تنظیمات
تصویر
مشخصات خبر
اندازه فونت :
چاپ خبر
شاخه : چهره ها
لینک : econews.ir/5x3728069
شناسه : 3728069
تاریخ :
دعوت از «نتانیاهو» برای سخنرانی در کنگره آمریکا، مایه شرمساری است اقتصاد ایران: سناتور ارشد مجلس سنای آمریکا تأکید کرد دعوت از نخست‌وزیر جنایتکار رژیم صهیونیستی برای سخنرانی در کنگره آمریکا، مایه شرمساری است.

ﺑﻪ ﮔﺰارش ﺧﺒﺮﮔﺰاری اﻗﺘﺼﺎداﯾﺮان

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از آسوشتیدپرس، «برنی سندرز» سناتور ارشد مجلس سنای آمریکا با اشاره به اینکه «دیوان کیفری بین‌المللی احتمالاً به زودی حکم بازداشت نتانیاهو را صادر کند» تأکید کرد که دعوت از «بنیامین نتانیاهو» نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی برای سخنرانی در کنگره آمریکا مایه شرمساری است و با تاسف به آن نگریسته خواهد شد.

وی با بیان اینکه «از نظر اخلاقی درست نیست به بحران غزه پشت کنیم، به‌ویژه اینکه بودجه مالیات‌دهندگان در آمریکا صرف این جنگ می‌شود» افزود که امروز چهارشنبه برای اولین بار به این جنایتکار جنگی (نتانیاهو) افتخار سخنرانی در کنگره داده می‌شود.

سندرز پیش از این نیز اعلام کرده بود که «نتانیاهو جنایتکار جنگی است و قطعاً من در مراسم سخنرانی نتانیاهو در کنگره حاضر نخواهم شد.»

سندرز با خطاب قرار دادن مقامات آمریکایی اعلام کرد که رئیس مجلس نمایندگان این کشور باید توضیح دهد که چرا مسبب قتل «حدود ۳۸ هزار فلسطینی» را به کنگره دعوت کرده است.

در حالی قرار است نتانیاهو در کنگره آمریکا سخنرانی کند که چاک شومر رهبر اکثریت دموکرات سنا پیش تر در مصاحبه با نیویورک تایمز از نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی انتقاد کرد و گفت: بدون حمایت آمریکا آینده (رژیم) اسرائیل به پایان خواهد رسید. کاخ سفید پیشتر در بیانیه‌ای اعلام کرده بود که نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی قرار است برای سخنرانی در کنگره آمریکا هفته آینده به واشنگتن سفر کند.

صدها نفر از هواداران فلسطین در آمریکا در اعتراض به سفر «بنیامین نتانیاهو» نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی به آمریکا و سخنرانی وی در کنگره این کشور، در داخل ساختمان کنگره دست به تحصن زدند. سازمان «صدای یهودیان حامی صلح» اعلام کرد که نیروهای امنیتی آمریکا بیش از ۳۰۰ نفر از معترضان را بازداشت کردند.

در حالی بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر رژیم صهیونیستی قرار است امروز (چهارشنبه) در کنگره آمریکا سخنرانی کند که خشم عمومی به دلیل جنگ خونین در غزه و نسل کشی فلسطینیان باعث تحریم گسترده این مراسم از سوی قانونگذاران ایالات متحده شده است.

بر این اساس، اکنون شمار تحریم کنندگان سخنرانی نتانیاهو در کنگره به ویژه در میان حزب دموکرات در حال افزایش است.

برنی سندرز، سناتور ترقی خواه و یهودی؛ سناتور پتی موری، سناتور تیم کین، سناتور کرین ون هولن، و جیمز کلیبرن، از نمایندگان برجسته مجلس نمایندگان آمریکا از جمله مشهورترین چهره‌هایی هستند که اعلام کرده‌اند در مراسم سخنرانی نتانیاهو شرکت نمی‌کنند. سندرز سخنرانی نتانیاهو در کنگره را شرم آور خواند.

رشیده طلیب، تنها نماینده فلسطینی تبار کنگره در پیامی در صفحه شخصی خود در شبکه اجتماعی ایکس (توئیتر سابق) در این باره نوشت: سخنرانی نتانیاهو در کنگره جشنی برای پاکسازی قومی فلسطینیان در غزه است. بی تردید روز غمگینی برای دموکراسی آمریکا خواهد بود زمانی که هم قطاران من در کنگره اقدام به زدن لبخند به فردی می‌کنند که مرتکب جنایت جنگی شده است.

کوری بوش، دیگر قانونگذار آمریکایی در واکنش به سخنرانی نتانیاهو در کنگره در صفحه شخصی خود در شبکه اجتماعی ایکس نوشت: قانون گذارانی که صادقانه درباره دموکراسی و آزادی سخن می‌گویند باید بدانند دفاع از این موارد تنها به سخن نیست. من سخنرانی نتانیاهو در کنگره را تحریم خواهم کرد.

آکسیوس پیش تر به نقل از منابع آگاه خبر داده بود برآورد می‌شود ۵۰ تا ۱۰۰ قانونگذار آمریکایی سخنرانی نتانیاهو در کنگره را تحریم کنند.