تنظیمات
تصویر
مشخصات خبر
اندازه فونت :
چاپ خبر
شاخه : راهنمای خرید
لینک : econews.ir/5x3727691
شناسه : 3727691
تاریخ :
اولین صندوق ETF اسپات اتریوم تأیید شد؛ شروع خریدوفروش از امروز اقتصاد ایران: صندوق‌های قابل معامله‌ی اتریوم (ETF) پس از اخذ مجوز نهایی از کمسیون بورس و اوراق بهادار آمریکا، معاملات خود را آغاز می‌کنند.

ﺑﻪ ﮔﺰارش ﺧﺒﺮﮔﺰاری اﻗﺘﺼﺎداﯾﺮان

کمیسیون بورس و اوراق بهادار آمریکا (SEC) به حداقل دو شرکت از هشت شرکتی که برای راه‌اندازی اولین صندوق‌های قابل معامله در بورس (ETF) مرتبط با اتریوم در آمریکا درخواست داده بودند، چراغ سبز نشان داد.

به گزارش رویترز، ETFهای اتریوم که توسط شرکت‌هایی مانند بلک‌راک و VanEck ارائه شده‌اند، از روز سه‌شنبه (۲ مرداد) روی سه تابلوی معاملاتی مختلف شامل Cboe، نزدک و بورس نیویورک قابل معامله خواهند بود. همه‌ی بازارهای بورس مذکور آمادگی خود را برای آغاز معاملات این ETFها اعلام کرده‌اند.

تا زمان نگارش این متن، ETFهای اسپات اتریوم زیر دارای مجوز رسمی از SEC برای معامله هستند:

  • 21Shares Core Ethereum ETF (CETH)
  • Bitwise Ethereum ETF (ETHW)
  • Fidelity Ethereum Fund (FETH)
  • Franklin Ethereum Trust (EZET)
  • Invesco Galaxy Ethereum ETF (QETH)
  • iShares Ethereum Trust ETF (ETHA)
  • VanEck Ethereum ETF (ETHV)
  • Grayscale Ethereum Trust (ETHE)
  • Grayscale Ethereum Mini Trust (ETH)

قیمت اتر صبح روز سه‌شنبه حدود ۲٫۶ درصد افزایش یافته است.

صندوق‌های قابل معامله‌ی بیت‌کوین از ماه ژانویه (دی ۱۴۰۲) شروع به فعالیت کردند و تقاضا برای بیت‌کوین را افزایش دادند و تا حدودی باعث ثبت رکوردهای قیمتی برای بیت‌کوین در ماه مارس (اسفند ۱۴۰۲) شدند.

جیمز سیفارت، تحلیلگر بلومبرگ Intelligence، پیش‌تر گفته بود که انتظار می‌رود حجم سرمایه‌گذاری اولیه در صندوق‌های ETF اتر حدود ۲۰ تا ۲۵ درصد از حجم سرمایه‌گذاری اولیه در صندوق‌های ETF بیت‌کوین در چند ماه ابتدای راه‌اندازی آن‌ها باشد.

مت هوگان، مدیر ارشد سرمایه‌گذاری بیت‌وایز، در مقاله‌ای می‌نویسد صندوق‌های ETF اتر می‌توانند قیمت اتر را به بالاتر از ۵۰۰۰ دلار برسانند. هوگان پیش‌بینی کرده است که این صندوق‌های جدید طی ۱۸ ماه تا ۱۵ میلیارد دلار دارایی جدید جذب کنند.

بلاکچین اتریوم برای انجام عملیات خود مانند تطبیق و ثبت تراکنش‌ها در شبکه‌ی بلاکچین از مکانیزم اجماع اثبات سهام (proof-of-stake) استفاده می‌کند؛ اما وجود چنین مکانیزم اجماعی در بلاکچین اتریوم، اولین ETFهای اتریوم را با چالش‌هایی روبه‌رو کرده است.

برخلاف مکانیزم اثبات کار (proof-of-work) که شبکه‌ی بیت‌کوین از آن پیروی می‌کند و در آن میلیون‌ها دستگاه (node) برای دریافت پاداش ناشی از اولین تأییدکننده‌ی بلاک‌ها رقابت می‌کنند، اتریوم بر مبنای استیکینگ (staking) عمل می‌کند.

استیکینگ فرایندی است که در آن دارندگان اتر، در ازای سپرده‌گذاری توکن‌های رمزنگاری خود در نزد اعتبارسنج‌ها (validators) پاداش یا سودی به‌صورت مستمر دریافت می‌کنند.

کمیسیون بورس و اوراق بهادار آمریکا (SEC) پیش‌تر این سؤال را مطرح کرد که آیا اتر جزئی از اوراق بهادار تحت نظارت این کمیسیون محسوب می‌شود یا خیر؛ اما صراحتاً آن را به‌عنوان اوراق بهادار طبقه‌بندی نکرده است. کمیسیون معاملات آتی کالایی (CFTC) نیز بیت‌کوین و اتر را به‌عنوان کالا طبقه‌بندی می‌کند.

مقالات مرتبط
  • اتریوم ۲ چیست؛ راهنمای جامع بزرگ ترین به‌روزرسانی اتریوم
  • تبدیل شدن اتریوم ۲ به سومین شبکه بزرگ استیکینگ پس از رکوردزنی اتریوم

اهمیت و ارتباط استکینگ با صندوق‌های ETF اتریوم در جایی مشخص می‌شود که کمیسیون بورس و اوراق بهادار آمریکا (SEC) استیکینگ را نوعی عرضه‌ی اوراق بهادار در نظر گرفته است.

SEC اخیراً علیه شرکت فناوری بلاکچین Consensys به‌دلیل ارائه دسترسی به اتر استیک‌شده از طریق کیف پول متامسک شکایت کرده است.

احتمالاً به همین دلیل است که در حال حاضر، هیچ‌کدام از صندوق‌های قابل معامله اتر نمی‌توانند اترهایی را که در اختیار دارند، استیک کنند؛ حتی با اینکه این کار به بازدهی بالاتر برای سرمایه‌گذاران منجر می‌شود.

هستر پیرس، عضو کمسیون بورس و اوراق بهادار آمریکا گفته است: «با اینکه احتمال دارد ویژگی‌هایی از یک دارایی مانند استیکینگ در صندوق قابل معامله‌ی ETF وجود نداشته باشد، امکان بازنگری قوانین برای افزودن قابلیت‌های بیشتر در آينده همواره وجود دارد.»