تنظیمات
تصویر
مشخصات خبر
اندازه فونت :
چاپ خبر
شاخه : راهنمای خرید
لینک : econews.ir/5x3727755
شناسه : 3727755
تاریخ :
گوشی‌های جدید سامسونگ به‌طور پیش‌فرض از سایدلود اپ‌ها جلوگیری می‌کنند؛ آموزش رفع این محدودیت اقتصاد ایران: گوشی‌های سامسونگ با One UI 6.1.1، به‌طور پیش‌فرض از سایدلود اپلیکیشن‌ها مانع می‌شوند؛ اما روشی برای عبور از این محدودیت وجود دارد.

ﺑﻪ ﮔﺰارش ﺧﺒﺮﮔﺰاری اﻗﺘﺼﺎداﯾﺮان

تعداد زیادی اپلیکیشن اندرویدی وجود دارد که ازطریق پلی‌استور گوگل یا فروشگاه‌های اپلیکیشن سازندگان گوشی‌های هوشمند توزیع نمی‌شوند؛ به‌همین‌دلیل، بسیاری از کاربران حرفه‌ای و علاقه‌مندان به نرم‌افزارهای متن‌باز، از سایدلود به‌عنوان یکی از ویژگی‌های مهم در اندروید یاد می‌کنند.

نصب اپلیکیشن از منابع ناشناس می‌تواند برای کاربران فاقد اطلاعات فنی کافی خطرآفرین باشد؛ زیرا احتمال دارد توانایی بررسی دقیق اپلیکیشن و توسعه‌دهنده یا منبع آن را نداشته باشند. درحالی‌که فروشگاه‌های اپلیکیشن رسمی اندروید نیز کاملاً بی‌نقص نیستند، اقدامات امنیتی مختلفی برای شناسایی اپلیکیشن‌های مخرب انجام می‌دهند. اکنون سامسونگ تصمیم گرفته است که امکان سایدلود اپلیکیشن‌ها را برای کاربران گوشی‌های هوشمند و تبلت‌های جدید گلکسی مسدود کند که با رابط کاربری One UI 6.1.1 عرضه می‌شوند،.

اندروید چطور از سایدلود جلوگیری می‌کند؟

سیستم‌عامل اندروید ازنظر فنی به‌صورت پیش‌فرض سایدلود را مسدود کرده است. مجوز INSTALL_PACKAGES برای نصب خودکار اپلیکیشن‌های جدید بدون نمایش هشدار به کاربر در نظر گرفته شده است و فقط به فروشگاه‌های اپلیکیشن پیش‌فرض مانند پلی‌استور گوگل اعطا می‌شود. مجوز دیگری با نام REQUEST_INSTALL_PACKAGES نیز وجود دارد که اغلب فروشگاه‌های متفرقه‌ی اپلیکیشن از آن بهره می‌برند. با این مجوز، کاربر باید نصب اپلیکیشن را به‌صورت دستی تأیید کند. درواقع، هر بار اپلیکیشنی که مجوز مذکور را دارد و بخواهد اپلیکیشن جدیدی نصب کند، از کاربر تأییدیه دریافت خواهد کرد.

ویژگی Auto Blocker سامسونگ

ویژگی Auto Blocker سامسونگ که اولین‌بار در One UI 6.0 معرفی شد، فراتر از محدودیت‌های پیش‌فرض اندروید عمل می‌کند. این قابلیت به‌طور کامل از سایدلود اپ‌ها جلوگیری می‌کند؛ حتی اگر آن منبع مجوز REQUEST_INSTALL_PACKAGES را دریافت کرده باشد.

ویژگی Auto Blocker روی گوشی سامسونگ
ویژگی Auto Blocker روی گوشی سامسونگ

هنگامی‌که Auto Blocker فعال باشد، فقط پلی‌استور گوگل و گلکسی‌استور سامسونگ می‌توانند اپلیکیشن‌های جدید را نصب یا اپلیکیشن‌های موجود را به‌روزرسانی کنند.

