تنظیمات
تصویر
مشخصات خبر
اندازه فونت :
چاپ خبر
شاخه : استان‌ها
لینک : econews.ir/5x3728227
شناسه : 3728227
تاریخ :
۱۳۵ حوزه در استان بوشهر آماده اجرای عملیات آبخیزداری است اقتصاد ایران: بوشهر- مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری بوشهر گفت: تاکنون در استان بوشهر ۱۳۵ حوزه آبخیز با وسعت یک‌میلیون و ۱۵۱ هزار هکتار مطالعه شده و آماده اجرای عملیات آبخیزداری است.

ﺑﻪ ﮔﺰارش ﺧﺒﺮﮔﺰاری اﻗﺘﺼﺎداﯾﺮان

عبدالحسین گرشاسبی در گفت‌وگو با خبرنگار مهر اظهار داشت: از ابتدای شروع فعالیت آبخیزداری تا کنون در مجموع ۸۶۸ سازه آبخیزداری با حجم مخزن بیش از ۳۵ میلیون مترمکعب و حجم استحصال ۱۳۵ میلیون مترمکعب در سال اجرا شده که سطح تحت تأثیر آن‌ها بیش از ۴۸۴ هزار هکتار است و قادر به جلوگیری از خروج بیش از یک‌میلیون و ۲۸۰ هزار مترمکعب رسوب از حوزه‌های استان است.

بوشهر- مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری بوشهر تصریح کرد: همچنین در مجموع بیش از ۱۴۵ هزار هکتار عملیات بیولوژیک و بیومکانیک در سطح حوزه‌های آبخیز استان اجرا گردیده است.

گرشاسبی اضافه کرد: اعتبارات مصوب سال ۱۴۰۲ معاونت آبخیزداری مبلغ هزار و ۴۰۹ هزار و ۴۶۵ میلیون ریال بوده که شامل اعتبارات استانی مبلغ ۹۲۵ هزار و ۳۵۰ میلیون ریال و تملک دارایی ۴۸۴ هزار و ۱۱۵ میلیون ریال است.

وی تصریح کرد: در سال ۱۴۰۲ تعداد ۳۷ مورد بند سنگی مالتی با حجم مخزن یک‌میلیون و ۸۵۰ هزار مترمکعب و حجم استحصال سالانه هفت میلیون و ۴۰۰ هزار مترمکعب از محل اعتبارات استانی و ملی ،۴۰۵ هکتار عملیات بیولوژیک و ۱۶۰ هکتار عملیات بیومکانیک در حال اجرا است.

گرشاسبی اظهار داشت: پراکنش اجرای عملیات آبخیزداری در سال ۱۴۰۲ در تمامی شهرستان‌های استان است که در ۴۱ حوزه آبخیز استان در حال اجرا است.

وی اضافه کرد: پیشرفت فیزیکی پروژه‌های بیولوژیک استان بیش از ۹۰ درصد، پروژه‌های بیومکانیک ۱۰۰ درصد و پروژه‌های مکانیکی بالای ۵۰ درصد است که تمام تلاش جهت افتتاح و به بهره‌برداری رسیدن پروژه‌ها در هفته دولت در حال انجام است.

تغذیه سفره‌های آب زیرزمینی

گرشاسبی اظهار داشت: در خصوص کارگروه مدیریت جامع استان تاکنون ۹ جلسه کارگروه و ۵ جلسه در کمیته‌های تخصصی برگزار شد و حوزه مند به وسعت بیش از ۸۳۷ هزار هکتار به‌عنوان حوزه پایلوت مشخص گردید، در خصوص تهیه سند راهبردی نیز از اعتبارات سال ۱۴۰۲ مبلغ ۱۳ میلیارد ریال مصوب گردیده که اسناد مناقصه جهت تعیین شرکت مطالعه کننده در سامانه ستاد بارگذاری شده است.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری بوشهر افزود: در خصوص اعتبارات آبخیزداری سال ۱۴۰۳ استان بوشهر لازم به ذکر است مبلغ ۴۶۰ میلیارد ریال از محل اعتبارات ملی و تاکنون از محل اعتبارات استانی مبلغ ۷۲۸ میلیارد ریال مصوب شده است.

وی اضافه کرد: در سال ۱۴۰۲ نیز تفاهم‌نامه‌ای با قرارگاه امام حسن مجتبی (ع) به مبلغ ۲۲ هزار و ۵۰ میلیون ریال برای اجرای عملیات آبخیزداری در سطح ۶۳۰ هزار هکتار از حوزه‌های آبخیز استان منعقد شد که در آن پیش‌بینی احداث بیش از ۷۲۶ هزار مترمکعب سنگ و مالت ،۱۲۴ هزار مترمکعب گابیون ،۱۵۴ هزار هکتار بیومکانیک و بیش از ۴۰۰ هزار هکتار بیولوژیک شده است.

گرشاسبی اظهار داشت: کنترل سیلاب و کمک به تغذیه سفره‌های آب زیرزمینی، کنترل فرسایش و رسوب و جلوگیری از ورود رسوبات به مخازن سدهای وزارت نیرو، ایجاد بستر مناسب برای استقرار پوشش گیاهی، بهبود وضعیت درآمدی آبخیز نشینان و جلوگیری از مهاجرت و جلوگیری از آسیب رسیدن به شهرها و تأسیسات زیربنایی مانند راه‌ها، پل‌ها از جمله اهداف پروژه‌های در حال اجراست که با اجرای آن‌ها دست پیدا خواهیم کرد.