تنظیمات
تصویر
مشخصات خبر
اندازه فونت :
چاپ خبر
شاخه : فرهنگی
لینک : econews.ir/5x3727646
شناسه : 3727646
تاریخ :
پزشکان جهادی شاهد و ایثاگر به سردشت اعزام می‌شوند اقتصاد ایران: مدیرکل دفتر تشکلهای ایثارگری و مشارکتهای مردمی بنیاد شهید و امور ایثارگران گفت: ۱۰۰ پزشک شاهد و ایثارگر در قالب گروه‌های جهای به بندرعباس اعزام شدند که به بیش از ۴ هزار نفر خدمات ارائه دادند.

ﺑﻪ ﮔﺰارش ﺧﺒﺮﮔﺰاری اﻗﺘﺼﺎداﯾﺮان

- اخبار فرهنگی -

به گزارش خبرگزاری تسنیم، رحیم نریمانی، با بیان اینکه سازمان‌های مردم نهاد یکی از حوزه‌های حساس و استراتژیک برای بنیاد است، گفت: بنیاد شهید و امور ایثارگران یک نهاد مردمی است که به افضل انسان‌ها خدمت می‌دهد و باید بهترین شیوه خدمت‌رسانی برگرفته از تجربه جهانی و ظرفیت‌های ملی و به تاسی از آموزه‌های امام خمینی (ره) و منویات مقام معظم رهبری به خانواده شهدا و ایثارگران اتخاذ شود.

وی گفت: برای رسیدن به این مدل مطلوب استفاده از نظرات خدمات گیرندگان در حوزه‌های تصمیم‌سازی و تصمیم‌گیری در قالب تشکل و شبکه‌های مردمی سازمان یافته ضروری است. بنیاد در زمینه استفاده از ظرفیت تشکلها پیشقدم شده است و از آنان در زمینه ارتقا سطح خدمات و جلب رضایت جامعه ایثاگری استفاده می‌کند و این یک تجربه ارزشمند است.

نریمانی افزود: در حوزه استفاده از تشکل‌ها و در زمینه مدیریت یک نهاد انقلابی، بنیاد منحصر‌به‌فرد‌ترین نهاد مردمی و انقلابی است که تشکل‌ها و سمن‌ها را به طور عملی وارد ساختاری اداری خودش کرده است و در این ساختار اداری به شکل اداری سیستماتیک و سیستمی از ظرفیت تشکل‌ها در قالب کارگروه‌های تخصصی استفاده می‌کند. سال گذشته 7 هزار و 500 نفر ساعت آموزش را برای تشکل‌های شاهد و ایثارگر در راستای توانمندسازی داشتیم. بنیاد یک نهاد انقلابی است که حدود 5 دهه تجربه سازمانی دارد و تاسیس آن به سال‌های اوایل پیروزی انقلاب باز می‌گرد و امام (ره) در سال 1358 فرمان تاسیس بنیاد صادر کردند.

وی با بیان اینکه بنیاد با این تجربه و ساختار ثبت شده، با سمن‌هایی کار می‌کند که این سمن‌ها صنفی هستند و تجربه آنها 2 دهه و کمتر از آن است، اظهارداشت: زیر ساخت و بستر سازی استفاده ازظرفیت تشکل‌ها این است که تشکل‌های شاهد و ایثاگر باید توانمند شوند. در زمینه مدیریت منابع انسانی و تجربه سازمان‌های مردم نهاد در دنیا و ایران، توانمند‌سازی، اصول و فنون مذاکره، افزایش بهره‌وری، تصمیم‌گیری و تصمیم‌سازی سازمان‌های اخلاق‌مدار، نحوه مشاوره‌های تخصصی سرفصل‌های آموزشی بود که به تشکل‌ها ارائه شد. کشور را به 5 منطقه تقسیم کردیم و به تشکل‌های استانها به صورت متمرکز با حضور اساتید دانشگاه‌های معتبر گواهی داده شد و بانک اطلاعاتی تکمیل شد.

نریمانی، افزایش تشکل‌ها از 130 تشکل به 322 تشکل را یکی از توفیقات بنیاد برشمرد و گفت: امسال در برنامه عملیاتی در کنار موضوع افرایش کمی، بحث کیفی‌گرایی و استفاده ملموس و محسوس از ظرفیت تشکل‌ها به صورت میدانی و در قالب هیات اندیشه‌ورز مورد توجه قرار گرفت. همه مدیران از سطح مدیرکل به بالا در سطح ستادی و استانی و معاونان بنیاد از دبیران تشکل‌های شاهد و ایثارگر هیئت اندیشه‌ورز تشکیل خواهند داد.

وی افزود: هر تشکل به صورت صنفی از گروهی از جامعه ایثاگری شکل گرفته است مثل فرزندان شاهد و ایثارگر، همسران شهدا و جانبازان، جانبازان قطع نخاعی، کانادین، شیمیایی و بصیر، قربانیان حملات تروریستی همه تشکل‌ها بر اساس ضایعه و نسبت ایثارگری نماینده یک گروه هستند.  بنیاد در زمینه ارائه خدمات سلامت از نظرات تشکل‌ها استفاده می‌کند از جمله در زمینه خدمات اروتز و پروتز از نظرخواهی استفاده می‌کنند و بعد به جامعه ایثاگری خدمات می‌دهد.

نریمانی ادامه داد:  یکی از جنبه‌های مثبت تشکل‌ها در حوزه خدمت به جامعه ایثارگری ایجاد «اتاق فکر» است که به عنوان یک مشاوره تخصصی برای ارتقای کارایی خدمت می‌کنند، مشارکت‌آفرینی و مشارکت‌افزایی دارند و دارای ضریب نفوذ در جامعه هستند. تشکل‌ها در سطوح مختلف در جامعه به عنوان معتمدین معین، حلقه میانی و مشورت با مردم در انتخابات مجلس و ریاست جمهوری در میزان افزایش مشارکت مردم بسیار تاثیرگذار بودند که این یکی از توفیقات سازمان‌های مردم نهاد شاهد و ایثارگر است.

وی با بیان اینکه اولویت بنیاد این است که ظرفیت تشکل‌ها به سمت نقش‌آفرینی در زمینه مسئولیت‌های اجتماعی بروند، گفت: سال گذشته در حوزه اینکه تشکل‌ها چه کاری را می‌توانند در کاهش آلودگی محیط زیست، پدافند غیرعامل، وحدت بین شیعه و سنی و اینکه بردن تشکل‌ها به سمت شناسایی مسائل کشور و حل مسئله بود که منجر به مسئله‌یابی و ارایه راهکارمی‌شود. موضوع دیگر تشکیل تشکل‌های جوانان شاهد ایثارگر است که بتواند با شور و نشاط حوزه تخصصی خودشان را اداره کنند به توسعه ظرفیت‌های سمن‌های شاهد و ایثارگر کمک کنند. 

 مدیرکل دفتر تشکلهای ایثارگری و مشارکتهای مردمی در پایان تدوین سند همکاری سمن‌های کشورهای حوزه مقاومت را از دیگر برنامه‌های امسال بنیاد شهید و امور ایثارگران برشمرد.
انتهای پیام/