تنظیمات
تصویر
مشخصات خبر
اندازه فونت :
چاپ خبر
شاخه : سیاسی
لینک : econews.ir/5x3728053
شناسه : 3728053
تاریخ :
کابینه محصول مشترک مجلس و رئیس‌جمهور است اقتصاد ایران: نماینده مردم قم در مجلس گفت: حق رئیس جمهور است که هر فردی را به عنوان وزیر پیشنهادی خود به مجلس معرفی کند و حق مجلس است که به هر کدام از گزینه‌های پیشنهادی دولت که می‌خواهد رأی اعتماد دهد.

ﺑﻪ ﮔﺰارش ﺧﺒﺮﮔﺰاری اﻗﺘﺼﺎداﯾﺮان

حجت الاسلام قاسم روانبخش در گفتگو با خبرنگار مهر، با بیان اینکه بیانات مقام معظم رهبری در دیدار نمایندگان با ایشان بسیار حکیمانه و راهگشا بود، اظهار کرد: ایشان مانند همیشه منافع ملی را در مباحثشان در نظر گرفتند و هیچ‌گاه بحث ایشان فرد و جناح نیست.

مجلس و دولت باید با هم تعامل داشته باشند

وی با اشاره به اینکه یکی از نکات محوری و مورد تاکید رهبر انقلاب، تعامل دولت و مجلس در بحث کابینه بود، گفت: بررسی اعضای پیشنهادی کابینه عملاً اولین کار مهم و جدی مجلس دوازدهم است و ایشان تاکید داشتند که مجلس و دولت باید با یکدیگر تعامل داشته باشند و یک سویه عمل نکنند.

عضو هیئت رئیسه فراکسیون روحانیت مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: کابینه محصول مشترک رئیس جمهور و مجلس است؛ حق رئیس جمهور است که هر فردی را که خواست به عنوان وزیر پیشنهادی خود به مجلس معرفی کند و حق مجلس است که به هر کدام از گزینه‌های پیشنهادی دولت که می‌خواهد رأی اعتماد دهد.

نماینده مردم قم در مجلس شورای اسلامی متذکر شد: مقام معظم رهبری ملاک‌های لازم برای وزرای پیشنهادی دولت را هم مشخص کردند. برای مثال، یکی از جنبه‌هایی که ایشان تاکید کردند این بود که وزرایی معرفی و انتخاب شوند که تا بن دندان به انقلاب و جمهوری اسلامی معتقد باشند و این بسیار مهم است. همچنین طبق بیانات رهبری، افرادی باید به عنوان اعضای کابینه معرفی شوند که امین، مؤمن، صادق و متدین باشند.

وی ادامه داد: امید به آینده و نگاه مثبت به افق هم بسیار مهم است، چرا که با آنهایی که افق به نظرشان تاریک است، کاری نمی‌شود کرد. متشرّع بودن هم یکی از معیارهای مهم است. اشتهار به پاکدستی و صداقت هم یک معیار مهم است. همچنین این افراد نباید سابقه سو داشته باشند.

افراد بدون حاشیه به مجلس معرفی شوند

روانبخش تاکید کرد: نکته مهم دیگر آن است که رئیس جمهور باید افراد بدون حاشیه را جهت کسب رأی اعتماد به مجلس معرفی کند و افرادی باشند که به دنبال خدمت به ملت باشند. پس در وهله اول رئیس جمهور باید در انتخاب وزرا شاخص‌هایی را که رهبری فرمودند مورد توجه قرار دهد و گزینه‌ها را با شاخص‌های مورد تاکید رهبری بسنجد و در ادامه هم مجلس باید این شاخص‌ها را ملاک عمل خود قرار دهد و بر اساس این شاخص‌ها، گزینه‌های پیشنهادی کابینه را ارزیابی کند.

نایب رئیس کمیسیون امور داخلی کشور و شوراها در مجلس گفت: صرف نظر از اینکه افراد و گزینه‌های پیشنهادی دولت وابسته به کدام جریان سیاسی و حزبی هستند، باید این ملاک‌ها در بررسی سوابق و برنامه‌های آنان مورد توجه قرار گیرد. اگر این موارد رعایت شود، قطعاً تعامل مجلس و دولت در ۴ سال آینده مثبت خواهد بود و شاهد تنش دولت و مجلس نخواهیم بود.

تاکید رهبری بر ورود مجلس به حوزه سیاست خارجی

وی افزود: نکته محوری دیگر در بیانات رهبری، ورود مجلس به حوزه سیاست خارجی است که ایشان راه را برای مجلس روشن کردند که مجلس می‌تواند در حوزه سیاست خارجی دخالت کند و باید هم دخالت کند. بر این اساس، مجلس هم در بحث خنثی‌سازی تحریم‌ها و هم رفع تحریم‌ها می‌تواند ورود کند.

روانبخش یادآور شد: تعبیرشان در این زمینه آن بود که مجلس باید دست دولت را پر کند و اگر قرار است دولت مذاکرات احیای برجام را انجام دهد، دولت باید مصوبه مجلس را رعایت کند و آن چیزی که قرار است در مذاکرات مطرح و نهایی شود، باید به رأی مجلس گذاشته شود.

نماینده مردم قم در مجلس شورای اسلامی اظهار کرد: ما در یک پیچ تاریخی در حوزه سیاست خارجی قرار داریم و اگر دولت و مجلس در عرصه سیاست خارجی با یکدیگر هماهنگ باشند، خیالمان از توطئه‌هایی که دشمنان‌مان می‌خواهند علیه کشور ما انجام دهند، راحت می‌شود. مجلس می‌تواند در عرصه سیاست خارجی دست دولت را پر کند و دولت هم باید مصوبات مجلس را مد نظر قرار دهد.

عضو هیئت رئیسه فراکسیون روحانیت مجلس شورای اسلامی ادامه داد: بحث دیگر هم درباره نظارت داخلی مجلس یعنی هیئت نظارت بر رفتار نمایندگان بود که از مجلس هفتم حضرت آقا روی این موضوع تاکید داشتند و فرمودند که متأسفانه هنوز چیزی در این زمینه ندیدم و معلوم بود که ایشان از این وضعیت راضی نیستند و باید نشست و سازوکار دقیق‌تری را برای آن تعریف کرد.

سازوکار هیئت نظارت بر رفتار نمایندگان تقویت شود

وی بیان کرد: یک نماینده مجلس باید بداند که دائماً مورد ارزیابی قرار می‌گیرد و باید وظایفش را به درستی انجام دهد. اگر در مجلس سازوکار دقیقی در این زمینه در نظر گرفته شود، به نفع شخص نماینده است و تک تک نمایندگان حفظ می‌شوند و این طور نمی‌شود که بعد از پایان مجلس، پرونده‌ای داشته باشند و خدای نکرده ردصلاحیت شوند.

روانبخش اظهار کرد: تقویت هیئت نظارت بر رفتار نمایندگان باعث می‌شود که آبروی مجلس حفظ شود، چرا که ممکن است یک نماینده تخلفی کند و با این کارش ۲۹۰ نماینده زیر سوال بروند اما با تقویت این هیئت، دیگر این اتفاق نمی‌افتد. بنابراین باید زودتر هیئت نظارت بر رفتار نمایندگان تقویت شود و سازوکار درستی برای آن گذاشته شود.