تنظیمات
تصویر
مشخصات خبر
اندازه فونت :
چاپ خبر
شاخه : استان‌ها
لینک : econews.ir/5x3727818
شناسه : 3727818
تاریخ :
راه آهن اردبیل مکمل خط ریلی مسکو تا بندر امام اقتصاد ایران: اردبیل- استاندار اردبیل گفت: راه آهن اردبیل- میانه – پارس‌آباد مکمل خط ریلی مسکو تا بندر امام خواهد بود.

ﺑﻪ ﮔﺰارش ﺧﺒﺮﮔﺰاری اﻗﺘﺼﺎداﯾﺮان

به گزارش خبرنگار مهر، سید حامد عاملی عصر سه‌شنبه در نشست اصناف، بازاریان و فعالان اقتصادی اردبیل در اتاق اصناف اردبیل، اظهار کرد: در این ۳۴ ماه خدمت در استانداری اردبیل تمام هم و غم ما بر این بوده تا مشکلات اقتصادی و زیرساختی این استان را برطرف کرده تا یک جهش توسعه‌ای را در این استان در ابعاد مختلف شاهد باشیم و برخی عقب‌ماندگی‌ها نیز از بین برود.

وی تصریح کرد: استان اردبیل در حوزه‌های مختلف از محور توسعه و پیشرفت کشور عقب مانده و در اکثر شاخص‌ها رتبه و جایگاه ۲۵ و ۲۶ کشور را دارد که اصلاً برازنده این استان نیست.

استاندار اردبیل ضرورت حضور سرمایه‌گذاران با ایجاد زیرساخت‌های مناسب را ضرورت توسعه استان در ابعاد مختلف برشمرد و گفت: در حوزه اقتصادی ما با نارسایی‌های زیرساختی روبه‌رو بودیم که سعی کردیم در گام اول این نارسایی‌ها را برطرف کنیم.

عاملی یکی از این زیرساخت‌ها را در حوزه هوایی اعلام کرد و افزود: تلاش کردیم در این سه سال به پروازهای فرودگاه اردبیل نظم خاصی بخشیده به طوری که هم اکنون به صورت هفتگی ۵۰ سورت پرواز از فرودگاه اردبیل انجام می‌شود.

وی جایگاه استان را در تولید ناخالص ۲۵ کشور اعلام کرد و ادامه داد: در اکثر شاخص‌های اقتصادی، آموزشی، فرهنگی، اجتماعی و بهداشتی وضعیت مناسبی نداشتیم به طوری که در کنکور رتبه ۲۵ کشور و در کسب نمره نهایی نیز وضعیت به مراتب نامناسبی را داشتیم.

عاملی به کمبود یک‌هزار و ۷۰۰ تخت بیمارستانی در استان اشاره کرد و گفت: وضعیت بیمارستان‌های ما به گونه‌ای است که بنده جرأت حضور در مراکز بیمارستانی را به خاطر شرمندگی از مردم ندارم چرا که تنها بیمارستان امام خمینی (ره) اردبیل در ۲ دهه اخیر احداث شده تا ۲۰۰ تخت به مجموع تخت‌های بیمارستانی استان در این ۲، سه دهه افزوده شود.

وی در بخش دیگری از سخنان خود خاطرنشان کرد: در تجهیزات بیمارستانی نیز وضعیت بغرنجی را داریم و ضروری است برای گره‌گشایی از مشکلات مردم تدبیری درست بیندیشیم تا بعد از گذشت سال‌های طولانی بتوانیم رضایت مردم را فراهم کنیم.

استاندار اردبیل گره اصلی را در ۱۲۰ سال اخیر نگاه ریاستی به جای پدری عنوان کرد و یادآور شد: مسئولان کشور به جای آنکه با نگاه پدرانه به حل مشکلات خانواده ایرانیان همت کنند، اغلب نگاه از بالا به پایین داشتند و این خود بر گره‌ها و دامنه مشکلات افزوده است.

عاملی اضافه کرد: با ریاست بازی نمی‌توان مشکلات مردم را برطرف کرد بلکه باید در عمل و در میدان به دنبال رفع مطالبات مردم بوده و برای آنها پاسخگویی صادق و امین بود.

وی بیان کرد: ما اگر بتوانیم در کشورمان در حوزه‌های مختلف تولید ثروت کنیم قطعاً جوانان این کشور به فکر مهاجرت نمی‌افتند و این آسیب‌های موجود نیز به وجود نمی‌آید.

عاملی در ادامه سخنان خود تصریح کرد: در سه سال اخیر به اندازه ۲۰ سال گذشته بزرگراه احداث شده به طوری که تا سال ۱۴۰۰ در استان ۱۸۵ کیلومتر بزرگراه داشتیم که در دولت سیزدهم در سال اول ۵۲ کیلومتر، در سال دوم ۸۵ کیلومتر و سال سوم نیز ۵۰ کیلومتر به این مجموعه اضافه شد تا بیش از ۲۰ سال گذشته توسعه بزرگراه را در این استان شاهد باشیم.

استاندار اردبیل به هزینه سنگین ساخت هر کیلومتر بزرگراه تا ۳۰ میلیارد تومان اشاره کرد و افزود: راه اصلی‌ترین زیرساخت در خروج استان از بن‌بست توسعه‌ای است.

راه آهن اردبیل برای سرمایه‌گذاران توجیه اقتصادی دارد

رئیس شورای اداری استان اردبیل گفت: پروژه راه آهن اردبیل قبل از شروع به کار دولت سیزدهم تنها ۷۸ کیلومتر ریل‌گذاری شده بود که هم اکنون این میزان ریل‌گذاری به ۱۴۲ کیلومتر رسیده و تنها ۳۲ کیلومتر از ریل‌گذاری این مسیر باقی مانده است.

عاملی در بخش دیگری از سخنان خود خاطرنشان کرد: بسیاری از پل‌ها و تونل‌های این مسیر که حدود ۴۰ کیلومتر بود در این سه سال اجرایی و عملیاتی شد و سالانه ۲ هزار میلیارد تومان منابع برای این پروژه تزریق شد.

وی اضافه کرد: راه آهن اردبیل – میانه و اتصال آن به پارس‌آباد برای بسیاری از سرمایه‌گذاران توجیه اقتصادی دارد و قطعاً تولید ثروت را به همراه می‌آورد.

عاملی از تداوم راه آهن اردبیل – میانه به سمت پارس‌آباد خبر داد و بیان کرد: ما از ظرفیت بخش خصوصی در احداث این خط ریلی استفاده خواهیم کرد و بر اساس رایزنی‌های انجام شده، قرار است این راه آهن به خط ریلی روسیه نیز متصل شود.

وی در ادامه سخنان خود یادآور شد: راه آهن اردبیل – میانه و اتصال آن به پارس‌آباد محور کلریدور شمال به جنوب را کوتاه خواهد کرد تا شاهد اتصال مسکو به بندر امام در کشورمان باشیم.

عاملی تصریح کرد: در بخش توسعه زیرساخت برق ۱۰ پست ۶۳ و ۲۲۰ کیلوولت در شهرهای استان در حال احداث است تا به پایداری تأمین برق کمک شود.

استاندار اردبیل آبگیری سه سد گیوی، عنبران و عمارت را در دولت سیزدهم یادآور شد و گفت: خط دوم انتقال گاز به استان از چلوند با پیشرفت ۶۰ درصد در حال اجرا است تا این زیرساخت به شمال استان برسد و ما ۲۵ میلیون متر مکعب تأمین گاز را شاهد باشیم.