حادثه بوده اما چنانچه اکنون در مسیر آواربرداری و عملیات جستجو اتفاقی بیفتد، بر اثر بی تدبیری است از این رو باید استانداردها و معیارهای لازم را لحاظ کنیم.

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری مرکزی ضمن تقدیر از صبر و شکیبایی و تعامل خانواده رضایی، چهارمین کارگر مفقودی معدن شازند، گفت: تمام ظرفیت‌ها برای جستجوی آخرین جسد به کار گرفته شده اما باید این مسیر را عقلانی و بر اساس راهبردهای فنی پیش برویم و نمی‌توان بر اساس استرس و کار هیجانی، اقدام مثبتی انجام داد.

نظری گفت: جابجا کردن آن حجم بالای سنگ با ماشین آلات دشوار و باید به صورت مستمر انجام شود و امید است به زودی به جنازه مدفون شدن دسترسی پیدا کنیم و پیکر آخرین مفقودی معدن شازند را تحویل خانواده دهیم.

وی گفت: با توجه به لرزش و تکانه‌ها احتمال هر گونه جابجایی جسد وجود دارد چرا که کابین بیل مکانیکی پیکر سومین مفقودی در یک نقطه و جسد نیز با فاصله زیاد پیدا شد.

نظری بیان کرد: آوار به صورت عمودی سر کارگران نریخته و به صورت رانشی بوده و در مسیر احتمال شکستگی، له شدگی و کوفتگی وجود دارد و عملیات کاوش و ردیابی بر اساس بررسی کارشناسان انجام شود تا حداقل‌های جنازه باقی مانده خارج شود و مراسم تدفین بر اساس مقررات شرعی برگزار شود.

۲۷ خردادماه سال جاری، پیش از ظهر یکشنبه در پی حادثه ریزش معدن شماره ۵ شن و ماسه شهرستان شازند، چهار نفر شامل دو راننده کمپرسی و دو راننده بیل مکانیکی که در محل حادثه مشغول فعالیت بودند، زیر آوار حبس شدند که با تلاش امدادگران، عصر همان روز پیکر ۲ نفر از مفقودین پیدا شد و عملیات جستجوی ۲ کارگر دیگر ادامه پیدا کرد.

چندی بعد، بر اساس تصمیمات اتخاذ شده در جلسه ستاد مدیریت بحران استان و با دستور استاندار مرکزی، با توجه به شرایط خاص منطقه و لزوم رعایت تمامی ملاحظات فنی و ایمنی در آواربرداری، عملیات جستجوی دو مفقود باقیمانده حادثه ریزش معدن به گروه مهندسی رزمی ۴۲ قدر سپاه واگذار شد تا با همکاری عوامل امدادی اقدامات لازم دنبال شود.

در ۱۹ تیرماه محل قرارگیری سومین کارگر مفقود شده مشخص و عملیات خارج شدن این پیکر از زیر آوار در همان روز انجام شد که اکنون جستجو برای یافتن پیکر چهارمین مفقودی با جدیت تداوم دارد.