تنظیمات
تصویر
مشخصات خبر
اندازه فونت :
چاپ خبر
شاخه : استان‌ها
لینک : econews.ir/5x3728088
شناسه : 3728088
تاریخ :
میراث دولت سیزدهم برای دیار نصف جهان اقتصاد ایران: اصفهان_ میراث مغتنم دولت سیزدهم برای دیار نصف جهان در بخش‌های مختلف هویدا است و اهتمام دولت مردمی شهید رییسی در اجرای طرح‌های راهبردی، گذر از زنجیرهای دست و پاگیرِ تعلل و توقف تلقی می شود.

ﺑﻪ ﮔﺰارش ﺧﺒﺮﮔﺰاری اﻗﺘﺼﺎداﯾﺮان

خبرگزاری مهر- گروه استان‌ها: سه سال از عمر دولت سیزدهم گذشت، دولت مردمی در هزار و ۱۹ روز سکانداری حجت الاسلام و المسلمین ابراهیم رئیسی منشأ خدمات و دستاوردهای فراوان و قابل توجهی در حوزه‌های مختلف کشور و استان اصفهان بود.

دولت سیزدهم از طرح‌های راهبردی استان اصفهان که مدت‌ها دچار وقفه شده بود، گره‌گشایی کرد و برخی از آنها اکنون جزو پرشتاب‌ترین پروژه‌های کلان کشور است. آنچه از برکت دولت سیزدهم در اصفهان ترسیم شده، نشانه اهتمام رئیس جمهور شهید به دیار گنبدهای فیروزه‌ای و حل چالش‌های مختلف این استان است.

در میان طرح‌های مهمی که با اهتمام دولت سیزدهم اجرا شد، اَبَر پروژه انتقال آب دریای عمان به اصفهان، بیش از هر طرح دیگری به چشم می‌آید.

انتقال آب دریا به فلات مرکزی

با حمایت ویژه رئیس جمهور شهید مطالعه، طراحی و اجرای ۷۰۰ کیلومتر از عملیات لوله‌گذاری خط انتقال آب از دریای عمان به اصفهان طی کمتر از ۲ سال انجام شد و رکورد جدیدی در دولت سیزدهم به ثبت رسید.

انتقال آب از دریای عمان بخشی از طرح احیای رودخانه زاینده‌رود است که با اجرای مرحله نخست آن، برداشت آب از زاینده‌رود توسط صنایع قطع خواهد شد و در مرحله دوم به گفته مجری طرح، علاوه بر آب صنایع، مازاد آب در بخش آشامیدنی و کشاورزی به مصرف خواهد رسید.

پروژه انتقال آب از دریای جنوب نسبت به دیگر پروژه‌های آبی اصفهان هم پیشرفت سریع‌تری داشته و هم به نتیجه نزدیکتر است. به عنوان مثال درحالی که بیش از ۲۰ سال از عمر طرح‌هایی مانند «بهشت‌آباد» می‌گذرد و هنوز چشم‌اندازی برای زمان بهره‌برداری از آن وجود ندارد، پروژه انتقال آب از دریا طبق پیش بینی مسؤولان تا پایان ۱۴۰۴ به بهره‌برداری خواهد رسید و ۷۰ میلیون مترمکعب آب به اصفهان منتقل خواهد شد.

این پروژه هم‌اکنون با شتاب بالا و فعالیت روزانه ۴۰۰ تریلی حمل لوله و یک هزار و ۳۰۰ نفر جوشکار، در حال انجام است.

آغاز پمپاژ تونل سوم کوهرنگ

همچنین پروژه‌های تأمین آب معطل مانده از دهه‌های پیش با نگاه ویژه دولت مردمی و رئیس جمهور شهید با محوریت پمپاژ و سد تونل سوم کوهرنگ در مدار تکمیل قرار گرفت.

«کوهرنگ سه» یکی از پروژه‌های بر زمین مانده و مطالبه دیرین مردم استان اصفهان است که مصوبات بالادستی متعددی نیز دارد اما سال‌ها بلاتکلیف مانده بود.

