تنظیمات
تصویر
مشخصات خبر
اندازه فونت :
چاپ خبر
شاخه : استان‌ها
لینک : econews.ir/5x3727601
شناسه : 3727601
تاریخ :
امکانات خوزستان برای پاکسازی نقاط انتشار پشه آئدس بسیج می‌شود اقتصاد ایران: اهواز - استاندار خوزستان گفت: با توجه به ضرورت امر پیشگیری، همه امکانات استان برای پاکسازی نقاط مستعد انتشار پشه آئدس بسیج خواهند شد.

ﺑﻪ ﮔﺰارش ﺧﺒﺮﮔﺰاری اﻗﺘﺼﺎداﯾﺮان

به گزارش خبرنگار مهر، علی اکبر حسینی محراب ظهر امروز سه شنبه در نشست قرارگاه زیستی مقابله با پشه آئدس، اظهار کرد: منشأ این حشره در کشور پاکستان بوده و منجر به بروز تلفاتی در آنجا شده است. سازمان بهداشت جهانی، وزارت بهداشت و دانشگاه علوم پزشکی اهواز هشدارهای لازم را در خصوص شیوع تب دنگی داده‌اند و در این راستا جهت اتخاذ تمهیدات و پیشگیری‌های لازم این جلسه تشکیل شد.

وی افزود: این پشه در واقع ناقل بیماری تب دنگی است و در صورت آلوده بودن منجر به ابتلاء می‌شود و به خودی خود خطرناک نیست. در مناطقی که آب‌های راکد و مانده یا تجمع زباله وجود دارد، همچنین لاستیک‌ها و ظروف یکبار مصرف از جمله مراکز تجمع و انتشار این پشه است.

وی گفت: در جلسه امروز مقرر شد با کمک دستگاه‌های مربوطه، با مشارکت مردم و گروه‌های جهادی، محلات مستعد آلودگی را پاکسازی کرده و اقدامات پیشگیرانه را انجام دهیم. با توجه به ضرورت امر پیشگیری همه امکانات استان برای پاکسازی نقاط مستعد انتشار این حشره بسیج خواهند شد.

استاندار خوزستان عنوان کرد: بنا بر گزارشات دریافتی به استثنای یک مورد شهروند خوزستانی مسافر دبی امارات که در استان فارس مبتلا و به خوزستان منتقل شده که خوشبختانه بهبود یافته است، هیچ فردی که دچار بیماری ناشی از گزش این پشه باشد شناسایی نشده و امیدواریم این روند ادامه داشته باشد.

به گزارش خبرنگار مهر، تب دنگی یا تب استخوان‌شکن، یک بیماری ویروسی است که توسط پشه آئدس منتقل می‌شود و بیشتر در مناطق گرمسیر و نیمه گرمسیر جهان بروز پیدا می‌کند. سالانه میلیون‌ها مورد از عفونت تب دنگی در سراسر جهان رخ می‌دهد که بیشتر در جنوب شرقی آسیا، جزایر غربی اقیانوس آرام، آمریکای لاتین و آفریقا شایع شده، اما این بیماری در مناطق جدیدی از جمله اروپا و جنوب ایالات متحده آمریکا نیز گسترش پیدا کرده و اخیراً هم در کشورهای عمان، قطر، یمن، عربستان، پاکستان، افغانستان و کشورهای آسیای جنوب شرقی شیوع یافته است.

از میان طغیان‌های اخیر تب دنگی در جهان، گسترش آن در پاکستان متعاقب سیل در سال‌های اخیر و همچنین در کشور امارات در ماه‌های اخیر را می‌توان اشاره کرد که مسافران به این کشورها باید در صورت داشتن علائم بیماری بعد از ۱۴ روز بازگشت از سفر و داشتن علائمی مانند تب و درد، به نزدیکترین مراکز بهداشتی مراجعه و سابقه سفر خود را گزارش کنند.

تخم پشه آئدس بسیار مقاوم است و تا ۴۰۰ روز در شرایط خشک دوام می‌آورد. انتقال بیماری تب دنگ از طریق نیش پشه آئدس است که بر خلاف دیگر پشه‌ها بیشتر در طول روز از انسان خونخواری می‌کند و حداکثر خونخواری آن نیز در ساعات اولیه صبح و هنگام غروب آفتاب است. پس از ۶ روز از گزش پشه، بیماری آغاز شده و تا ۱۰ روز ادامه خواهد داشت.

علائم تب دنگی تب بالا و سردرد شدید، درد پشت چشم، درد عضلات و مفاصل، حالت تهوع و بثورات پوستی و در موارد شدیدتر خونریزی از لثه و سایر قسمت‌های بدن است.

آسیب‌پذیری افراد مبتلا به آسم یا دیابت ممکن است نسبت به سایر افراد بیشتر باشد و خطر مرگ ناشی از تب دنگی در موارد حاد کمتر از یک درصد است.