تنظیمات
تصویر
مشخصات خبر
اندازه فونت :
چاپ خبر
شاخه : فرهنگی
لینک : econews.ir/5x3727813
شناسه : 3727813
تاریخ :
کمیته وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی گزارش کار خود را اعلام کرد اقتصاد ایران: کمیته وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی شورای راهبری توسط علیرضا تابش رئیس این کمیته گزارش کار خود را اعلام کرد.

ﺑﻪ ﮔﺰارش ﺧﺒﺮﮔﺰاری اﻗﺘﺼﺎداﯾﺮان

به گزارش خبرگزاری مهر، کمیته وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی شورای راهبری توسط علیرضا تابش رئیس این کمیته گزارش کار خود را اعلام کرد.

تابش در نامه‌ای به رضا صالحی امیری رئیس کارگروه فرهنگی شورای راهبری تشکیل کابینه دولت چهاردهم نوشت:

پیرو نظر جنابعالی مبنی بر تشکیل کمیته وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی این کمیته با حضور نمایندگان اصناف و تشکل‌های فرهنگی، هنری و رسانه‌ای، نخبگان دانشگاهی و حوزوی، نمایندگان استانی و ستاد انتخاباتی رئیس جمهور محترم منتخب، مدیران با سابقه عرصه فرهنگ و نمایندگان اقوام و مذاهب، زنان و جوانان تشکیل شد.

جلسات کمیته از ۱۹ تیر ۱۴۰۳ برای دریافت، بررسی و جمع‌بندی نظرات سازمان‌های مردم نهاد، تشکل‌های صنفی و انجمن‌های هنری و نیز احزاب و گروه‌های سیاسی، فرهنگی و اجتماعی آغاز و به صورت فشرده و مستمر ادامه پیدا کرد.

اکنون که اعضای کمیته در کمترین زمان با بیشترین وقتگذاری، ضمن بررسی سوابق، توانایی‌ها، تخصص‌ها و کارآمدی‌ها از میان بیش از ۱۰۰ گزینه معرفی شده به کمیته، به فهرست نهایی برای امتیاز گیری رسیده اند، گزارش مختصری از فرآیند فعالیت کمیته و نتایج آن به استحضار می‌رسد.

۱- فرآیند بررسی معیارهای مورد نظر کمیته برای تعیین مصداق‌های گزینه‌های وزارت فرهنگ در چهار جلسه با حضور گروهی از پدیدآورندگان آثار فرهنگی و هنری و فعالان دینی و قرآنی، علاوه بر اعضای کمیته در زمانی فشرده حتی در روزهای تعطیل و ایام سوگواری حضرت اباعبدالله الحسین (ع) برگزار شد تا در موعد مقرر جمع‌بندی کمیته درباره معیارها و شاخص‌های تخصصی امتیازدهی به نامزدها تعیین شود.

۲- در همین روند، رویکردهای فرهنگی جناب آقای دکتر پزشکیان رئیس جمهور منتخب و اولویت‌های وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی دولت چهاردهم توسط این کمیته تدوین شد.

۳- همه کارنامک‌های دریافتی از سوی اصناف، تشکل‌های هنری و احزاب و گروه‌ها در جلسات فوق العاده کمیته که تا ساعت‌ها به طول می‌انجامید، مطالعه و ۱۰۶ گزینه، با مشارکت اکثریت اعضای کمیته معرفی و مورد بررسی قرار گرفتند.

۴- از میان ۱۰۶ گزینه، با آرای اعضای حاضر ۲۵ نفر به مرحله دوم بررسی راه یافتند و امتیازدهی بر اساس شاخص‌های مدیریتی طبق شیوه‌نامه انجام شد و از این میان ۱۲ گزینه نهایی برای معرفی به شورای راهبردی مشخص شدند و رئیس کمیته با آنان برای دریافت کارنامک تکمیلی و رویکردها و اولویت‌هایشان در اداره وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی تماس گرفت.

۵- پس از تماس با نامزدهای مرحله پایانی، ۴ نفر از آنان انصراف مکتوب خود را به رئیس کمیته ارسال کردند و ۱ نفر دیگر هم با ارسال نامه سرگشاده انصراف، به جناب‌آقای ظریف از ادامه فرآیند انتخاب گزینه‌ها کنار رفت.

با عنایت به این نکته که دستورالعمل جدید شورا، تاکید بر معرفی حداقل ۱۰ نامزد داشت، سه گزینه بعدی فهرست ۲۵ نفره جایگزین نفرات انصرافی شدند.

۶- تلاش حداکثری برای رعایت معیارهای مورد تاکید در شیوه نامه و ابلاغ‌های بعدی در انتخاب و امتیاز دهی مورد توجه اعضای کمیته بود.

۷- با عنایت به تاکید ریاست محترم جمهوری، در مرحله دوم امتیاز آرا مبنای جمع بندی قرار گرفت.

۸- اهتمام به مدیریت تنش‌ها و فشارهای بیرونی، همچنین مراقبت از اخبار و محتوای فعالیت‌های کمیته، فضای آزادانه نقد و بررسی گزینه‌های پیشنهادی، حفظ امانتداری در بررسی همه گزینه‌های پیشنهادی و رعایت اخلاق و حرمت همه نامزدها، سرلوحه اقدامات کمیته بود.

۹- پس از برگزاری ۸ جلسه از روز ۱۹ تیرماه، امروز در نهمین و آخرین جلسه کمیته، متناسب با آخرین شیوه نامه و دستورالعمل ابلاغی روز گذشته شورای راهبری، پس از دریافت نامه نامزدهای انصرافی، ترکیب نهایی نامزدهایی که باید امتیازدهی شوند (ده نفر) مشخص شد، که به پیوست ارسال می‌شود.

در پایان مراتب قدردانی خود و اعضای محترم کمیته را از حسن اعتماد جنابعالی، رئیس و اعضای محترم شورای راهبری و همچنین همراهی و دغدغه مندی فعالان فرهیخته بخش فرهنگ و هنر، صاحبنظران و دلسوزان فرهنگ این مرزو بوم اعلام می‌دارم.

ذکر این نکته ضروری است که به گواه اعضای محترم کمیته، کوچک‌ترین توصیه یا دخالت در روند بررسی گزینه‌ها از سوی رئیس کارگروه و هیچ کدام از اعضای شورای راهبری، صورت نگرفت.

امیدوارم شورای محترم راهبری ضمن بررسی دقیق نامزدهای پیشنهادی نسبت به انتخاب مناسب‌ترین گزینه برای دستگاه بزرگ فرهنگی کشور نهایت دقت و اهتمام را به کار گیرد.

از خداوند منان دوام توفیق برای ریاست جمهوری مسعود پزشکیان و همکاران شأن در دولت چهاردهم و عزت و سربلندی ملت شریف ایران را خواستارم.

رونوشتی از این‌نامه برای محمد جواد ظریف، رئیس شورای راهبری تشکیل کابینه چهاردهم ارسال شده است.