آغاز عملیات اجرایی پروژه انتقال آب ماندگان به زاینده رود

با حمایت رئیس جمهور فقید، عملیات اجرایی طرح مهم انتقال آب از منابع درون استانی جنوب اصفهان در سمیرم موسوم به طرح (ماندگان) نیز با حضور ۱۲ پیمانکار مجرب از اسفند ۱۴۰۱ آغاز شده و در حال اجرا است.

طرح ملی احداث قطار تندرو اصفهان - تهران

اجرای قطار سریع‌السیر اصفهان-تهران به عنوان یکی از پروژه‌های زیرساختی کشور با تأکید رئیس جمهور شهید در سفر او به اصفهان در شورای اقتصاد مطرح و با اخذ مصوبه برای استفاده از تسهیلات مالی خارجی (فاینانس) از سر گرفته شد.

از ۲۴۵ کیلومتر طول مسیر قطار سریع‌السیر اصفهان - تهران، بیش از ۷۰ درصد مسیر به طول ۱۵۰ کیلومتر زیرسازی شده است. این قطار به طول ۴۱۰ کیلومتر و سرعت ۳۰۰ کیلومتر در ساعت، سالانه ظرفیت جابه‌جایی ۱۶ میلیون مسافر را خواهد داشت.

طرح قطار سریع‌السیر اصفهان- قم- تهران یکی از پروژه‌های اساسی و کلان کشور است که از دهه‌های گذشته مورد پیگیری قرار گرفته اما به دلیل تأمین نشدن فاینانس و مجوزهای لازم بر زمین مانده بود.

تکمیل طرح‌های نیمه تمام گاز وبرق روستایی

اجرای شبکه گاز شهری و روستایی به طول بیش از یک میلیون متر نیز از دیگر طرح‌های راهبردی استان اصفهان است که در دولت سیزدهم به ثمر رسید.

اینک شبکه‌های گازرسانی در همه جای استان گسترده شده است و به تقریب تمام روستاهای دارای ۲۰ خانوار واجد شرایط از انرژی گاز بهره‌مندند. از سوی دیگر با پایان یافتن طرح‌های برق رسانی که از دوره‌های گذشته آغاز شده بود، اکنون هزار و ۳۲۱ روستای بالای پنج خانوار استان اصفهان از نعمت برق برخوردارند.

همچنین توسعه انرژی‌های تجدیدپذیر، راهبرد وزارت نیرو در دولت سیزدهم بوده است و تا سه سال آینده ۲ هزار و ۲۵۰ مگاوات انرژی خورشیدی وارد مدار تحت پوشش شبکه برق اصفهان خواهد شد.

حمایت از ۳۷ هزار طرح کشاورزی و جایگزینی ۳۰۰ هکتار گلخانه جدید

نگاهی به برخی از دستاوردهای شاخص ۳۳ ماه خدمت دولت مردمی در حوزه جهاد کشاورزی استان اصفهان نشان می‌دهد در این مدت به بیش از ۳۷ هزار طرح کشاورزی تسهیلات پرداخت و یک هزار و ۸۷۰ انواع وسایل و ادوات کشاورزی جذب و توزیع شده است.

رفع مشکلات ۵۶۱ واحد کشاورزی در ستاد تسهیل استان، افزایش زنجیره تولید محصولات دامی و اجرای طرح جهش دیمزار برای نخستین بار در ۳۲ هزار هکتار از مزارع از جمله پروژه‌هایی به شمار می‌رود که وضعیت تولید و اشتغال را در این دیار بهبود داده است.

جایگزینی ۳۰۰ هکتار گلخانه جدید و پیشرفته به جای مزارع تولید محصولات آب‌بر و توسعه ۹۰۰ هکتار سطح زیر کشت گیاهان دارویی مقاوم به کم آبی، دیگر فعالیت‌های شاخص صنعت کشاورزی در استان اصفهان را نشان می‌دهد.

اجرای طرح‌های توسعه بخش کشاورزی در این استان همواره وجود داشته است اما شتاب آن در پی سفر رئیس جمهور شهید به این دیار در ۲ سال قبل افزایش مضاعفی یافت، شهید رئیسی و اعضای هیأت دولت در قالب بیست و پنجمین سفر استانی ۲۶ خرداد سال ۱۴۰۱ به دیار نصف جهان سفر کردند و رئیس جمهور فقید در آن سفر اعلام کرد که مساله آب، زاینده رود و نگرانی مردم و کشاورزان اصفهان با همت آن‌ها و خدمتگزاری دولت پیگیری خواهد شد.

