تنظیمات
تصویر
مشخصات خبر
اندازه فونت :
چاپ خبر
شاخه : استان‌ها
لینک : econews.ir/5x3727935
شناسه : 3727935
تاریخ :
بروز گرد و غبار در خوزستان با اجرای طرح زراعت چوب کاهش می‌یابد اقتصاد ایران: اهواز - استاندار خوزستان با تاکید بر اینکه استان باید از مشکلات پدیده گرد و غبار رها شود گفت:زراعت چوب طرحی است که اجرای برنامه ریزی شده آن می تواند بخش قابل توجهی از این مشکلات را کاهش دهد.

ﺑﻪ ﮔﺰارش ﺧﺒﺮﮔﺰاری اﻗﺘﺼﺎداﯾﺮان

به گزارش خبرنگار مهر، علی اکبر حسینی محراب عصر امروز سه شنبه در نشست با دستگاه‌ها و شرکت‌های مجری طرح زراعت چوب در خوزستان، اظهار کرد: اجرای عدالت اجتماعی در طرح زراعت چوب باید در اولویت قرار گیرد و منافع مردم نیز در نظر گرفته شود.

وی افزود: همچنین رساندن تفاهم نامه‌ها به قرارداد با شرکت‌های صنعتی نظیر مناطق نفت‌خیز جنوب و صنایع جانبی نیشکر به منظور تولید نهال نیز باید به صورت جدی دنبال شود.

استاندار خوزستان ادامه داد: خوزستان باید از مشکلات گرد و خاک رها شود و به همین جهت باید از تمامی ظرفیت‌ها برای اجرای هرچه بهتر طرح زراعت چوب استفاده شود.

وی با بیان اینکه شرکت‌های متولی اجرای طرح بر اساس تفاهم نامه باید عمل کنند، گفت: در استان هرچه پتروشیمی و فولاد احداث کنیم تا زمانی که کمربند سبز اهواز ایجاد نشود، مردم از ما رضایت کافی ندارند چرا که تغییر را باید احساس کنند.

حسینی محراب اظهار کرد: باید تمامی امکانات استان برای کشت، آبیاری و تولید نهال بر اساس مصوبات طرح زراعت چوب، بسیج شوند و نباید در این زمینه کوتاهی یا فرصت‌سوزی شود.

استاندار خوزستان ادامه داد: هماهنگی بین دستگاه‌ها و متولیان طرح زراعت چوب نیز از ضرورت‌ها است چرا که کوتاهی هر دستگاهی می‌تواند کلیات طرح را با مشکل مواجه کند.

وی بیان کرد: دولت برای کاهش آلایندگی و جلوگیری از آلودگی هوا تلاش می‌کند و نیاز است اعتبارات مسئولیت‌های اجتماعی شرکت‌ها و صنایع استان نیز برای این ردیف هزینه شود تا مردم این اقدامات را احساس کنند.

حسینی محراب عنوان کرد: یکی از مطالبات جدی مردم استان از شرکت‌های بزرگ صنعتی، شفافیت در اجرای مسئولیت‌های اجتماعی و مشاهده طرح‌ها است.

وی افزود: در زمینه اجرای طرح زراعت چوب نیز حتی اگر شرکت‌ها طرحی را به نام خود ثبت کنند، بلامانع است چرا که مردم مدت‌ها است در انتظار مشاهده عملکرد شرکت‌های استان در اجرای مسئولیت‌های اجتماعی هستند.

استاندار خوزستان گفت: همانگونه که در روایت‌های قرآنی بر درخت کاری تاکید شده، این امر باید در جامعه نهادینه شود.

به گفته محراب؛ طرح زراعت چوب علاوه بر دستاوردهای زیست محیطی، در زمینه اقتصادی و رفاهی مؤثر است.

وی تصریح کرد: اراده کشورهای همسایه در زمینه صنعت چوب بالا و درآمدهای حاصل از این صنعت نیز در برخی از کشورها چشمگیر است در حالی که این صنعت در کشور ما سابقه دیرینه دارد و باید بار دیگر احیا شود.

حسینی محراب بیان کرد: متأسفانه برخی افراد سودجو در داخل کشور با حداقل هزینه، محصولات کشاورزی را از کشاورزان به صورت مستقیم خریداری کرده و در کشورهای حاشیه با حداکثر قیمت به فروش می‌رسانند که آسیب‌هایی به اقتصاد ما در این بخش وارد کرده است.

استاندار خوزستان بیان کرد: باید ارزش افزوده را در زنجیره زراعت چوب برای جلب انگیزه و رضایت مردم و ورود سرمایه گذاران به این بخش، ایجاد کنیم.

به گزارش خبرنگار مهر، برای رفع نگرانی‌ها در خصوص تأمین آب مورد نیاز اجرای این طرح تفاهم‌نامه ای بین سازمان آب و برق و سازمان منابع طبیعی در راستای تأمین آب این درختان به امضا رسیده است.

بر اساس تحقیق‌های انجام شده بنا شد کشت گونه درخت اکالیپتوس در قالب طرح زراعت چوب در سطح ۳۰۰ هزار هکتار از اراضی استان در دستور کار قرار گیرد و برای حدود ۱۲۹ هزار هکتار از اراضی طرح زراعت چوب از سوی تشکل‌ها، تعاونی‌ها و گروه‌های مردمی درخواست داده شده که ۵۴ هزار و ۳۰۰ هکتار از این رقم جهت تولید کاغذ، ام دی اف و سایر محصولات مرتبط به قرارداد رسیده است.