تنظیمات
تصویر
مشخصات خبر
اندازه فونت :
چاپ خبر
شاخه : استان‌ها
لینک : econews.ir/5x3728161
شناسه : 3728161
تاریخ :
نشست علمی «مناظره امام رضا (ع) با هیربدان هیربد» برگزار می‌شود اقتصاد ایران: مشهد- به همت گروه ادیان و مذاهب اسلامی بنیاد پژوهش‌های اسلامی آستان قدس رضوی، نشست علمی «مناظره امام رضا (ع) با هیربدان هیربد» برگزار می‌شود.

ﺑﻪ ﮔﺰارش ﺧﺒﺮﮔﺰاری اﻗﺘﺼﺎداﯾﺮان

به گزارش خبرگزاری مهر، یکی از رسالت‌های مهم بنیاد پژوهش‌های اسلامی و در ذیل آن گروه ادیان و مذاهب این بنیاد، بحث و بررسی درباره گفت‌وگوهای بین الأدیانی امام رضا (ع) است.

بحث در این زمینه، از برنامه‌های سه‌ساله این مجموعه فاخر پژوهشی وابسته به آستان قدس رضوی است و در واقع، تلاش گروه ادیان و مذاهب بنیاد پژوهش‌های اسلامی، احیای امر امام (ع) در سطح جهانی در زمینه گفت‌وگوی بین الأدیانی با معرفی سیره عملی آن حضرت در این گفت‌وگوها است.

گفت‌وگوهای اسلامی - زرتشتی پیشینه‌ای به‌اندازه تاریخ اسلام دارد و یکی از قدیمی‌ترین مناظره‌ها، مناظره‌ای است که امام رضا (ع) در مرو با یکی از پیشوایان دینی زرتشتی یعنی هیربدان هیربد داشت.

هیربدان هیربد جزو رتبه‌های عالی پیشوایان دینی در سلسله‌مراتب روحانیون زرتشتی است، مناظره امام رضا (ع) با این مقام عالی زرتشتی، نشان از اهمیت و سطح علمی و البته جایگاه این مناظره‌ها دارد.

در این مناظره، یکی از مهم‌ترین اصول اسلام یعنی نبوت از سوی آن امام همام تبیین و اثبات می‌شود، چنان که امام رضا (ع) باتوجه‌به دلایل هیربدان هیربد بر نبوت زرتشت، بر پیامبری حضرت موسی (ع)، حضرت عیسی (ع) و حضرت محمد (ص) تأکید و آن را اثبات می‌نمایند.

در همین راستا نشست علمی «مناظره امام رضا (ع) با هیربدان هیربد» به همت گروه ادیان و مذاهب اسلامی بنیاد پژوهش‌های اسلامی آستان قدس رضوی امروز چهارشنبه ۳ مرداد تدارک‌دیده‌شده است.

سخنران این نشست علمی دکتر علیرضا ابراهیم، عضو هیئت‌علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران شمال و از محققان زبده و ارزشمندی است که با گروه ادیان و مذاهب بنیاد پژوهش‌های آستان قدس رضوی همکاری دارد.

تخصص علمی دکتر ابراهیم، مطالعات ادیان و مذاهب است و پیش‌ازاین دو کتاب به قلم وی، ذیل موضوع کلی مناظره‌های امام رضا (ع) با سران ادیان، با عنوان‌های مناظرات امام رضا (ع) با علمای یهودی، مناظرات امام رضا (ع) با علمای مسیحی نگاشته شده است که کتاب مناظرات امام رضا (ع) با علمای یهودی در سال ۱۳۹۹ از سوی انتشارات بنیاد پژوهش‌های آستان قدس رضوی منتشر شد و به چاپ دوم رسید که با استقبال بی‌نظیری از سوی مخاطبان نیز مواجه شد.

کتاب مناظرات امام رضا (ع) با علمای مسیحی نیز از سوی بنیاد پژوهش‌های اسلامی در مرحله چاپ و نشر قرار دارد، در واقع، این نشست علمی گامی در جهت تألیف سومین مجلد از این مجموعه فاخر علمی است.

پیش از این نشست‌های علمی با حضور این محقق ارجمند با عنوان‌های «مناظره امام رضا (ع) با رأس الجالوت، و مناظره امام رضا (ع) با تئودور ابو قرّه» در این بنیاد برگزار شد.

گروه ادیان و مذاهب بنیاد تلاش می‌کند با بهره‌مند شدن از ظرفیت علمی محققان برجسته، گام‌هایی در جهت معرفی مناظره‌های امام رضا (ع) در سطح ملی و جهانی بردارد و مرحله بعد در جهت تحقق این هدف ترجمه این آثار به زبان‌های عربی و انگلیسی خواهد بود.