اجرا و تکمیل ۲۱ طرح جامع و کلان صنعت کشاورزی

اجرا و تکمیل ۲۱ طرح جامع و کلان صنعت کشاورزی با تصویب ۲۶ هزار و ۶۵۰ میلیارد ریال از جمله مصوبات سفر رئیس جمهور شهید به دیار نصف جهان بود که گامی مؤثر در توسعه این صنعت در اصفهان برداشت.

این اعتبار برای اجرای ۲۱ طرح کلان و جامع کشاورزی برای مدت سه سال مصوب شد و سال‌های ۱۴۰۱ تا امسال را شامل می‌شود، این رقم از منابع استانی، سازمان برنامه و بودجه کشور و وزارت جهاد کشاورزی تأمین خواهد شد و هدف اصلی آن اجرای پروژه‌های کلان و توسعه بخش کشاورزی در این خطه است.

آبیاری جدید، توسعه شبکه آبیاری، پرورش شتر، اصلاح باغ‌ها، احداث شبکه‌های فرعی آبیاری و زهکشی، حدنگاری (کاداستر)، ایجاد مرکز زیست بوم و نوآوری، رفع تداخلات اراضی، ایجاد صندوق ملی تخصصی گیاهان دارویی و گل محمدی، تجهیز و نوسازی اراضی، تکمیل انتقال آب با لوله، تکمیل زیرساخت‌های شهرک‌های کشاورزی، گسترش کانال‌های آبیاری عمومی و بازسازی قنوات از جمله طرح‌های مصوب است که شهرستان‌های مختلف استان را شامل می‌شود.

گام‌های فناورانه دولت سیزدهم در دیار نصف جهان

دولت سیزدهم در طول ۳۳ ماه فعالیت در جهت هموارسازی مسیر حوزه علم و فناوری و توسعه اقتصاد دانش‌بنیان در استان اصفهان گام‌های مؤثری برداشت، تجاری‌سازی ۵۵۰‏ محصول و خدمت فناورانه، رشد و توسعه بیش از ۷۰۰‏ شرکت فناور و افتتاح نخستین پارک علم و فناوری سلامت کشور، تنها بخشی از خدمات دولت آیت الله رئیسی در زیست بوم نوآوری و فناوری دیار نصف جهان است.

تجاری‏ سازی ۵۵۰‏ محصول و خدمت فناورانه شرکت‌های دانش بنیان استان اصفهان

در سال‌های اخیر توانایی توسعه دانش و فناوری به مهم‌ترین «مزیت رقابتی» شرکت‌ها و کشورها بدل شده است و هرچند در گذشته دارا بودن منابع طبیعی و خدادادی مانند نفت و گاز در عصر کشاورزی یا در اختیار داشتن ماشین‌آلات تولید انبوه و صنعتی در عصر صنعت، نجات بخش اقتصاد کشورها بود، در این سال‌ها این مزیت‌ها جای خود را «اقتصاد دانش بنیان» داده است، اقتصادی که از خلق و تجاری سازی دانش تغذیه می‌کند.

با توجه به اولویت استان اصفهان در توسعه اقتصاد دانش بنیان، تجاری سازی ‎۵۵۰‏ محصول و خدمت فناورانه شرکت‌های دانش بنیان در دولت سیزدهم در این استان انجام شد.

تجاری‏ سازی ۵۵۰‏ محصول و خدمت فناورانه شرکت‌های دانش بنیان استان اصفهان اقدامی مهم در در حرکت اقتصادی استان به سمت «اقتصاد دانش بنیان» تلقی می‌شود به ویژه آنکه این اقتصاد به عنوان راهبرد توسعه اصفهان تعیین شده است.

