تنظیمات
تصویر
مشخصات خبر
اندازه فونت :
چاپ خبر
شاخه : راهنمای خرید
لینک : econews.ir/5x3727920
شناسه : 3727920
تاریخ :
نیسان می‌خواهد کوپه اسپرت و کامپکت سیلویا را به حیات بازگرداند اقتصاد ایران: ظاهراً نیسان قصد دارد تا خودرو اسپرت و خاطره‌انگیز سیلویا را دوباره تولید کند.

ﺑﻪ ﮔﺰارش ﺧﺒﺮﮔﺰاری اﻗﺘﺼﺎداﯾﺮان

با توقف تولید نیسان GT-R تا زمان عرضه‌ی مدل R36، تنها خودرو اسپرت نیسان در‌حال‌حاضر مدل Z است؛ اما به‌نظر می‌رسد این خودروساز ژاپنی قصد دارد محصول دیگری را در کلاس پایین‌تر از Z به بازار عرضه کند.

پس از توقف تولید نیسان سیلویا در سال ۲۰۰۲، زمزمه‌هایی درباره‌ی بازگشت این خودرو شنیده می‌شد که حالا با صحبت‌های یکی از مدیران ارشد نیسان، رنگ واقعیت به خود گرفته است. ایوان اسپینوزا، معاون بخش راهبردی محصول جهانی نیسان، در مصاحبه‌ای با Top Gear اعلام کرده است که احتمالاً شاهد عرضه‌ی نسل جدید سیلویا خواهیم بود.

به‌گفته‌ی اسپینوزا، نیسان سیلویا از قدرت زیاد و قیمتی رقابتی برخوردار خواهد بود تا نظر مشتریان را جلب کند. جزئیات بیشتری از این خودرو ارائه نشده است؛ اما می‌توان حدس زد که قیمت سیلویا جدید بین نیسان Z با قیمت پایه‌ی حدود ۴۳ هزار دلار و GT-R خارج از رده با قیمتی درحدود ۱۲۱ هزار دلار قرار خواهد گرفت.

ازنظر قدرت، سیلویا جدید از موتور ۳ لیتری تویین توربو ۶ سیلندر موجود در نیسان Z با ۴۰۰ اسب‌بخار قدرت قوی‌تر خواهد بود؛ اما به پای موتور ۳٫۸ لیتری تویین توربو ۶ سیلندر GT-R با ۵۶۵ اسب‌بخار قدرت نمی‌رسد.

یکی از مشکلات پیش روی خودروهای اسپرت، بازار محدود آن‌ها است. همین موضوع باعث می‌شود تا تولید چنین خودروهایی ازنظر اقتصادی توجیه‌پذیر نباشد. به‌عقیده‌ی اسپینوزا، تنها راه بازگشت سیلویا عرضه‌ی گسترده‌ی جهانی این خودرو است تا هزینه‌های توسعه و ساخت آن جبران شود.

نیسان Fairlady X
نیسان Fairlady X

بااین‌همه حتی با فرض بازگشت سیلویا، مشخص نیست که این خودرو از موتور احتراق داخلی بهره ببرد یا نه. نیسان اوایل سال جاری اعلام کرد که دیگر روی موتورهای بنزینی سرمایه‌گذاری نخواهد کرد. این در حالی است که رقبای نیسان مانند تویوتا و مزدا و سوبارو همچنان به آینده‌ی موتورهای بنزینی با سوخت‌های کربن‌خنثی اعتقاد دارند.

با اینکه شاید زیاد برای دوستداران خودروهای اسپرت خوش‌آیند نباشد، تولید مدل کراس‌اور از سیلویا گزینه‌ی کم‌ریسک‌تری برای نیسان است. نیسان پیش‌تر به‌طور غیرمستقیم نسخه‌ای شاسی‌بلند با نشان Z ساخته است. خودرو Fairlady X حاصل ترکیب مورانو و Z بود که دانشجویان دانشکده‌ی فنی نیسان (Nissan Gakuen) طراحی کردند.

مقالات مرتبط
  • بر اساس آمار، مردم همچنان عاشق خودروهای کوچک هستند
  • نیسان GT-R افسانه‌ای به خط پایان رسید

در‌حالی‌که ایده‌ی عرضه‌ی سیلویا جدید هیجان‌انگیز به‌نظر می‌رسد، شاید معرفی خودرو اسپرت ارزان‌تر در جایگاهی پایین‌تر از Z منطقی‌تر باشد. قیمت ارزان‌تر می‌تواند جوانان بیشتری که نمی‌توانند بیش از ۴۰ هزار دلار برای Z پرداخت کنند، به این خودرو جلب کند.

موفقیت همکاری تویوتا و سوبارو در ساخت GR86 و BRZ نشان می‌دهد که امکان عملی‌کردن همکاری چندین برند برای ساخت خودرویی اسپرت وجود دارد و هزینه‌های آن را توجیه‌پذیر خواهد کرد و نیسان نیز می‌تواند از استراتژی این‌چنینی برای سیلویا استفاده کند.