طبق اطلاعات وب‌سایت رسمی سامسونگ، هنگام تلاش برای نصب فایل APK پیغامی ظاهر می‌شود که می‌گوید امکان نصب اپ وجود ندارد. درواقع، ویژگی Auto Blocker فایل‌هایی را به‌صورت خودکار مسدود می‌کند که از منابعی غیر از فروشگاه‌های مجاز مانند گلکسی‌استور یا پلی‌استور دانلود شده‌اند. اگر اطمینان دارید که برنامه امن است، به‌صورت موقت این ویژگی را می‌توانید غیرفعال و مجدداً تلاش کنید.

درحال‌حاضر، فقط گوشی‌های گلکسی زد فولد ۶ و گلکسی زد فلیپ ۶ به‌صورت پیش‌فرض با رابط کاربری One UI 6.1.1 عرضه می‌شوند. این دو گوشی تاشدنی اخیراً روانه‌ی بازار شده‌اند؛ بنابراین، بعید به‌نظر می‌رسد تعداد زیادی از کاربران زیادی با مشکل غیرفعال‌شدن سایدلود اپلیکیشن‌ها مواجه شده باشند.

ویژگی Auto Blocker روی گوشی سامسونگ
Samsung

سامسونگ اشاره می‌کند که تنظیمات Auto Blocker ازطریق Smart Switch پشتیبان‌گیری می‌شود و این یعنی اگر کاربران داده‌های خود را از نسخه‌ی قبلی رابط کاربری One UI بازیابی کنند که Auto Blocker در آن غیرفعال بوده است، در One UI 6.1.1 نیز این ویژگی غیرفعال خواهد بود.

مقالات مرتبط:
  • سامسونگ در آمریکا، پیام‌رسان خود را به‌نفع پیام‌رسان اندروید از گوشی‌هایش حذف کرد
  • آپدیت One UI 7 سامسونگ احتمالا شباهت زیادی به iOS 18 خواهد داشت

امکان فعال‌ یا غیرفعال‌ کردن ویژگی Auto Blocker ازطریق تنظیمات گوشی سامسونگ وجود دارد. ویژگی مذکور هنگام راه‌اندازی اولیه‌ی گوشی به‌طور پیش‌فرض فعال است؛ اما می‌توان آن را درحالت غیرفعال قرار داد.

چگونه Auto Blocker را در One UI 6.1.1 غیرفعال کنیم؟

برای غیرفعال‌کردن Auto Blocker در گوشی سامسونگ گلکسی خود که از One UI 6.1.1 یا جدیدتر استفاده می‌کند، مراحل زیر را دنبال کنید:

۱. وارد اپلیکیشن Settings (تنظیمات) شوید.

۲. صفحه را به پایین اسکرول کنید و روی Security and privacy (امنیت و حریم خصوصی) ضربه بزنید.

۳. صفحه را به پایین اسکرول کنید و روی Auto Blocker ضربه بزنید.

مراحل غیرفعال کردن Auto Blocker روی گوشی سامسونگ
AndroidAuthority

۴. گزینه‌ی Auto Blocker را در حالت غیرفعال قرار دهید. سیستم‌عامل از شما می‌خواهد قبل‌ از غیرفعال‌کردن ویژگی مذکور، این اقدام را تأیید کنید.

پس‌ از غیرفعال‌کردن Auto Blocker در One UI 6.1.1، مجدداً می‌توانید اپلیکشن‌ها را از منابعی غیر از پلی‌استور گوگل یا گلکسی‌استور سامسونگ نصب کنید. اگر به‌طور کلی با سایدلود اپلیکیشن‌ها راحت نیستید یا می‌خواهید از سایر ویژگی‌های امنیتی ارائه‌شده در Auto Blocker استفاده کنید، امکان فعال‌سازی مجدد آن وجود دارد.