تنظیمات
تصویر
مشخصات خبر
اندازه فونت :
چاپ خبر
شاخه : استان‌ها
لینک : econews.ir/5x3727812
شناسه : 3727812
تاریخ :
استقبال از ایجاد نیروگاه‌های خورشیدی جوار چاه‌های کشاورزی اقتصاد ایران: بیرجند_ رئیس سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی گفت: بخش کشاورزی استان از ایجاد نیروگاه‌های خورشیدی جوار چاه‌های کشاورزی استقبال کرده است.

ﺑﻪ ﮔﺰارش ﺧﺒﺮﮔﺰاری اﻗﺘﺼﺎداﯾﺮان

به گزارش خبرنگار مهر، محمد حسین اکبری امروز سه شنبه در نشست خبری تشریح تفاهم نامه ایجاد نیروگاه‌های خورشیدی کوچک مقیاس در جوار چاه‌های کشاورزی برای اولین لار در کشور بیان داشت: در حال حاضر بر اساس اعلام وزارت نیرو ۱۷ تا ۲۰ هزار مگاوات برق در کشور کمبود داریم و یکی از تصمیمات در این خصوص خاموشی ۴ تا ۵ ساعت هر روز چاه‌های کشاورزی بود که به دلیل گرمای زیاد به جای ۵ ساعت ۶ ساعت برق چاه‌ها قطع شد که این موضوع سبب ایجاد تنش آبی و تأثیر آن بر محصولات کشاورزی می‌شود.

وی با اشاره به این که اگر روند فعلی ادامه یابد، به بخش کشاورزی خسارات بسیاری وارد می‌شود، افزود: وزارت نیرو اعلام کرده که اگر چاه‌های کشاورزی ۷۰ درصد برق مورد نیاز خود را از طریق پنل خورشیدی تأمین کنند، برق آنها خاموش نخواهد شد.

وی خاطر نشان کرد: در همه چاه‌های کشاورزی خط انتقال و ترانس مورد نیاز برای اجرای این طرح وجود دارد که این موضوع سبب صرفه‌جویی ۵۰۰ میلیون تومانی در این زمینه خواهد شد.

به گفته وی برای ایجاد هر نیروگاه ۵۰ مگاواتی خورشیدی یک میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومان نیاز است که از طریق تسهیلات قرض‌الحسنه تأمین خواهد شد.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی تصریح کرد: شرط ما برای سپرده گذاری کشاورزان برای دریافت تسهیلات از بانک مهر این بود که در طول مدت اجرای نیروگاه خورشیدی کشاورزان قسط پرداخت نکنند و ضمانت هم در اختیار بانک عامل قرار ندهند که در نهایت مقرر شد تسهیلات مورد نظر در قالب دو تسهیلات سه ساله و دو ساله به متقاضیان پرداخت شود.

اکبری در ادامه گفت: از سال سوم این نیروگاه‌ها درآمدزایی خواهد داشت و این اقدام در راستای جهش تولید انجام می‌شود که در این قالب دو هزار ۵۰۰ میلیارد تومان برای ایجاد نیروگاه خورشیدی در مرحله اول در ۲۰۰ چاه کشاورزی از دو هزار چاه استان اجرا خواهد شد.

به گفته وی انجام این کار سبب افزایش تولید محصولات کشاورزی و جهش در تولید برق خورشیدی در خراسان جنوبی خواهد شد.

وی با اشاره به این که اجرای این طرح از نظر پدافند غیر عامل هم کار مناسبی است، خاطر نشان کرد: صاحبان هر چاه کشاورزی ۶۵۰ میلیون تومان برای ۵ سال باید در بانک سپرده گذاری کنند.

اکبری در ادامه تصریح کرد: از زمان انعقاد قرار داد برای فروش برق پرداخت اقساط تسهیلات مورد نظر آغاز می‌شود.

به گفته وی همه مرغداری‌ها و گاو داری‌ها و واحدهای شیلاتی استان هم از ما در خواست اجرای این طرح را داشته‌اند و شاهد استقبال کشاورزان استان از انجام این کار برای اولین بار در کشور هستیم.

به گفته وی شاید برای اولین بار است که در بخش کشاورزی خراسان جنوبی شعار سال با انجام این کار محقق می‌شود و اجرای آن به همکاری همه افراد مربوط در این خصوص نیاز دارد.

اکبری خاطر نشان کرد: در صورت وجود شرایط لازم در این خصوص، نیروگاه‌های مورد نظر ۵۰ تا ۸۰ مگاواتی در جوار چاه‌های کشاورزی ایجاد خواهد شد.

وی خاطر نشان کرد: ساده سازی و آمادگی ۱۰۰ درصدی بانک سبب اجرای این طرح از این طریق شد.

به گفته وی چاه‌هایی که مشکل زمین دارند هم به طور متمرکز می‌توانند در یک مکان برای ایجاد نیروگاه‌های خورشیدی اقدام شود.