تنظیمات
تصویر
مشخصات خبر
اندازه فونت :
چاپ خبر
شاخه : توریسم و گردشگری
لینک : econews.ir/5x3727726
شناسه : 3727726
تاریخ :
ورود آب از سد کرج به "بوستان جنگلی چیتگر" پس از یک دهه اقتصاد ایران: شهردار منطقه ۲۲ گفت: آبی که امروز وارد چیتگر شد با لوله‌گذاری ۳۱۵اینچی به‌طول ۳هزار متر صورت گرفته است و این قابلیت را دارد که ۲۰۰ لیتر در ثانیه آب را وارد چیتگر کند.

ﺑﻪ ﮔﺰارش ﺧﺒﺮﮔﺰاری اﻗﺘﺼﺎداﯾﺮان

- اخبار اجتماعی -

به گزارش خبرنگار اجتماعی خبرگزاری تسنیم، مسعود نصرتی؛ شهردار منطقه 22 در آیین افتتاح خط لوله 315اینچی انتقال آب خام به‌طول 3هزار متر به بوستان جنگلی چیتگر در جمع خبرنگاران‌، اظهار کرد: آبی که امروز وارد چیتگر شد با لوله‌گذاری 315اینچی به‌طول 3هزار متر صورت گرفته است و این قابلیت را دارد که 200 لیتر در ثانیه آب را وارد چیتگر کند.

وی ادامه داد: نیاز آبی بوستان چیتگر با دبی 200 لیتر بر ثانیه به‌همراه منابع آبی دیگر مانند چند حلقه چاه، قنات و پساب تصفیه‌شده، می‌توانند تأمین شوند. پساب تصفیه‌شده نیاز آبی پایین‌دست را تأمین می‌کند.

شهردار منطقه 22 با اشاره به اینکه برای انتقال منابع آبی از پایین‌دست لوله‌گذاری‌ها انجام شده است، اضافه کرد: تصفیه‌خانه مجتمع شهید باقری آب پایین‌دست را به چیتگر هدایت می‌کند و از سوی دیگر قرارداد تصفیه‌خانه خرگوش‌دره به امضاء رسیده است که با اجرای این تصفیه‌خانه بخش زیادی از مشکلات حل‌وفصل خواهد شد.

نصرتی تأکید کرد: برای آبیاری کامل بوستان جنگلی چیتگر به منابع آبی 400 تا 500 لیتر آب بر ثانیه نیاز است و در حقیقت این ظرفیتی است که آن را در یک برنامه به‌عنوان یک افق دنبال خواهیم کرد که البته کاملاً قابلیت تحقق دارد و بخش اعظمی از آن به نتیجه رسیده است، به‌شکلی که در هفته گذشته دو حلقه چاه را وارد مدار کردیم و امروز نیز با افتتاح این خط انتقال 200 لیتر بر ثانیه آب وارد بوستان جنگلی چیتگر می‌شود؛ به این ترتیب نگرانی آبیاری این درختان با این اقدامات حل‌وفصل خواهد شد.

شهردار منطقه 22 با اشاره به ورود یک سازمان مردم‌نهاد برای نگه‌داشت و موضوع کاشت و جایگزینی درختان در چیتگر ادامه داد: براساس توافقی که امروز صورت گرفت، طی برنامه‌ای پنج‌ساله، یک سازمان مردم‌نهاد اقدام به کاشت 50 هزار درخت به‌همراه تقبل هزینه‌های نگهداری آنها را خواهد کرد. این سازمان مردم‌نهاد متعهد به پرداخت هزینه‌های جاری نیز شده است. بی‌شک، ورود این سازمان مردم‌نهاد حامی محیط زیست به موضوع بوستان چیتگر، اتفاقی ارزشمند است.

وی ادامه داد: بوستان جنگلی چیتگر 450 هزار درخت دارد که در زمان حاضر 4700 درخت با تشخیص منابع طبیعی در مرحله خشک‌شدن است اما منابع طبیعی معتقد است اگر این درختان به‌روش غرق‌آبی آبیاری شوند بخشی از آنها قابلیت برگشت دارند، همچنین 2000 درخت با بن بالا ظرف دو ماه گذشته در این بوستان کاشته شده است.

شهردار منطقه 22 در خصوص تعیین مسببین و عاملین خشک‌شدن درختان جنگلی چیتگر نیز گفت: ورود دادستان به موضوع در ابتدا با اولویت هم‌افزایی دستگاه‌ها و قرارگیری آنها کنار یکدیگر برای تأمین منابع آبی و حل مشکل آبیاری درختان بوده است اما هنوز تشخیصی برای عامل یا عاملین کوتاهی در این امر داده نشده و یا اینکه اعلام نشده است.

وی تأکید کرد: با تکنیک‌هایی که امروز به‌کار برده‌ایم که البته می‌توانست از سال‌های قبل اجرایی شود می‌توانیم این بوستان را نجات دهیم و از شرایط بد خارج کنیم. در زمان حاضر بیش از 200 لیتر بر ثانیه آب وارد مجموعه چیتگر می‌شود که اگر تصفیه‌خانه خرگوش‌دره وارد مدار شود، می‌توانیم بگوییم که مشکل ما حل خواهد شد. در زمان حاضر نیز با میزان ورودی آب، دیگر با نگرانی خشک‌شدن درختان روبه‌رو نیستیم ولی برای دستیابی به شرایط آرمانی حدود 400 تا 500 لیتر بر ثانیه منابع آبی نیاز است، البته باید تغییر گونه‌های غالب و تغییر سیستم آبیاری در دستور کار قرار بگیرد که در هر دو مورد اقدامات اولیه آغاز شده است.

انتهای پیام/+