توسعه بیش از ۷۰۰‏ شرکت و مؤسسه فناور در شهرک علمی و تحقیقاتی اصفهان

شهرک علمی و تحقیقاتی اصفهان به عنوان نخستین سازمان مؤسس مراکز رشد و پارک‌های علم و فناوری در کشور و یکی از زیرمجموعه‌های وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، فعالیت اجرایی خود را از سال ۱۳۸۰ به‌طور جدی با راه‌اندازی نخستین مرکز رشد آغاز کرد.

گردش مالی واحدهای فناور مستقر در این شهرک حدود ۱۴۸ هزار میلیارد ریال است و اصفهان به‌عنوان استان پیشرو در راه‌اندازی مراکز رشد و پارک‌های علم و فناوری که نخستین زمینه‌های رسمی شکل‌گیری شرکت‌های دانش بنیان را به وجود آورد، حدود ۱۰ درصد از واحدهای فناور و دانش بنیان کشور را در خود دارد و دومین استان کشور در این زمینه است.

با لحاظ اقتصاد دانش بنیان بعنوان یکی از محورهای توسعه استان اصفهان، در دولت سیزدهم زمینه رشد و توسعه بیش از ۷۰۰ شرکت و مؤسسه فناور مستقر در شهرک علمی و تحقیقاتی اصفهان محقق شد.

افتتاح نخستین پارک علم و فناوری سلامت کشو ر در اصفهان

در دولت سیزدهم با نگاه ویژه شهید آیت الله سید ابراهیم رئیسی به حوزه سلامت یک اکوسیستم فناوری در کشور ایجاد شد به گونه‌ای که ۲۵ مرکز رشد فناوری سلامت در نقاط مختلف کشور فعال گشت که این تعداد نسبت به دولت قبل ۲۱.۷ درصد رشد داشته است و همچنین در دولت مردمی پنج پارک علم و فناوری سلامت در کشور ایجاد شد و پارک‌های فعال در این حوزه به ۱۵ مورد رسید.

نخستین پارک علم و فناوری سلامت کشور در دولت سیزدهم از سوی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان با استقرار ۴۰ شرکت‏ فناور افتتاح شد و پس از آن روند ایجاد این پارک‌ها در سراسر کشور سرعت گرفت.

علاوه بر احداث مراکز رشد فناوری سلامت و پارک‌های علم و فناوری سلامت، تدوین شتاب دهنده‌ها در این حوزه نیز در دولت مردمی رقم خورد و با اضافه شدن ۸۲۶ اختراع جدید شاهد رشد ۴۲ درصدی در این حوزه بودیم.

رکورد بیشترین سفرهای درون استانی

با هدف رسیدگی به طرح‌های معطل مانده در شهرستان‌های استان نیز طی سه سال گذشته شورای اداری اصفهان برای نخستین بار ۲۹ سفر به این مقصدها داشت که نتیجه آن هزار و ۳۵۰ مصوبه برای توسعه این مناطق بود؛ این مساله نمود باور دولت سیزدهم برای احیای عدالت و توجه به مناطق کمتربرخوردار است.

۷۰۱ طرح عمرانی همزمان با دهه فجر سال گذشته در سطح استان به بهره‌برداری رسید و ۶۷ طرح کلنگ‌زنی شد. در این میان وزارت کشور با کلنگ‌زنی ۵۸ و افتتاح ۳۵۸ طرح بیشترین تعداد طرح‌های آماده کلنگ‌زنی و افتتاح استان اصفهان در دهه فجر را به خود اختصاص داد.

همچنین حدود ۳۰۰ پروژه نیمه‌تمام اولویت‌دار در شهرستان‌های استان شناسایی شد که تعدادی از آنها در «دهه فجر» سال ۱۴۰۲ و بقیه تا پایان سال مالی ۱۴۰۲ (شهریور امسال) بهره‌برداری می‌شود.

دولت سیزدهم در سال ۱۴۰۰ آغاز به کار و ۳۳ ماه به مردم ایران خدمت کرد. هشتمین رئیس جمهوری اسلامی ایران، عصر یکشنبه ۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ در مسیر بازگشت از مراسم افتتاح سد «قیز قلعه‌سی» به سمت شهر تبریز، در منطقه ورزقان استان آذربایجان شرقی دچار سانحه هوایی سقوط بالگرد شد و با همراهانش به مقام رفیع شهادت نائل آمد.